Gå til innhold

Er det liksom status og begynne på høyskolestudier??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber selv i en bransje der jeg tjener over 600.000 kroner i året og jeg har ikke gått et eneste år på høyskole, kun vgs, men virker som folk sier bare åja og lignende når de spør hva jeg jobber med og hvilken utdannelse jeg har:(

Hadde jeg vært et bedre menneske om jeg begynte på høyskole eller universitetstudier??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De på høyskolen var i alle fall en god del hakk lavere på rangstigen enn oss skikkelige studenter.

Skrevet

Her har jeg en mann som tjener litt over 600 000, ingen annan utdannelse enn vgs. Han har det litt som deg, folk sier bare åja, eller ok :P

Jeg har høgskoleutdannelse, sykepleier. Vil ikke si at det er noe status akkurat. Tror jeg ville valgt noe annet, skulle jeg valgt en gang til. Har halve lønnen som mannen min, jobber dobbelt så mye.

Skrevet

Bare her inne jeg hører/leser ordet status opp og i mente. Jeg har høyskole, det samme med søsteren min. En bror har fagbrev og en har en avbrutt utdannelse. Min mann har fagskole og mesterbrev, hans søster har mastergrad. Tror ikke det er forskjell i status mellom noen av oss

Skrevet
De på høyskolen var i alle fall en god del hakk lavere på rangstigen enn oss skikkelige studenter.

Skikkelige studenter? hva ble du da du ble stor da?

Skrevet

Jeg tror nok flere år på høyskole eller universitet imponerer litt mer enn et fagbrev, fagskole etc. Men vil vel ikke kalle det status før man har tatt en mastergrad, da har man virkelig fordypa seg i noe og gått fem år på skole med mange studiepoeng. Jeg syns ihvertfall det er imponerende!

Skrevet

Ja, vi hadde kanskje det... Jeg er i samme situasjon som deg, og merker at jeg noen ganger angrer på at jeg ikke tok mer utdannelse, selv om jeg har en super jobb og tjener godt.

Men det er ikke noe poeng i å bry seg om hva andre syns. De får sitte der med utdannelsene sine og så får vi fortsette å trives med det vi gjør ;)

Skrevet

Hvis du har det bra og trives i jobben din og ikke egentlig har planlagt å studere videre så ser jeg ikke hvorfor du skal gjøre det. Ikke bry deg om hva andre mener, hvis du er lykkelig så er det det eneste som teller :) Man blir ikke noe bedre menneske av og studere, fins nok av dårlige mennesker med høy utdannelse ;)

Skrevet

Skikkelige studenter? hva ble du da du ble stor da?

Jeg ble rådgiver. Jeg blir betalt for mine velfunderte meninger og gode strategier. Jippi!

Skrevet

Nei man må jo bare lure, kjenner folk som både er leger og sykepleiere og i det virkelige liv kan jeg ikke skjønne hvorfor de ble dette, dette er mennesker som overhodet ikke kan kommunisere med sine pasienter:(

Men jeg vet jo mange søker på medisin og diverse ingeniøryrker for og få status, leger og advokater er jo topp 10 i Norge!

Men jeg har jobbet jevnt og trutt og ser ikke noen stor fordel med og få studielån, gå ned på levestandard for og få mer status! Har spart opp penger til barna mine slik at de kan ta seg råd til f.eks førerkort og andre nødvendigheter, utdannelsen de evnt skal ta må de bekoste selv, jeg har selv finansiert min utdannelse, selv om jeg bodde hjemme mens jeg gikk på vgs.

Måtte bruke sommerjobb pengene mine på skolebøker og tjente opp alle pengene selv til førerkort, fikk da mørkekjøring og glattkjøring dekt av mine foreldre, resten betalte jeg cash kontakt med egne oppsparte midler!

HI

Skrevet

Ser ikke helt at det er status å være høyskole- eller unibersitetsutdannet, men for en del av oss var det givende å få mer utdannelse etter vgs. Vgs er jo liksom bare en liten smak på noen fag, og så velger vi det som smaker oss best og fordyper oss i det. Uansett hva man tjener i kroner og øre, så er fagkunnskap verdifullt og lett å bære med seg.

Nei, jeg angrer ikke på mine drygt 400 studiepoeng.

Til #2: piss meg i øret. Høyskolestudenter og universitetsstudenter er akkurat like gode, eller like mye studenter. Ikke innbill deg noe du ikke har snøring på.

Skrevet

Høyskole er vel kanskje den typen utdanning som gir minst status i forhold til innsats under utdanning i atbeidslivet. Både lønn og holdninger kommuniserer at det er verdt minimalt, med mindre en er ingenør da.

Jeg imponeres av innsats, om den er i arbeidslivet eller på høyskole eller universitet spiller liten rolle...

Skrevet

Jeg sier bare; heldig er du som har funnet noe å drive med som du liker! Det er mange veier til Rom, samme hvilken vei man har tatt?

Jeg skal til å begynne på en høgskoleutdanning og det er ikke for å bli rik gitt. Grunnlønna etter endt utdannelse er dessverre tragisk lav, men kanskje jeg får litt status da ;)

Som om det er viktig.

Skrevet

For meg var det kun interesse som fikk meg til å ta en utdanning på høyskolen. Det og det å ha noe som på en måte er, selv om man evt velger å ikke bruke det senere. Jeg kan alltid si at jeg er ... selv om jeg evt ikke gjør akkurat det. Det er noe som alltid vil være mitt, noe jeg har vist at jeg kan. Men det har jeg gjort kun for MIN del, ikke for andre eller status - selv om akkurat mitt yrke visstnok har en viss status. Det er jo forskjell på høyskoleutdanningene også, noen er veldig spesifikke, andre mer generelle.

Lønnsmessig er det ikke alltid det lønner seg å ta utdanning, så det er ikke alltid en god grunn.

Men å begynne på høyskolen betyr vel at man ønsker å formalisere noe man er interessert i og ønsker å lære. Man står gjerne noe sterker hvis det er snakk om nedbemanninger osv ift noen uten utdanning (men da kommer kanskje ansiennitet inn i bildet også).

Det viktigste er ikke hva man gjør, men hva man gjør med det man gjør.... altså om en gjør en god jobb, lærer av tidligere erfaringer og utvikler seg menneskelig og faglig.

Skrevet

Status og status fru Blom. er 10 år siden jeg ble ferdig med 4 år på høyskolen. Har førskoleutdannelse og et år fordypning i et språk.

Lite status ved mitt yrke,men jeg måtte ha utdanningen for å jobbe med den delen i bransjen som jeg bryr meg om:)

Skrevet

Blir litt irritert av "Hadde jeg vært et bedre menneske om jeg begynte på høyskole eller universitetstudier??"

Jeg håper da virkelig ikke at noen mener helt bestemt av hvilken skole/utdannelse man velger har noe har noe å si for hvor godt man egner seg som menneske!

Status er vel noe som viskes mer og mer ut nå til dags.

Og årslønnen har vel ikke alt å si heller. Finnes folk med mastergrad som tjener mindre enn en som såvidt har fullført grunnskolen.

Takk gud for at det er andre ting som teller i livet enn hvor vidt man har gått videregående eller universitet.

Skrevet

Uansett om du har utdannelse eller ei er det viktigste at du trives med det du gjør og at du har flotte folk omkring deg og et godt personal miljø. Da har du truffet blink:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...