Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Er det noen som har testet sitt barn på det kognitive og kan fortelle hvordan det foregikk? Hvor tidlig kan man gjøre det, hvordan skjer det og hvem utfører testen?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 Sønnen min ble utredet hos BUP da han var nesten 5 år. Vi var der tre ganger, han og psykologen var alene sammen for å utføre testen, så akkurat hva de gjorde vet jeg ikke helt. Da han var 5.5 år ble han utredet på nytt på Nevropsykologisk avdeling på sykehuset. Vi var der 4 dager på rad og han ble langt grundigere testet der. Vi som foreldre deltok også på intervju hvor svarene våre ble lagt i standariserte tester.
Kanutten83 Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 Første gangen sønnen min ble testet var han 3 år, og da var det han og psykologen alene. Nå ble han testet for en mnd tid siden, da var han 4,5 år. Da var det han og psykologen alene i 30 min og så var vi foreldre til stede de siste 30 min. Han fikk forskjellige oppgaver ut i fra hvilken alder psykologen trodde ham var og så testet hun oppover og nedover i alder. Oppgavene besto i bl.a å finne en leke hun hadde gjemt under en av to kluter, puslespill, skru av og på lokk, mate en bamse osv... Hun så også på ordforådet hans og måter han utrykker seg på, samt hvor mye han forstår av som blir sagt til ham. Psykologen som testet sønnen vår var opptatt av at testen skulle utføres som lettstyrt lek og observasjon. Og som hun sa, så er det viktig å ikke fokusere for hardt hva den kognitive alderen blir, man må også ta den fysiske alderen med i betraktning. Sønnen min er 4,5 år, hakket under 2 år kognitivt sett, men han er alikevel lengere fremme på enkelte områder pga han har lengere livserfaring enn et barn på 2 år Hvor tidlig de kan teste for kognitiv alder vet jeg dessverre ikke, vår sønn var som sagt nettopp fylt 3 år ved den første testen
Kanutten83 Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 Glemte å si at vi foreldre ble intervjuet i forkant av testen også
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #5 Skrevet 19. juli 2012 Tusen takk for svar! Gutten min er bare litt over ett år og har ingen diagnose enda. Jeg tror jo at han er normal i den kognitive utviklingen men jeg vil gjerne ha det "bevist" overfor legene som utreder ham:-)
vetra Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Hei. Generelle evnetester finnes ikke for barn under 2:3 år. For små barn er det vanlig at man benytter intervjuskjemaer ( små oppgaver som foreldre kan prøve ut med sine barn). For de barna som strever på ulike områder kan det være aktuelt å teste med andre typer ferdighetstester. Dette gjøres av pedagoger/ psykologer. Barns utvikling er jo mye mer enn hvor tidlig man går og hvor mange ord det sier. Lurer jo litt på hvorfor barnet ditt utredes, og om du ivaretas godt nok i helsesystemet siden du føler at du må " bevise" at barnet ditt er normalt.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #7 Skrevet 19. juli 2012 Vetra: sønnen min har noen fysiske trekk som tilsier at han har et syndrom. Han er godt utredet allerede men ingenting "feil" er funnet på for eksempel kromosomene eller de genene de har testet. Leger er jo leger og det er ingen som har nevnt det kognitive. Jeg synes jo de burde si noe om akkurat det - at han følger med og utvikler seg normalt på et området, for selv om han ikke får til alt det fysiske en ettåring gjør, så betyr det jo ikke nødvendigvis at han ikke får til det psykiske. Jeg forstår at det ene følger det andre når de er så små, men jeg "tester" ham selv av og til og han klarer alltid å repetere det jeg viser ham etter én gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå