Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Av forskjellige grunner har jeg vært mye sykemeldt de siste to årene. Nå er jeg sm pga hypermesis og har termin i oktober. Dvs at jeg går ut i permisjon i midten av sept ca. Nå har kvalmen blitt mye bedre og jeg føler at jeg nok hadde klart å hvertfall vært noen få timer på jobb hver dag. Men så er saken at de alt har skaffet vikar til jobben min, da ingen av oss trodde at kvalmen skulle bli bedre denne gangen (fjerde svangerskap, hvor jeg har vært kvalm helt frem til fødsel de andre gangene) og jeg føler at jeg lager mye krøll for både arb.giver og kollegaer ved å komme tilbake, kanskje bare for noen få uker. Det er en liten arb.plass og ikke mulig for meg å få andre arb.oppgaver de få ukene det gjelder. Så da lurer jeg på om jeg rett og slett bare skal fortsette som sykemeldt, til tross for at helsa er bedre. Det byr meg skikkelig i mot, men jeg føler at det blir mye styr for lite, når jeg i tillegg har begynt å få problemer med bekken og rygg, og derfor ikke kan garantere at jeg holder til permisjonen starter uansett. Hva hadde dere gjort?
Gjest Filifjonka Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 Jeg hadde snakket med legen, og lagt fram hele problemstillingen for ham/henne. Inkludert det med vikaren, kvalme, bekken og rygg.
Gjest Miryks Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 Skjønte ikke...? Du har vært sykemeldt i to år? Og vil plutselig tilbake i jobb, men er "overrasket" over at de har skaffet en vikar? For meg virker det uansett som om du helst vil være sykemeldt, og at du spør her for å få bekreftelse på at det er greit
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 Skjønte ikke...? Du har vært sykemeldt i to år? Og vil plutselig tilbake i jobb, men er "overrasket" over at de har skaffet en vikar? For meg virker det uansett som om du helst vil være sykemeldt, og at du spør her for å få bekreftelse på at det er greit Nå må du lese det som står, og ikke lage din egen oppfatning! Jeg har vært MYE sykemeldt,ikke sm i to sammenhengende år. Dvs at jeg har vært sm i perioder, men også på jobb i perioder. Grunnen til at jeg opplyser om dette, er at jeg føler at det har vært svært mye frem og tilbake med meg de siste to årene, og at jeg derfor syter litt med å atter en gang komme tilbake bare for en liten periode. Jeg skriver heller ikke at jeg på noen måte er OVERRASKET over at de har skaffet vikar (hvor ser du det?) Jeg skriver faktisk at ingen av oss, hverken arb.giver eller jeg, trodde at kvalmen skulle gi seg tidligere denne gangen, og at de derfor, i full forståelse med meg, har ansatt en vikar alt fra første sm dag. Jeg trenger absolutt ingen bekreftelse fra fremmede på hva som er greit å gjøre, jeg spør om hva andre ville gjort i min situasjon. Mulig du skal jobbe litt med leseforståelsen din, eller var du bare ute etter å krangle litt? HI
fisken2015 Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Skjønte ikke...? Du har vært sykemeldt i to år? Og vil plutselig tilbake i jobb, men er "overrasket" over at de har skaffet en vikar? For meg virker det uansett som om du helst vil være sykemeldt, og at du spør her for å få bekreftelse på at det er greit Var vel ikke akkurat det det sto
1down Skrevet 19. juli 2012 #7 Skrevet 19. juli 2012 Jeg hadde nok bedt om en gradert sykemelding og jobbet det jeg klarte. Det vil jo lønne seg for deg å jobbe, mtp foreldrepenger og trygdefordeler.
Terese med to jenter Skrevet 19. juli 2012 #8 Skrevet 19. juli 2012 Av forskjellige grunner har jeg vært mye sykemeldt de siste to årene. Nå er jeg sm pga hypermesis og har termin i oktober. Dvs at jeg går ut i permisjon i midten av sept ca. Nå har kvalmen blitt mye bedre og jeg føler at jeg nok hadde klart å hvertfall vært noen få timer på jobb hver dag. Men så er saken at de alt har skaffet vikar til jobben min, da ingen av oss trodde at kvalmen skulle bli bedre denne gangen (fjerde svangerskap, hvor jeg har vært kvalm helt frem til fødsel de andre gangene) og jeg føler at jeg lager mye krøll for både arb.giver og kollegaer ved å komme tilbake, kanskje bare for noen få uker. Det er en liten arb.plass og ikke mulig for meg å få andre arb.oppgaver de få ukene det gjelder. Så da lurer jeg på om jeg rett og slett bare skal fortsette som sykemeldt, til tross for at helsa er bedre. Det byr meg skikkelig i mot, men jeg føler at det blir mye styr for lite, når jeg i tillegg har begynt å få problemer med bekken og rygg, og derfor ikke kan garantere at jeg holder til permisjonen starter uansett. Hva hadde dere gjort? Er det ikke noe som heter aktiv sykmelding lenger? I så fall er jo det en mulighet. Da skal ikke arb.giver "regne med deg" på jobb, så du kan komme og hjelpe til med det du klarer, litt ekstra, og vikaren kan fortsette... Vinn-vinn situasjon synes jeg
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Ingenting som heter aktiv sykemelding lenger, bare gradert sykemelding.
Terese med to jenter Skrevet 19. juli 2012 #10 Skrevet 19. juli 2012 Ingenting som heter aktiv sykemelding lenger, bare gradert sykemelding. Nei, det var det jeg hadde en mistanke om... synd egentlig, i situasjoner som denne...
Mø schæl! Skrevet 20. juli 2012 #12 Skrevet 20. juli 2012 Her hadde jeg først og fremst tatt en prat med arbeidsgiver og hørt hva hun/han tenker om dette, og bare spill med åpne kort og si hva du tenker om saken. Min erfaring er at det er best å ha en samtale med arbeidsgiver i forkant før du skal til legen, da det kanskje vil være lettere for legen å ta en beslutning på bakgrunn av hva både du og arbeidsgiver ønsker. Hvis du kan arbeide, og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg, så finnes det jo andre muligheter enn sykemelding (svangerskapspenger?). Kanskje det kan være en mulighet? Jeg forstår forøvrig situasjonen din godt, for innimellom KAN det faktisk skape mer krøll at man kommer tilbake i et kort tidsrom eller at man bare "holder seg unna", hehe. Lykke til med resten av svangerskapet :-)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå