Gå til innhold

Ny jobb og prøving...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite problem, og kunne godt tenkt meg noen innspill :)

Saken er at samboeren og jeg lenge har planlagt å prøve å bli gravid denne høsten, skulle begynne prøvinga om en måned. Han ville helst vente et halvt år til, men gikk med på det til slutt. Nå har det seg slik at jeg ikke har trivdes i jobben min det siste året, og til slutt tok jeg det vanskelige valget om å si opp jobben og se etter en ny. Jeg fikk lett jobb, og begynner i den nye jobben i midten av august, ei ukes tid før vi egentlig hadde planlagt å begynne prøvinga. Hva synes dere vi skal gjøre?

Jeg tenker at det ser dårlig ut å bli gravid med én gang, og ikke så moro å måtte fortelle det allerede i prøvetida. På den annen side kan vi vente et halvt år slik samboeren min originalt ville, men da kan jeg bli gravid rett etter at prøvetida er over, og det ser kanskje heller ikke så bra ut? Eller bør vi vente lenger, og hvor lenge synes dere?

Litt bakgrunnsinfo: jobben krever høy utdannelse (master), og selv med en utdannelse litt på siden av det de søkte etter og med manglende erfaring innen feltet fikk jeg jobben (over 100 søkere, én stilling). De spurte ikke om barn på intervjuet, men jeg fortalte at jeg hadde en samboer og at vi har vært sammen i sju år. Siden jeg "bare" er 26 år, er jeg kanskje for ung til at de regner med at jeg ville ha barn med det første, men han som ansatte meg var selv i permisjon, og de fortalte også at det var mange unge der, og stadig noen i permisjon, uten at det var noen negativ tone. De brukte det heller som et salgspunkt for at det var lett å kombinere jobben med familie og et liv utenom jobben generelt. Jeg vet ikke ennå om de setter inn vikarer når noen er i permisjon, men det finner jeg sikkert fort ut når jeg begynner der.

Jeg tenker i utgangspunktet at en slik jobb er aktuell å ha i ca 3 år, men for min del 4 eller 5 år om jeg får 1 eller 2 barn underveis. I bransjen er det vanlig å bytte jobb relativt ofte, så å utsette barn for lenge er ikke noe poeng, fordi jeg da vil være i samme situasjon et annet sted.

Noen som har innspill? Som har vært i samme situasjon selv kanskje? Hva slags tilbakemelding har dere fått når dere evt har blitt gravide, og hvor lenge ventet dere? Snakket dere med sjefen om det før dere begynte prøvinga, eller evt mens dere prøvde, men før dere ble gravide?

Alle svar mottas med takk :) Dette er min første "ordentlige" jobb, og vennene mine i samme bransje har ikke barn ennå, så har ingen andre å spørre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i omtrent samme situasjon, og har mer eller mindre bestemt oss for å vente et halvt år, evt lenger hvis det dukker opp noe spesielt, men ikke mer enn ett år venting totalt.

Ellers har jeg tenkt at det er fristende å begynne prøvinga (om enn ikke superaktivt) til planlagt tid, for da kan jeg bli litt letta (med tanke på jobben og sjefen) hver gang det ikke klaffer ;) Men vet ikke om jeg tør, tenk om det går på første eller andre forsøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...