Gå til innhold

Hva kan deres 5 åringer?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt nysgjerrig på hvor mye andre 5 åringer kan av ting og tang.. tror min gutt som snart fyller 5 ligger sånn midt på treet i utviklingen.

 

- Han kan å skrive navnet sitt og gjenkjenner bokstavene fra navnet.

- Tegner mer forståelige ting som mennesker, sol, biler, traktor, skyer, blomster.

- Kan telle til 14 (lenger om han konsentrerer seg), og er veldig ivrig på å telle heeeele tiden :P

- Kan si skikkelig "R", det lærte han som 4 åring.

- Sluttet med bleier når han var ca 4, men han fortsatt bleie på natta.

(Fortsatt fulle bleier til tider på morran :s )

- Sykler uten støttehjul. (Lærte dette tidligere i år)

- Leker ute alene.

- Tørker seg av og til etter dobesøk, men ikke noe han er ivrig på eller så veldig flink til ennå.

- Begynt så smått å dusje/vaske seg selv (vi står der, men han skyller håret med vann, vasker med kluten osv)

- Begynt å smøre seg litt skiver og div.

 

Tja, det jeg kom på i farta hvertfall :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye av det samme!

 

Jenta mi er 4,5 år, gjenkjenner 20 av 29 bokstaver i alfabetet. skriver navnet sitt som har 7 bokstaver, stokker de om iblant uten hjelp, men sier jeg bokstavene blir det helt rett rekkefølge!

 

-teller til 30 uten hjelp, og lengre om jeg hjelper henne med 30, 40, 50 da klarer hun videre!

 

-Smører skiver, henter drikke, rydder rommet sitt iblant

-tørker seg når hun tisser, nr 2 er hun ikke flink nok til enda

-sluttet med bleier, men begynt igjen med nattebleier etter endel uhell

-her kan hun ikke leke ute alene

-sykler ikke selv, men det er nok mest min feil :)

-dusjer selv med veiledning, men håret trenger hun hjelp til, langt hår :)

Skrevet

Jenta mi er 3,5 og synes det var litt artig å lese,for hun har hele veien vært veldig lærevillig og interessert, og kan stort sett d samme som din.

Kan skrive navnet sitt og de fleste andre nære og kjære, kan hele alfabetet muntlig men ikke alt skriftlig.

Teller til 20 uten hjelp, 30 og 40 med litt hjelp.

Blitt flink å tegne mennesker, men fortsatt mye "rabbel".

Sier R skikkelig, det har hun gjort i ca ett år.

Smører skiver og rydder inn i oppvaskmaskin/kjøleskap igjen selv (med litt hjelp til åpning)

Vært bleiefri natt og dag ca ett år. Tørker seg selv når hun tisser, får hjelp etter nr to.

Vasker kroppen og dusjer selv, får hjelp til hårvask.

Sykler ikke uten støttehjul, tenkte det får bli prosjektet neste år:) leker heller ikke ute alene da jeg synes hun er for liten.

 

Skal sies at jenta er i overkant selvstendig, og at verken vi hjemme eller de i barnehagen har fått bidra i påkledning og lignende siden hun var 1,5.... De vokser fort til:)

Skrevet

Min 5-åring kan mye av det samme.

 

Kan alle bokstavene i alfabetet og kan skrive både sitt navn og navnet på sine tre søsken, pluss mamma og pappa, men kan ikke lese. Har begynt å bli opptatt av tallene, men er veldig tidlig i læreprosessen der (skrive og lese tallene). Kan telle til 20.

 

Tørr på både natt og dag, flink til å kle av seg og på seg selv. Vasker seg selv, men fikser ikke å tørke seg selv når hun har bæsjet enda.

 

Sykler ikke uten støttehjul, men begynner bli veldig rask på sparkesykkelen.

 

Veldig til å klatre, klatrer i trær, klatrestativer, og egentlig alt mulig det går an å klatre på. Finner henne stadig på toppen av et eller annet.

 

Smører skive selv, men ikke helt uten gris. Veldig ivrig på å klare selv, helle melk i glasset o.l.

 

Kan alle fargene, tegner mye prinsesser (trekant som er kjole, hode på toppen av trekanten og armer og ben ut av den). Begynner bli mye detaljer som øyevipper, neglelakk osv på tegningene. Hun tegner også hjerter og blomster.

 

Språket begynner bli veldig bra, stort ordforråd og begynner bli veldig riktig gramatisk også. Men hun sliter litt med tiden, forskjellen på i går, forrige uke og i stad er ikke lett.

Skrevet

Hun kan stort sett det samme men kan ikke si R, bruker aldri bleie og tørker seg bestandig selv. Hun er veldig flink på skøyter, ski og rulleskøyter, kan sykle uten støttehjul, men ikke i trafikken. Kler av og på seg selv og kan leke ute alene. Kan også gå på besøk til folk i nærområdet alene.

Hun er ikke flink til å holde orden på rommet sitt og liker å få hjelp til å dele opp mat når vi spiser, men det er ren latskap. Hun kan bruke både kniv og øks. Dessuten er hun rå på litt tekniske dataspill.

Skrevet

Han er en perekt utgave av seg selv, og kan akkurat det han skal akkurat nå:)

Skrevet

Sønnen min er nettopp blitt 6 og kan:

-telle så langt han gidder.. han har skjønt at når man kommer til 100 så begynner man på nytt bare med -hundre foran

-tørker seg selv etter dobesøk

-dusjer og shamponerer selv

-smører frokost hvis han står opp før oss

-sykle på 2-hjulsykkel, med gir og skifter gir uten problemer.

-sluttet med bleier 1 mnd før han fylte 3 år.

-kan hele alfabetet, og kjenner igjen alle bokstavene når han ser dem.

-kan skrive navnet sitt, og ting jeg staver for han uten at jeg viser noe.

 

Lillesøster som nettopp er blitt 4:

-telle til 60

-begynt å tørke seg etter dobesøk selv etter nr 2. Tissing har hun gjort lenge alene.

-sluttet med bleier da hun var 2 år og 2 mnd både dag og natt.

-kan hele alfabetet

-kan skrive navnet sitt, og skrive hva som helst hvis jeg sier bokstavene.

-dusjer selv, men jeg sitter utenfor dusjen of forteller om hun har nok shampo etc.

-sykler med støttehjul

-prater rent, også med skikkelig R

-begynt å smøre knekkebrød etc selv.

- kan mangle flere sanger enn jeg...synger dem helt ferdig alle sammen

-kle av og på selv

-hinker veldig langt (det har hun øvd lenge på så føler jeg må si det.. :-))

 

her er lillesøster nesten lik i utviklingen som storebror men har vel noe med at man har noe å hige etter.. :-)

Begge skjønner vel med av iPad'en enn jeg gjør selv, og skrur på filmer på DVD helt alene.

Skrevet

4,5 år og kan:

 

-alle bokstavene

-lese enkle ord på 2-4 bokstaver

-sluttet med bleier for 2 år siden

-sykle uten støttehjul

-slå hjul

-ta salto på trampolinen (hun er en typisk turnjente tror jeg:)

-tørker seg selv når hun har tisset, men ikke nr.2

-kan smøre seg en skive og finne melk eller vann

-hjelper lillebroren å kle av han, men ikke på :)

-kan telle til 70 uten hjelp

-kan telle til ti på engelsk og tysk (resultat av myye pugging, hehe)

-tegner mennesker, hus, sol osv.. menneskene har fortsatt fyrstikkbein, men får både kjoler og bukser;)

 

Framover skal vi øve på:

 

-dusjing (hysterisk ved hårvask:/)

-tørke seg etter nr2

-stå på ski

-svømme

-lese og regne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...