Gå til innhold

Alltid plukke opp baby som sutrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til en liten gutt på 3 uker. Som førstegangs er jeg meget usikker når det gjelder det meste. Det sies jo at en alltid skal respondere på baby som gråter. Men lillegutt gråter sjeldent. Men han er ofte oppkavet, han kan ligge i vuggen og lage gryntelyder og fekte med armene. Han er da mett, har fått tørr bleie og masse kos. Jeg er ofte borte og gir han smokken og viser at jeg er i nærhetenSkal baby alltid plukkes opp eller er det greit at han ligger og kaver litt mens jeg gjør andre ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg syns at han kan få ligge litt og kave, du høres på gråten viss han har vondt.. Men selvfølgelig så lar man ikkje babyen ligge lenge og sutre og gråte men litt gjer ingen ting.. Er viktig og la dem finne roen sjølv...

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg mener at det er greit at han ligger litt mens du gjør andre ting. Såfremt han ikke gråter.

Synes selv det er greit å reagere på gråt når de er så små.

Skrevet

Hm jeg hadde ikke latt han ligge sånn tror jeg, ikke når han er bare 3 uker. De trenger mye trygghet, i starten spesielt. Hva med å ha han i bæretøy?

Skrevet

Kan det være at han blir forstyrret av sin egen moro-refleks? Min yngste deiset så hardt til seg selv støtt at han ble fortvilet av det.. Forsøk å "svøpe" armene tett til kroppen i et mykt teppe og se om han slapper bedre av? Kan være god hjelp de første ukene for unger ,ed spesielt sterk mororefleks..

Utover det, så lytt til din egen magefølelse. Er det bare lyder, eller er barnet misfornøyd? Et barn som gråter skal man alltid ta opp, tener jeg. Men litt grynting går bra.

Skrevet

Man skal skille på behovskriking/sutring og viljeskriking/sutring, men en så liten en har ikke viljeskriking så da er det noe han har behov for. Kanskje han må rape eller bare trenger kroppskontakt? Jeg ville tatt han opp, og kanskje investert i bæretøy? :)

Skrevet

Syns det kommer helt an på babyen og alderen. Han er 3 uker, og kan da fint få respons på sin sutring. mest sannsynlig er det en grunn. Kanskje han vil ha litt aktivisering? Min var ekstremt våken på den alderen, og likte veldig godt å ha noe å kikke på, med kontrastfarger osv og sutret ofte om vi ikke "lekte" med han..

Men det skader ikke å la han vente noen min om du er veldig opptatt. :)

Etterhvert så lærer du hva de forskjellige sutringene er. :)

Skrevet

Det er gjort en god del forskning som viser at det er veldig viktig å berolige et skrikende eller stresset barn de første månedene. Dette for å aktivisere antistressgenet.

For å roe barnet må antistressgenet aktiviseres, og viktig ift danningen av tilknytningshormonet oksytocin. Kroppskontakt, mulighet for øyekontakt ogro aktiverer antistresshormonet hos barnet.

å dempe stressnivået er viktig for en god hjerneutvikling, og i verste fall kan stadig produksjon av stresshormoner skade nerveceller i hjernen.

Dette er spesielt viktig de første ukene, og deretter de første månedene :)

Det med at man skal "lære" dem å roe seg selv, eller at de skal utvikle lungene sine, er da helt feil, det er faktisk med på å stresse dem mer, og lærer dem ikke å aktivisere antistresshormoner og kan til og med endre hjerneaktiviteten.

Men det som en over skrev, det kan nok være lurt å gjøre slik at den lille ikke kan veive for mye med armene de første ukene :)

Skrevet

Takk for mange gode svar :) Jeg har bestilt bæresele som forhåpentligvis kommer snart. Så da får jeg ta lillegutt med meg på klesvasken fremover :) Men er det fremdeles håp for at han vil kunne ligge alene i vuggen senere eller er det slik det vil være i senere tid også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...