Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som ønsker keisersnitt pga div, som blant.a angst, overgrep, redsel osv. . Har dere glemt eller tenkt over hvordan ett keisersnitt foregår? Har dere lest noe om dette? Og i tillegg, det vil bli satt inn kateter, noe som da innebærer att en helse personell er i kontakt med deres underliv. Jeg bare undres? Jeg har ikke noen fornemmelse om rett og galt og alle har egne valg. Men synes att keisersnitt ikke er noen letter løsning. Må jo være bedre å føde, noe vi er skapt til, vis vi kan. I stedefor å få magen snittet opp 10 lag, og ungen røsket ut. Ungen har som regel også mye bedre av å bli føder normalt enn ks. Jeg er redd for å dø under fødsel,men for meg er ks enda værre enn å føde normalt, med tanke på inngrepet, senskader, komplikasjoner, osv. . Men ja man har jo ingen garanti for att verken fødsel eller ks skal gå bra. Men det jeg lurer på er: hvordan har dere kommet fem til att ks er bedre?? Håper jeg ikke støter noen her, det er ikke meningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i det du skriver. Mange tror nok at ks er en lett løsning. Man slipper alle smertene ved en vaginal fødsel etc. Jeg tror ks er overvurdert og at noen er livredd for å føde vaginalt fordi man hører så mange skrekk historier. Synd at ikke alle de fine fødselshistoriene har like høyt fokus.

Skrevet

Jeg tror at dette handler om kontroll, og dermed blir dine argumenter meningsløse.

Ikke for å være frekk altså - det er bare det jeg tenker.

Skrevet

Alle mener forskjellig:) jeg vil bare høre di forkjellige meningene:) kritiserer ingen :)

Skrevet

Ja anonym hadde vært fint om man fikk bedre frem alle di hyggelige og fine fødsels historiene også, er jo flere av dem slik egentlig:))

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg har på en måte forståelse for de som ønsker ks, fordi det fortelles veldig mange historier om forferdelige fødsler. Og mange av de som ønsker ks pga fødselsangst har i tillegg gått igjennom svært tøffe fødsler som har gitt dem denne angsten.

Men når det er sagt, så synes ikke jeg at ks er noen hyggelig opplevelse i det hele tatt. Og må innrømme at jeg gruet meg fryktelig på forhånd. Pga en skade på livmoren har jeg måtte ta to ks, begge planlagte. Jeg er kjempe glad det finnes, ellers kunne jeg ikke fått barn, men skulle gitt veldig mye for å kunne føde vaginalt. Jeg ble kjempe skuffet da jeg fikk beskjed om at det aldri kom til å skje.

Uansett, jeg tror de fleste oppegående mennesker som ønsker ks vet både farene og ulempene ved det. I tillegg blir man jo fortalt hva som skjer og kan skje ved et ks på samtale med jordmor.

Skrevet

Jeg jobber med mennesker som er utsatt for seksuelle overgrep både i barndommen og voksen alder, og når det kommer til dette med fødsel så er det veldig individuelt hvordan de takler dette. Noen har kommet seg videre, og klarer seg godt i livet selv om "det" alltid ligger der, mens andre sliter mer.

I de fleste tilfeller handler det om kontroll eller redsel for tap av kontroll som ei skriver over her.

Noen har fortrengt det og da kan det blir veldig dramatisk på fødestuen hvis dette brått kommer for dagen, og da ender det i akutt KS som regel.

Når det gjelder det å få kateter, så settes dette gjerne etter bedøvelsen er satt i de tilfellene det er påkrevet.

Gjest Miryks
Skrevet
Dere som ønsker keisersnitt pga div, som blant.a angst, overgrep, redsel osv. . Har dere glemt eller tenkt over hvordan ett keisersnitt foregår? Har dere lest noe om dette? Og i tillegg, det vil bli satt inn kateter, noe som da innebærer att en helse personell er i kontakt med deres underliv. Jeg bare undres? Jeg har ikke noen fornemmelse om rett og galt og alle har egne valg. Men synes att keisersnitt ikke er noen letter løsning. Må jo være bedre å føde, noe vi er skapt til, vis vi kan. I stedefor å få magen snittet opp 10 lag, og ungen røsket ut. Ungen har som regel også mye bedre av å bli føder normalt enn ks. Jeg er redd for å dø under fødsel,men for meg er ks enda værre enn å føde normalt, med tanke på inngrepet, senskader, komplikasjoner, osv. . Men ja man har jo ingen garanti for att verken fødsel eller ks skal gå bra. Men det jeg lurer på er: hvordan har dere kommet fem til att ks er bedre?? Håper jeg ikke støter noen her, det er ikke meningen.

Har du glemt eller tenkt over hvordan et menneskesinn fungerer? Spesielt et som har vært gjennom overgrep/voldtekt, eller hos en person som har angst?

De har vel kommet frem til at ks er bedre for DEM. Det kan være for at de tror at et ks er mer kontrollert enn en fødsel. Eller om det er fare for at moren blir så hysterisk under vaginal fødsel, flipper ut eller lignende, så kan også jordmor og lege finne ut at ks er best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...