Gå til innhold

Når det ene barnet er penere enn det andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare for å ha sagt det med en gang så er begge barna like høyt elsket og likt behandlet. Men den yngste er veldig pen og får høre det hele tiden, mens den eldste aldri blir kommentert på den måten. Den minste har sånn reklame-baby utseende med lstore øyne, lange svarte øyevipper, gylden hud og mørkt hår med korketrekkere nederst. Hun er nesten alltid i godt humør, finnes ikke sjenert og smiler og sjarmerer til alle. Den eldste er selvfølgelig også en nydelig jente, men helt "vanlig" utseendemessig. Hun har lys hud, lyse øyevipper, tynt lyst hår og er en ganske stille og beskjeden jente. Nå har hun dessverre selv begynt å legge merke til at alle (både fremmede i butikken, på ferie og uansett hvor vi er) kommenterer hvor pen og søt lillesøster er, mens hun selv sjelden får høre det. Huff, får helt vondt inni meg og vet ikke hva jeg skal svare. Prøver å si det er fordi hun er minst og folk gjerne prater og duller med med de som er små, men hun gjennnomskuer det og jeg ser at hun blir lei seg. De er 2,5 år og 6,5 år. Skulle ønske folk tenkte seg litt mer om i blant....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to helt ulike barn, hun ene har lys hus, lyst hår - den andre er brun i huden og mørkt hår. Jeg synes seriøst de er like søte begge to!!! De er helt nydelige.

Her er "utfordringen" den minste er supersjarmerende og veldig utadvendt... mens eldste er mer innadvent... Så da blir det til at den minste får mer oppmerksomhet. Jeg synes ikke det gjør noe jeg, jeg prøve fremheve de flotte sidene de har begge to på hver sin (ulike) måte.

Men skjønner hva du mener... men sånn er livet... ikke alltid en dans på roser.

Skrevet

Personlig liker jeg lys haar og blaa oyne mye mer enn mork hud, dette kjenner jeg mange som gjor ogsaa, saa tror nok kanskje det er personligheten det gaar paa?

Uansett temmelig vemmelig aa si slikt foran det andre barnet. Folk er tankelose.

Skrevet

Begynn å svare tilbake noe ala dette:

"Ja, vi er heldig som har to skjønne barn."

"Ja, det er to herlige jenter vi har."

En og annen kommentar blir mange lagt sammen så jeg synes ikke det er rart eldste reagerer.

Skrevet

Ja det er tankeløst av folk, enig i det.

Utseende er jo noe vi ikke får gjort noe med. Prøv å fremhev eldstejentas fine kvaliteter. Det som gjør henne spesiell og egenartet.

Det vil jo alltid være sånn at søsken er forskjellige, noen er flinkere og utmerker seg innen områder og dette kan jo være sårt for den andre å få høre.

Skrevet

Jeg er veldig enig med humlesnurr. Det høres fornuftig ut å svare slik som du sier der. Da vil jeg tro de som sa det, vil si seg enig med deg. Og antakelig vil de tenke seg litt om neste gang også.

Jeg husker noen sa noe slikt da jeg var lita også. Jeg overhørte de si til min mor "Så rart at en kan få to så forskjellige barn som dere har fått" Han (min min bror) er jo bare så nydelig. Han er så liten og sped likssom. Hun er skjønn hun også da, men på en helt annen måte. Jeg husker at jeg fra den dagen av følte meg litt mindre pen.

Jeg vente meg til at alle syntes min bror var så nydelig. Jeg brydde meg etterhvert ikke om det. Tror det har mye med at mine foreldre fikk meg til å føle meg like elsket som han uansett. Og de fikk meg til å føle at de syntes jeg var verdens fineste jente. Som voksen ser jeg jo på bilder at jeg var ein fin jente. Men broren min var faktisk et glansbilde. Men det morsomme er at jeg i dag har et ganske ok utseende, mens han har tapt seg en del med alderen ;-)

Skrevet

Huff, forstår problemet, og 6-åringen din forstår nok ganske mye. Men etterhvert forstår hun nok at utseende bare er en liten brøkdel av hvem man er, og at hun har andre fine egenskaper. Det viktigste tror jeg er at dere foreldre ser begge barna og ikke forskjellsbehandler:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...