Gå til innhold

Magisk livmorhals, eller???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykmeldt siden uke 24 pga ganske avkortet livmorhals og mye nedpress og kynnere. Har ikke hatt noen konisering eller noe annet som skulle tilsi at den var kort, derfor ble det altså sykmelding. Den ble først målt til 28 mm, deretter til 25 mm... og sånn fortsatte det litt og litt nedover for hver kontroll. Nå er jeg i uke 32, begynner heldigvis å bevege meg inn på litt mer trygg grunn og har vært på kontroll igjen i dag. Men i dag ble jeg mottatt av en helt fremmed lege - en utenlandsk mann - og han presterte å måle livmorhalsen min til 5,5 cm!!!!!! Jaha?! Så den har vokst og blitt over dobbelt så lang mot slutten av svangerskapet, faktisk uvanlig lang til livmorhals å være i det hele tatt - det var jo... merkelig, får man si. Han overkjørte dermed alle beslutninger fra legen som pleier å følge meg opp (hun som følger meg opp er overlege på gyn) og besluttet dermed at jeg ikke trengte flere kontroller på livmorhals siden den var så skrekkelig laaaaaaaaaaaang. Jeg har tidligere blitt målt av to forskjellige leger + jordmor, og det lengste de har kommet fram til er 28 mm. Alle har brukt UL...

Så nå er visst alt helt normalt. Ingen grunn til å ta det med ro lenger, her kan det bare kjøres på med tunge løft og lange joggeturer, skal jeg tro legen som undersøkte meg i dag. Har noen vært borti lignende? Jeg klarer ikke å tro på den siste legen....! Det hele virker for utrolig, Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville egentlig dratt til en annen lege og forhørt meg. Har noe dårlig erfaring med svært gode leger, som alle har hatt vær sine meninger om hva som feiler meg og hva jeg trenger. For meg skjønner jeg ikke helt hvordan det kan ha doblet seg? men alt går jo ann :) har ingenting for meg å si at han er utenlandsk men at det høres rart ut og for å få ro i sjelen og være mer sikker, få en annen mening. Jeg var først hos en lege som mente jeg fint skulle gå på jobb med litt magesmerter, og en annen fant ut at jeg hadde magesår og måtte sykemeldes. Men du bestemmer helt selv hvordan avgjørelse du tar herfra såklart :)

Skrevet

Høres veldig rart ut! Og veldig rart om du ikke fikk noen forklaring fra den legen som kontrollerte deg nå. Det er pussig at han ikke gjorde ekstra undersøkelser med tanke på de resultatene du har hatt før. Man kan jo lure på om han har lest journalen din...

Ikke slå deg til ro med dette. Ta en telefon til den legen som har fulgt deg opp frem til nå og legg frem det resultatet du fikk i siste kontrollen - da tenker jeg du får en ny kontroll rimelig raskt.... Du har uansett rett på en "second opinion", så ta en telefon i morgen, du.

En venninne av meg opplevde noe lignende under sitt ene svangerskap og den ene legen skulle etter den ene kontrollen ikke få lov til å kontrollere henne igjen, fordi han kom med helt feil anbefalinger osv. som kunne satt henne og den lille i fare - bl.a. det med hvilket aktivitetsnivå hun kunne ha.

Så ring i morgen!!!

Lykke til med innspurten! :)

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Problemet er vel egentlig at jeg fikk denne legen nå fordi min faste lege er på ferie. Jeg kan bare glemme å ringe pol i morgen og høre om en second opinion, for der kommer man ikke inn uten videre! Dessuten er faren stor for at jeg bare kommer inn til Mr.Ukjent Legefyr igjen, og da er man jo like langt. Jeg har forøvrig ikke noe tvil om at han er en dyktig lege, jeg reagerer bare på det enorme avviket i både resultater og råd for veien videre. Jeg har tidligere fått beskjed om å ta det veldig med ro, og senere å ta det ENDA MER med ro. Jeg snakket forresten med svigermor nå. Hun har vært jordmor i 40 år og aldri i sitt liv hørt om en livmorhals som vokser til over dobbelt lengde mot slutten av svangerskapet. Hehe.

Skrevet

Hva med å gå til privat gynekolog?

Skrevet

Jeg hadde såkalt elastisk livmorhals. Ble målt fra 1,8 cm til 4 cm. Ble målt forkorta etter en operasjpn, men så ble den lang igjen, så det går an. Men ville venta litt, og spurt om ny kontroll.

Skrevet

Forskjellige leger måler på forskjellige måter, og halsen kan bli lengre, men 5,5 cm syns jeg hørtes drøyt ut! 30-35 mm kanskje, men ikke mer enn det..er du usikker, så hold deg i ro i minst 2 uker til..slik jeg har skjønt det, så blir ikke halsen sjekket etter uke 34+0 uansett, men det kan vel være forskjellig praksis fra by til by..

Skrevet

Tror det er viktig at du forholder deg til "worst case scenario" inntil din faste lege har kommet tilbake fra ferie.

Dette med tanke på min venninnes erfaringer. Hadde den ene legen fått trumfe gjennom det han mente var riktig hadde hun trolig ikke hatt barnet sitt nå. Derfor synes jeg du skal fortsette å holde deg helt i ro og evt også være mer forsiktig disse ukene siden du stadig kommer lengre ut i svangerskapet. Mener ikke å skremme deg på noen måte, mener kun at du skal gjøre det som en ekstra sikkerhet - da vet du i hvert fall at du ikke gjør noe feil.

Kontakt sykehuset så fort din faste lege kommer tilbake igjen og be om en konsultasjon. Hun vil nok ta deg på alvor siden den siste legens målinger avviker så enormt fra hennes egne målinger.

Fortsett å forholde deg til det som er sagt av legen som har fulgt deg hele tiden, da vet du at du ikke risikerer noe :)

# 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...