Gå til innhold

Jeg har så lite energi. Orker ingenting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fri idag og hadde bestemt meg for å vaske deler av huset før vi reiser på ferie. Guttungen har siste dag i barnehagen før ferien og etter å ha levert han i 9 tiden gikk jeg hjem for å legge meg. Totalt utslitt. Sov et par timer, gikk på toalettet, spiste et par brødskiver og sovna igjen. Våkna igjen kl. 14 med vondt i hodet. Tok hodepinetablett og nå sitter jeg nå her. Dårlig samvittighet for at jeg ikke har gjort en dritt idag og stressa fordi det er så mye jeg skulle ha ordna med pakking og klesvask før vi reiser imorgen. Men, jeg orker ingenting. Er helt sjokka over meg selv. Kunne ha sovet meg gjennom hele dagen.

Er ikke gravid, ingen sykdommer, har vært og testa meg for diverse hos legen (stoffskiftet bl.a) og har i tillegg begynt å ta rosenrot fordi jeg har hørt at det skal hjelpe på energinivået. Kostholdet er bra, spiser noenlunde sunt og tenker alltid på hva jeg stapper i meg, selv om det kan være utskeielser med sjokolade og pizza innimellom.

Men hva skal jeg gjøre? Klarer alltid å dra meg avgårde på jobb de dagene jeg skal det, men etter jobb er jeg helt utmattet. Dagene på jobb er heller ikke topp, kunne være mye mer energisk og oppgående enn det jeg er. Forstår ikke hva som skjer med meg. Kan det være psykisk?

Kan ikke sette fingen på hva som er galt hvis det skulle være psyken heller. Sliter ikke med noe spesielt.

Noen andre som har har/har hatt det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt det slik. Lenge.

Det som til slutt hjalp var spirulina, chlorella (to alger - kosttilskudd i pilleform) og dobbel dagsdose omega3.

Etter under to uker med disse kosttilskuddene hver dag uten unntak var jeg en helt annen person. Har nå tatt dem daglig i et halvt år, og på tross av graviditet er jeg i bedre form enn jeg har vært på lenge. Går jeg tom og går en stund uten før jeg får tak i nye merker jeg det på formen med en gang!

Skrevet

Uansett om det er psykisk eller fysisk så må det endres. Du kan jo ikke ha det sånn :-)

Mitt beste tips som ikke profesjonell i det hele tatt, men med litt selvpraksis :-) er enkelt og vanskelig:

1.riktig kost

2.fysisk aktivitet.

Ofte må man komme igang selv om man er utmattet nettopp for å få energi!

Vi snakker ikke om enorme endringer eller harde treningsøkter og strenge dietter, men litt etter litt for å få deg til å føle deg bedre.

Ville startet med å se over kostholdet og se om det kan gjøres litt sunnere, typisk fjerne det som stjeler energi, som godteri og sukker. Ikke totalt, men litt. Bare vær litt mer bevisst enn i går og husk å snu om hodet til å tenke at du skal jobbe med kroppen din nå og gi den hva den trenger.

Så ville jeg startet litt fysisk mosjon. En av de beste startene jeg vet på dette er å kaste familien ut av stua, fyre opp musikk du skikkelig liker som det er litt fart i og dans! Kjenn at du får energi av musikken og ta helt av. Avslutt med enkle strykeøvelser som litt rygg/mage, push-ups og knebøy.

Ellers er jo å gå en kjapp tur veldig godt både til hode og kropp!

Husk noe er bedre enn ingenting!

Lykke til med å få opp energien :-)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Dårlig samvittighet skal du ihvertfall ikke ha, du er jo utslitt. Når du sover så mye kan jeg ikke skjønne annet enn at du har behov for søvn.

Mens jeg leste innlegget tenkte jeg at du kanskje var deprimert siden det ikke feiler deg noe, men når du ikke føler deg deprimert, gråter eller er tungsindig, tror jeg vi kan utelukke det også.

Hvor gammel er barnet ditt, og hvor mye jobber du? Kanhende er du bare sliten, og bruker lang tid på å hente deg inn igjen. Gi meg litt mer info :)

Skrevet

Ja, mosjon kan hjelpe. Jeg prøver å gå regelmessig turer med en venninne, rundt 3-4 ganger i uka (har blitt mindre og nesten ingenting nå i sommer pga ferie), i tillegg har det bare blitt selvtrening her hjemme med rockering, spinningsykkel og tredemølle (har eget rom nede i kjelleren med div treningsutstyr). Har prøvd å oppretteholde treningen her hjemme til tross for at jeg er sliten. Dagene jeg er på jobb (jobber 80%) er greie, da klarer jeg å kave meg ned på treningsrommet i løpet av kvelden, men dagene der jeg har fri (slik som idag) er helt forferdelige. Samme hvor mye jeg har planlagt jeg skal gjøre, så blir det ikke gjort. Det er liksom ingenting som får meg igang på fridagene. Har ikke mulighet for å jobbe 100% der jeg er nå.

Barnet vårt er 3 år og en aktiv liten gutt. I helgene er vi mye ute med ham, både på sykkel/sparkesykkel rundt i gatene i nærområdet og ofte på turer i skog og mark.

Men dagene jeg har hjemme alene er late som fy. Skjems så vannvittig.

HI

Gjest peacock
Skrevet

Kan det hende at du kanskje setter litt for store mål? Alle har bruk for å slappe av iblant - da trenger man ikke vaske hele huset, trene og stå klar med middagen. Fri betyr fri, tenk hellere på at alt du gjør av nyttige ting disse dagene er en bonus :-)

Om jeg har for mye planer på dager der jeg er sliten får jeg ikke gjort noe som helst. I tillegg blir man irritert over å ikke få gjort noe og man får dårlig samvittighet... Om jeg gjør alt som står på listen er jeg sliten lenge etterpå fordi jeg ikke fikk slappet av når jeg hadde sjansen, for resten av livet holder jo ikke pause. Synes du skal prøve å lage mer realistiske planer, evt droppe planleggingen, og i hvert fall kvitte deg med den dårlige samvittigheten din - det er ok å være sliten og å ha bruk for å slappe av...

Jeg har ikke selv vært så skikkelig sliten foruten starten av svangerskapet. Men har vært skikkelig lat og ikke orket ting fordi listen over det som måtte gjøres var så alt for lang at det var umulig å rekke alt uansett.

Og så kanskje en sjekk av vitamin- og mineralnivåer hos legen ikke hadde vært så dumt? Og kanskje en avtale med en venninne eller to her og der for å få litt livsglede hadde hjulpet?

Skrevet

Du lider av flink pike syndrom..

Man kan ikke holde på 100% hele tiden. Alle trenger en fridag og pust i bakken. Nyt heller tiden når du kan og ta heller litt husarbeid hver dag.

20 min om dagen er overkommelig og da slipper du de svære øktene hvor man skal gjøre alt.

Var sånn selv og har lært meg å slippe taket.. Man lager bare bekymringer for seg selv.

Skrevet

Jaa..jeg har hatt det slik i 2 år.Fullstendig uten energi.Har vært hos lege mange ganger og tatt masse prøver,han finner ingen ting.

Det er utrolig slitsomt,innimellom har jeg dager hvor jeg orker å vaske,gå tur osv men da er jeg helt ødelagt etterpå og må sove mange timer.Jeg er ikke deprimert og er lykkelig gift+ en liten gutt.

Har tatt d-vitamin over lengre tid nå og føler det hjelper litt.Jeg kan faktisk sove fra 23-08. Spise frokost og lever i barnehagen.Sove fra 11-16, spise middag og legge meg igjen kl 22. Er så utrolig lei...

Sover bort hele livet mitt. Spiser sunt,knekkebrød,pålegg,middag,Drikker bare vann og litt kaffe.

Aner ikke hvordan dette skal gå når jeg er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...