Gå til innhold

Apropos barn og studier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg kjenner har kun grunnskolen. Hun vil nå skaffe seg utdannelse, men hun trenger allmennfagene. Har hun noen rettigheter i forhold til at hun ikke har gått videregående skole før? Hun vil ta alt privat i utgangspunktet. Jeg tror det hadde vært bedre å gått på en skole.

Noen råd? Det er jo veldig dyrt å ta fagene privat? Lurer på om hun går under 23/5 regelen, hun har fått praksisen sin godkjent hvertfall, men mangler allmennfagene. Hun er over 30.

Trenger ikke høre mas om hvor dumt det er, jeg har mast på henne i alle år.

Mener at før kunne man bare ta eksamen som privatist, men at man da bare kunne lese stoffet hjemme og møte til eksamen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan fremdeles ta allmennfagene som privatist - lese hjemme og møte til eksamen som man melder seg opp til i god tid. Det koster ikke mange kronene.

Skal man derimot ta fagene på en privatskole, er det svindyrt og ikke verdt det med mindre hun er svært lite disiplinert og trenger den tette oppfølgingen. Men det er klart, enkelte privatskoler reklamerer jo med karakter-garanti, så det kan lønne seg avhengig av hvilket studie hun vil inn på senere.

Skrevet

det går også å ta de fagene hun mangler via voksenopplæring på videregående. det er jo gratis og hun kan mest sannsynlig velge mellom dag/kveldstid. ei venninne tok opp et fag nå og det var to timer en kveld i uken over 6 mnd.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Har hun jobbet 5 år sammenhengende går hun under 23/5 regelen i da et det jo ikke mange fagene hun trenger.

Jeg tok design. Og bestemte meg for å ta alt på nytt det er dyrt betalte vel 100 000 for det på Sonans, men det er god oppfølging da går jeg hele vgs på 2 år og får mange ekstra fag som ikke trengs men ønskes for å få ekstra poeng.

Man kan legge opp ganske be Asle. Der og flinke lærere men som sagt dyrt så med mindre hun har mye oppspart til studiet vil jeg ikke anbefale det, blir så mye lån fra Lånekassen.

Ellers kan hun lese hjemme å

Kun komme på eksamen. Krever god selvdisiplin.

Vil anbefale 23/5 altså:)

Skrevet

Hun har ikke spart opp noe, det kan jeg med ganske stor sikkerhet si. Men det er mulig å gå opp som privatist enda altså? Hun trenger "bare" generell studiekompetanse for det hun vil studere videre. Men hun trenger ganske OK karakterer.

Hmm, må google litt mer ser jeg. Tror hun kan være disiplinert nok til å ta hvertfall noen av fagene på egen hånd... Kanskje lurt å ta noen fag via skolen også...

Skrevet

Hun er over 25 og får dekket almennfagene gratis på voksenopplæringen. Ta kontakt (google) skolen i nærområdet ditt som har ansvar for voksen opplæring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...