Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 Aner virkelig ikke hvor jeg skal gjøre av meg eller hvem jeg kan snakke med, hjelpe meg eller..ja. Jeg sliter VELDIG med å få lagt min sønn på snart tre år. Han er skikkelig utagerende å tester grenser til det lengste gjennom hele dagen. Jeg ser ikke mye positivt i ettermiddagene, kveldene og helgene jeg er sammen med han lenger. Er alene med alt ansvar her. Det er spesielt leggingen som er vanskelig. Siden senhøsten i fjor så ble han så vanskelig å legge. Kan bruke 1-2 timer om kvelden på å få han i seng Han spretter opp å finner på all verdens unnskyldninger og lurer for å ikke legge seg, raser i sinne å er helt rabiat. Dette begynner å gå meg på nervene. Hadde en liten periode for noen mnd siden som var fin, der han la seg ned å sovnet med engang. Jeg kjenner jeg begynner å bli temmelig frynsete i kantene og blir skikkelig forbannet og sint og ikke minst redd for å miste beherskelsen. Hvordan i alle dager takler man slike episoder? Hvordan går man fram til å få det bedre? jeg har vært i kontakt med HS og hun har ingen råd da hun mente jeg gjorde det bra med det jeg har gjort og gjør. Jeg forbreder han på sengetid, sier at nå skal vi spise kveldsmat før vi skal på badet å så ta kveld. Vi synger nattasanger og leser. Når han springer opp av senga så går jeg inn å legger han ned, gang på gang på gang...i en time eller to. Det er når jeg har lagt han ned etter den ørtende gangen at jeg blir fullstendig frustrert og mest lyst til å gi han en klask eller ti, jeg gjør jo ikke det men fader jeg er redd for at det en dag skjer hjelp!
b_a_b_y_ Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 Hva med belønningsskjema?? Er det noe han ønsker seg som kan motivere ham?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Har ikke prøvd akkurat b.skjema men lovnader om feks en film han ønsker seg som han får om han er flink til å legge seg om kveldene. Hjelper fint lite.
Silly80 Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Sitt på sengekanten med ryggen til. hver gang han begynner legg han ned igjen.Ikke snakk til han. Ellers er det å være konsenkvent ellers også. Har en leieboer med ei datter som har holdt på sånn i 2 år. Blir rasende og står og dunker senga i veggen. Snakket til ungen en gang og da hjalp det litt.
b_a_b_y_ Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 Få det heller inn i et belønningsskjema. Dette blir konkret og veldig synlig for ham. Samtidig må det fungere over litt lengre tid for å få belønning. Viktig at det ikke går for lang tid til han får en eller annen form for premie. En annen ting som er gunstig er å få med gutten på dette, både hva premiene skal være, lagingen av belønningsskjema og at han får plukke seg ut klistremerker til å sette i skjemaet selv.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 Sitt på sengekanten med ryggen til. hver gang han begynner legg han ned igjen.Ikke snakk til han. Ellers er det å være konsenkvent ellers også. Har en leieboer med ei datter som har holdt på sånn i 2 år. Blir rasende og står og dunker senga i veggen. Snakket til ungen en gang og da hjalp det litt. Jeg står med ryggen til ved døren eller gjør "husarbeid" i gangen utenfor. Å sitte rett ved døren med ryggen til funker ikke så godt det heller bruker like lang tid men han er litt roligere enn om jeg går unna slik at han ikke ser meg.Nå til dags er han ute av senga før jeg snur ryggen til,som oftest.
Silly80 Skrevet 18. juli 2012 #7 Skrevet 18. juli 2012 Hva med å lukke døra og gå i stua. Kommer han ut av rommet, putt han i senga og gå igjen. Han legger seg nok ikke når han vet du er der og passer på.
:o) :o) :o) Skrevet 18. juli 2012 #8 Skrevet 18. juli 2012 Jeg ville også prøvd ut belønningsskjema. Det er veldig stas for barna å få klistre på klistremerkene på selve skjemaet. Forventningen de har til premien er en god følelse, også stoltheten de føler når de har klart hele 10(?) klistremerker!!! Noe annet du kan prøve er lydbok. Det var noe vår gutt likte veldig godt, når han var yngre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå