Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Jeg tok vg1 og vg2 restaurant og matfag. Mens jeg gikk vg1 r&m, så tok jeg vg1 helse og sosial som privatist. ( altså 2 linjer på 1 år ). Mens jeg gikk vg2 r&m, så tok jeg vg2 helse og sosial som privatist. ( igjen, 2 linjer på 1 år. ) Dvs, at i 2010, så hadde jeg vg1 og vg2 r&m godkjent, og vg1 og vg2 helse og sosialfag godkjent ( trodde jeg ). Min rådgiver på skolen spurte meg om hvorfor jeg tok helse og sosial som privatist mens jeg gikk på restaurant og matfag-linjen. Jeg svarte at jeg hadde NULL interesse for r&m, men at jeg bare gikk på skolen for å få det godkjent ( for å ha noe å falle tilbake på i tilfelle jeg senere skulle ombestemme meg ). Jeg sa at jeg ville på sykepleierskolen, men at jeg måtte ha vg1 og vg2 helse og sosialfag bestått da, siden der var mye bedre karakterer, og jeg kom ikke til å komme inn på skolen med r&m-karakterene mine. Da sa min rådgiver at hun skulle finne ut om jeg hadde alt jeg trengte for å få helse og sosialfag på vitnemålet, og hun sa ja. Jeg slo meg til ro med at hun hadde gjort jobben sin, og at jeg nå kunne begynne på allmenn påbygg, slik at jeg fikk studiekompetanse. Jeg sleit og kava i mange mnd for å ta ALLE fagene som allmenn påbygg krever, men jeg besto alle, og fikk til slutt vitnemålet mitt i posten. Når jeg opnet brevet med vitnemålet i, så sto der plutselig at jeg hadde fått vitnemål med r&m-bakgrunnen. På en lapp som lå i brevet, så sto der at jeg mangler en eksamen fra vg2, en muntlig-praktisk. Noe som betyr at min rådgiver IKKE gjorde jobben sin med å fortelle meg hva jeg måtte ha for å klare å bestå alt sammen. Når jeg trodde at jeg hadde tatt de fagene jeg skulle for å bestå vg2 helse og sosial, så spurte jeg rett ut om jeg kunne gått ut som lærling nå, dersom jeg ville det. Noe hun svarte ja på. ( For de som har mistet grepet rundt dette ) Hadde hun gjort jobben sin, så kunne jeg ha fått studiekompetanse ut ifra både restaurant og matfag, og helse og sosial, og da hadde jeg valgt helse og sosial siden der var bedre karakterer. Så dette betyr at hun ikke har gjort jobben sin, som igjen har ført til at jeg nå ikke kommer inn på skole. Så.. Om dere forstår dette.. Kan jeg gjøre noe? Søke erstatning? Noe? Orker ikke ta hele historien min, men kommer jeg ikke inn på skole nå til høsten, så kan ikke jeg ta en utdanning på 4 år, av grunner jeg ikke vil si.. Så.. Hva er mine rettigheter her? Når min rådgiver som skulle hjelpe meg, egentlig har ødelagt alt sammen?
humlesurr Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Har du noe skriftlig der hun sier flyg var ok? Hvis ikke blir det kanskje vanskelig... Kjedelig situasjon!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Dette burde du jo fått ordnet samme dag som du mottok beviset. Ring, forklar, be skoleplassen ta hensyn til snittet du har i helse og sosial, få tak i riktig vitnemål med en gang...
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Disse studieveilederne rundt omkring, kan tydeligvis ikke regelverket. Vet om mange som har fått opphold i studiene sine pga feilinformasjon. Ingen av de jeg kjenner, har klaget, men har gjerne ventet et år for å kunne ta det de i utganspunktet hadde tenkt seg. Men jeg ville i det minste forsøkt meg på en klage, det kan neppe bli verre av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 Hi her. Ringte sammen dag til skolen jeg gikk på for å spørre om hva dette var for noe, men ingen kunne svare meg på dette, og rådgiveren min var da gått ut i ferie. Prøvde å forklare situasjonen, men de sa at jeg kunne bare ta eksamenen til neste år og søke meg inn igjen da.. Har ingen beviser på at hun har sagt dette, men jeg sa hele tiden til min familie og min venninne at jeg har en følelse på at jeg mangler en eksamen, noe som igjen førte til at jeg spurte denne rådgiveren flere ganger, over flere mnd. Hun sa hele tiden at jeg har det jeg trenger, så jeg kunne teknisk sett gå ut i læring. Jeg har også snakket med henne på telefon med andre til stede rundt meg, der jeg har spurt om jeg har alle eksamener jeg trenger, der rådgiver igjen har svart ja, og der jeg igjen har bekreftet det hun sa. Altså, slik at de som ikke visste hva hun sa, skjønte at hun svarte ja.. Søren og altså, hun skulle liksom hjelpe meg, istedenfor er alt ødelagt... Takk for svar dere!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Jeg tok helse og sosialfag som privatist for noen år tilbake. Avla eksamen i alle fagene, både muntlig og skriftlig. Søkte meg videre etter endt eksamen,fordi veilederen på skolen som jeg tok privatisteksamen på, sa at jeg hadde det som trengtes for å søke meg videre. Men jeg kom ikke inn på valgte studie,fordi jeg ikke var kvalifisert for studiet. Jeg ringte veilederen ,men hun kunne ikke forstå at jeg ikke var kommet inn, for karakterene var mer enn holdbar. MEN etter å ha snakket med rette vedkommende, så viste det seg at det holdt ikke med eksamen i enkeltfag, jeg skulle også ha avlagt en tverrfaglig eksamen i helsefagene, noe jeg ikke var klar over, ei heller studieveilederen min. Så da ble hele planen min utsatt med 1 år, bare pga denne ene eksamen som jeg ikke visste at jeg måtte ha. Tenkte ikke over at jeg muligens kunne klagd engang.. Så mitt råd er IKKE stol blindt på veilederene, de er tydeligvis ikke godtnok informert om regelverket de heller, dessverre:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå