Gå til innhold

Sove på eget rom fra første stund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyens soverom er rett ved siden av vårt, kan det da være like greit å prøve å venne han til å sove på sitt eget rom allerede ifra starten av? Eller hva mener dere? Takk for tilbakemeldinger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig praktisk å ha lille gullet sitt ved siden av sengen i fht amming og våken-netter, så slipper du stå opp hvis baby begynner å gråte..

Pluss at når man har de så nære så har man mer kontroll.. Jeg syns det var betryggende å høre den lille pusten ved siden av meg i begynnelsen.. De er jo så smååååå... :)

Skrevet

I forhold til det å venne ungen til å sove på eget rom, så har det nok ikke noe virkning så lenge han er så liten. Fra 6 mnd kanskje kan man muligens VENNE ungen til å sove på eget rom.

Men hvis dere synes det er ok å ha han på eget rom fra starten, så er det jo ikke noe galt med det. men jeg hadde ikke klart eller orket det selv. Som innlegget over, er det veldig betryggende å høre ungen puste ved siden av deg, se oppi senga hans så ofte du vil uten å måtte gå ut av rommet+ at du slipper å stå opp hver gang du skal amme.

Men det er jo bare å prøve det. Trives dere og ungen med det, går det jo fint, hvis ikke tar dere han inn på rommet. Soverutiner fra nyfødt har ikke noe forseg, det viktigste er at flest mulig får sove mest mulig:-)

Skrevet

Hei.. Vi har tenkt samme tanken som deg, rommene ligger og vegg i vegg hos oss.. Men jeg har tenkt og kjøppe sånn babybay sideby crib, og ha egen seng til lille, men likevel ha h*n vedsiden av meg.. men ønsker og prøve å få til at lille sover på rommet sitt fra ca. 3 mnd++ ... Om det går, og om jeg ønsker det når h*n kommer, det får vi se på :D

Skrevet

prøv å se om det går. GO FOR IT, sier jeg

Skrevet

Jeg er også veldig usikker på dette. det kommende baby rommet er vegg i vegg med vårt rom. har ikke bestemt meg enda men det virker som de fleste vil ha babyen på samme rom som seg.

Skrevet

Det er veldig mye mer avslappende og man får nok sovet mye mer med babyen på samme rom som foreldrene, tror jeg. De fleste babyer må ha mat et par-tre ganger i løpet av natta. Da er det godt å slippe og opp av senge og ut av rommet for å hente babyen. Men etter de første ukene/mnd så kan det jo prøves med eget rom. Iallfall hvis babyen ikke er veldig sulten natterstid:) Lykke til med valget, men etter at babyen er født så regner jeg uansett med at du gjerne vil ha den så nær deg som mulig :) De gjør noe med oss disse små tassene :)

Skrevet

Tuusen takk for svar, alle sammen!

Skrevet

Vi hadde også vegg i vegg men de første månedene sov han hos oss siden jeg rett og slett MåTTE høre at han pustet :) Så han havnet på eget rom da han var 3 måneder som sikkert er tidlig nok. Denne gangen skal barnerommet også gjøres klar før fødsel, men vi kommer til å ha en vugge hos oss første tiden, så ser vi etterhvert. Var ikke så lagelig hvis man skulle amme på natten å vandre inn i et annet rom.

Skrevet

Ville jeg aldri gjort... Du sover bedre og babyen din sover bedre av å ligge så nære hverandre som mulig. Det er betryggende for deg å kunne holde øye med babyen din hele natten igjennom. Dessuten kan du bare løfte han over til deg og amme liggende, isteden for å måtte gå ut av sengen og inn i et annet rom også når du skal roe babyen din.

Forskning viser at babyer kopierer pust og hjerterytmen til mor fra begynnelsen av og derfor er det mindre risiko for krybbedød.

Det er praktisk, mindre slitsomt og sunt for deg og barnet og være nære hverandre så mye som mulig :)

Skrevet

Jeg har babyen ved siden av meg på natta. Hr opplevd at babyen min fikk pustestopp på natta, og den eneste grunnen til at jeg oppdaget det var at jeg våknet av at den lille pusten forsvant.

Så jeg risikerer ingenting der.

I tillegg er det praktisk, og jeg slapper bedre av med lille i nærheten. Krybbedødforeningen og landsforeningen uventet barnedød anbefaler å ha babyen på samme rom det første året,,

Skrevet

Han sov sammen med oss de første 6 mnd, våkna m natta å måtte bare vente til han lagde et lite lyd før jeg kunne fortsette å sove . Så nei det lunne jeg ikke ha gjort hvertfall sikke de første par mndene :)

Skrevet

Bare vent til han kommer du :-) Du klarer ikke forestille deg åssen det er. Jeg måtte, å må fortsatt sjekke min lille prins flere ganger i løpet av tiden fra han legger seg til jeg gjør det. De er så små, å så forsvarsløse :-) Jeg ville nok aldri hatt han på eget rom. Men, man velger selv :-) Men jeg tror trygghet er veldig viktig for babyer, for når de er bittesmå er de nesten som dyr, alt dreier seg om instinkter. Å vi er tross alt flokkdyr :-D

Skrevet

Gjør det som føles riktig for deg!

Med førstemann her så sov han i vugge ved siden av oss den første tida. Mest av alt fordi han ikke roet seg i egen seng, og fordi det var fryktelig lettvint når jeg skulle amme flere ganger om natta. Og noen ganger ville han kun sovne tett inntil meg, så det varierte litt. Men fra ca 4 mnd så sov han på eget rom, vegg i vegg med vårt soverom. Det var da veldig godt å få senga og rommet for seg selv igjen.

Tror det som er viktig er at det føles riktig for deg! De fleste mødre får en god magefølelse for hva som er best for ens eget barn! For ingen barn er like :)

Skrevet

Da hadde jeg ikke fått sovet. Må ha de ved siden av meg når de er så små. Og med tanke på amming x antall ganger iløpet av natten er det deilig å slippe å stå opp.

Skrevet

Sove bedre m babyen på samme rom? Den var god. Mine babyer grynter og lager lyder i ett sett, klin umulig å få sove. Førstemann fikk eget rom fra fire-fem mndr og da sov vi sinnsykt mye bedre begge to. Tvillingene på 2,5 mndr har aldri sovet på mitt rom, unntatt på barsel, da:-).

Du må gjøre det som passer best for deg:-)

Skrevet

Herregud, blir helt satt ut over hvor hysteriske mange av dere er. Minstemann her er 3 mnd og har sovet på eget rom siden han var 2 uker gammel og det går strålende. Han begynte tilogmed å sove hele natta(22.00-8.00) når han kom på eget rom, uten å våkne for mat.

Jeg er mye mer opplagt ogvi sover bedre alle mann. Har babycall som fanger den minste lyd så jeg er ikke bekymret i det hele tatt.

Skrevet

Førstemann lå på eget rom fra dag 1, men jeg lå på rommet sammen med han de første 6 ukene. Jeg ammet ikke da.

Men sov så dårlig pga at han lagde så mye lyder når han sov, og jeg sover utrolig lett, så flyttet tilbake til egen seng og da ble min søvn bedre også.

Denne gangen har vi gått tom for soverom, så nå må vesla sove inne på vårt rom i starten, til vi enten bygger på loftet eller hun kan sove på rom med storebroren sin.

Ironisk nok begynte sønnen min å komme opp i vår seng etter at han fylte 2 år, og der er han stort sett hver gang jeg våkner om dagen, hehe.

Men nå er det bare kos, og vi har kjøpt stooor seng :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...