Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 denne måneden skal jeg jobbe 161 timer,. mest dag, skal jobbe en dag ekstra + ekstra tid noen dager fordi andre er seine. men får man overtid for dette,. vet ikke hvordan dette er. vet at andre på jobben får lett overtid for slikt. er ny pluss at sjefen er på ferie. erfaring??
humlesurr Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 Hva sier kontrakten din ifht overtidsbetaling da? Jeg har fastlønn uten rett på overtidsbetaling.
fisken2015 Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 Kommer vel an på hvilken avtale en har...litt usikker. Jeg jobber på apotek, og i vår avtale har vi følgende: De som i utgangspunktet jobber 100% får 50 % i overtidstillegg på ekstra arb.tid.Etter visse klokkeslett får vi 100% tillegg. De som jobber deltid får 33% ulempetillegg opp til full stilling.Ekstra utover det får de også 50% overtidstilleg.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 Om du har 37,5 timers arbeidsuke blir det vel en ca 160 timer i mnd og da har du reelt sett ingen overtid...... Om du jobber mer enn 37,5 timer i uka kan det være det regnes som overtid og OM du får noe ekstra betalt for det du jobber (utover vanlig timelønn altså) kommer an på hvilken avtale du har med arbeidsgiver........
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #5 Skrevet 19. juli 2012 Om du har 37,5 timers arbeidsuke blir det vel en ca 160 timer i mnd og da har du reelt sett ingen overtid...... Om du jobber mer enn 37,5 timer i uka kan det være det regnes som overtid og OM du får noe ekstra betalt for det du jobber (utover vanlig timelønn altså) kommer an på hvilken avtale du har med arbeidsgiver........ denne uken skal jeg jobbe 48,5 timer
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Om du har 37,5 timers arbeidsuke blir det vel en ca 160 timer i mnd og da har du reelt sett ingen overtid...... Om du jobber mer enn 37,5 timer i uka kan det være det regnes som overtid og OM du får noe ekstra betalt for det du jobber (utover vanlig timelønn altså) kommer an på hvilken avtale du har med arbeidsgiver........ denne uken skal jeg jobbe 48,5 timer Da må du sjekke med arbeidsgiver hvilken avtale du har og om det er gjennomsnittsberegning.. Jobber du f.eks i helsevesenet i 100% stilling er det slettes ikke uvanlig å ha enkelte uker med 48,5 timer men da gjennomsnittsberegnes det sånn at andre uker har du kanskje bare 20 timer............ M.a.o ingen her kan si sikkert hva som er DIN situasjon, det kan kun arbeidsgiveren din gjøre........
fisken2015 Skrevet 19. juli 2012 #7 Skrevet 19. juli 2012 Om du har 37,5 timers arbeidsuke blir det vel en ca 160 timer i mnd og da har du reelt sett ingen overtid...... Om du jobber mer enn 37,5 timer i uka kan det være det regnes som overtid og OM du får noe ekstra betalt for det du jobber (utover vanlig timelønn altså) kommer an på hvilken avtale du har med arbeidsgiver........ denne uken skal jeg jobbe 48,5 timer Igjen kommer det an på hvilken avtale en har. Vi har vår turnus over 3 uker, og det vil si vi har forskjellig antall arbeidete timer hver uke, men totalen per 3 uker tilsvarer 100%
1down Skrevet 19. juli 2012 #8 Skrevet 19. juli 2012 Du skal ha overtidsbetalt (minst 40% av avtalt timelønn) for det du jobber utover alminnelig arbeidstid. Dvs dersom du jobber mer enn det antall timer som står i kontrakten din, skal du ha 40% overtidstillegg for de overskytende timene. Det er imidlertid ikke lov til å jobbe mer enn 48 timer i løpet av en uke.
humlesurr Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Du skal ha overtidsbetalt (minst 40% av avtalt timelønn) for det du jobber utover alminnelig arbeidstid. Dvs dersom du jobber mer enn det antall timer som står i kontrakten din, skal du ha 40% overtidstillegg for de overskytende timene. Det er imidlertid ikke lov til å jobbe mer enn 48 timer i løpet av en uke. Skulle likt en link til kilden bak den rettigheten du her legger frem.
fisken2015 Skrevet 19. juli 2012 #10 Skrevet 19. juli 2012 Du er kanskje fagorganisert? Der får du svar på alle spørsmål.Jeg er medlem av Spekter og alt står veldig greit forklart i vår avtale. Dette må arbeidsgiver følge.det er en avtale som er forhandlet frem mellom arbeidstaker og giver.
1down Skrevet 19. juli 2012 #11 Skrevet 19. juli 2012 Du skal ha overtidsbetalt (minst 40% av avtalt timelønn) for det du jobber utover alminnelig arbeidstid. Dvs dersom du jobber mer enn det antall timer som står i kontrakten din, skal du ha 40% overtidstillegg for de overskytende timene. Det er imidlertid ikke lov til å jobbe mer enn 48 timer i løpet av en uke. Skulle likt en link til kilden bak den rettigheten du her legger frem. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157#Overtidsbetaling
fisken2015 Skrevet 19. juli 2012 #12 Skrevet 19. juli 2012 Du skal ha overtidsbetalt (minst 40% av avtalt timelønn) for det du jobber utover alminnelig arbeidstid. Dvs dersom du jobber mer enn det antall timer som står i kontrakten din, skal du ha 40% overtidstillegg for de overskytende timene. Det er imidlertid ikke lov til å jobbe mer enn 48 timer i løpet av en uke. Skulle likt en link til kilden bak den rettigheten du her legger frem. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157#Overtidsbetaling Men må være obs på forskjell på overtid og merarbeid.Men det står jo også her da, men mange som blander dette når det er snakk om ekstra arbeid
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #13 Skrevet 19. juli 2012 På min arbeidsplass får vi overtid om vi jobber mer enn 9 timer på en dag eller mer enn 37,5 time på en uke. Hvordan det er på din arbeidsplass er egentlig umulig for oss å si, det kommer an på hva slags avtale du har, om arbeidsgiver følger tariff og i tilfelle hvilken tariff det er (du sier ingenting om hva slags bransje du jobber i) osv.
humlesurr Skrevet 19. juli 2012 #14 Skrevet 19. juli 2012 Du skal ha overtidsbetalt (minst 40% av avtalt timelønn) for det du jobber utover alminnelig arbeidstid. Dvs dersom du jobber mer enn det antall timer som står i kontrakten din, skal du ha 40% overtidstillegg for de overskytende timene. Det er imidlertid ikke lov til å jobbe mer enn 48 timer i løpet av en uke. Skulle likt en link til kilden bak den rettigheten du her legger frem. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157#Overtidsbetaling Takk Leser du lenger ned på linken din ser du at der er unntak fra overtidsregelen. Det er altså ikke nødvendigvis slik at alle har lovfestet rett på overtidsbetaling. Men jeg har på følelsen at HI her har rett på overtid om timene vs stillingsprosent tilsier det.
1down Skrevet 19. juli 2012 #15 Skrevet 19. juli 2012 Du skal ha overtidsbetalt (minst 40% av avtalt timelønn) for det du jobber utover alminnelig arbeidstid. Dvs dersom du jobber mer enn det antall timer som står i kontrakten din, skal du ha 40% overtidstillegg for de overskytende timene. Det er imidlertid ikke lov til å jobbe mer enn 48 timer i løpet av en uke. Skulle likt en link til kilden bak den rettigheten du her legger frem. http://www.arbeidsti...vertidsbetaling Takk Leser du lenger ned på linken din ser du at der er unntak fra overtidsregelen. Det er altså ikke nødvendigvis slik at alle har lovfestet rett på overtidsbetaling. Men jeg har på følelsen at HI her har rett på overtid om timene vs stillingsprosent tilsier det. Ja jeg så det, gikk ut i fra at unntakene ikke gjaldt henne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå