Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Altså, de siste to måndene har jeg søkt nødhjelp fra NAV - penger til mat. Første vedtaket fikk jeg nødpenger, kroner 640,-. Da jeg søkte gang nr to søkte jeg grunnet ansatt på NAV sa jeg burde gjøre det, da situasjonen var slik den var. Så jeg søkte. Regnet egentlig med at jeg fikk avslag da jeg søkte nødhjelp, ettersom jeg fortsatt hadde penger igjen av barnetrygd og barnebidrag, men jeg søkte no likevell ettersom hun fra NAV mente jeg burde gjøre det. Fikk vedtaket ang. nødhjelp i posten for et par dager siden. I vedtake sto det bl.a. skrevet at "dersom det var barn i husstanden hadde det offentlige part vurdere sin meldeplikt til barnevernet." Hva f***? Nå har NAV rotet med både papirer, saksbehandling, veiledning, råd osv. de siste måndene, slik at jeg har vært uten inntekt. (Har heldigviis familie og venner som har stilt opp for oss, slik at vi har klart oss) Skal også sies at i vedtaket står det skrevet at jeg er enslig med med en datter født i 07. Jeg har verken en datter eller et barn født i 2007. Er mektig imponert over at NAV klarte å skrive feil på både kjønn OG fødselsår av mitt barn i vedtaket. Sløvt!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Det er vanlig ved mange NAV-kontor at man kontakter barnevernet når barnefamilier har gjenntatte økonomiske problemer. Barnevernet kan hjelpe, også med økonomihjelp, så kanskje du burde være glad for å få litt hjelp.
Lammelåret Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Lykke til med oppryddingen! Høres ut som om det er mye å ta tak i. Tror ikke du skal frykte bv, selv om jeg skjønner at det er ubehagelig, det virker mest av alt som om det hele er en misforståelse.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Nav blir sikkert tatt veldig "seriøst" når det viser seg at alle "fakta" er feil:-) Tror ikke du har så mye å frykte.
Netti*** Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 NAV kontakter barnevernet ved gjentatte søknader om økonomisk bistand. Dette fordi det kan være tegn på dårlig omsorgsevne og feil prioriteringer. Hva sier det om en mor som er ute hver helg, har kjøpt seg 3 Bergansjakker den vinteren og får stengt strømmen?? Sier ikke at du er sånn men vet slike mødre må min venninne ut å ta et møte med for hun jobber i barnevernet.
Fru Blåbær Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Forutsatt at nav ikke har gjort noe feil så er det unektelig litt bekymringsverdig at du har søkt nødhjelp to måneder på rad. Mener at offentlig ansatte har meldeplikt dersom de har grunn til å mistenke omsorgsvikt. Så jeg reagerer mer på at de har surret og rotet og kommer med uriktige opplysninger enn at de varsler bv. Før vi skulle ordne med permisjon så tok jeg ikke historiene om nav helt på alvor og tenkte med meg selv at folk kanskje likte å overdrive. Men så fikk jeg egne erfaringer...
Lillababy Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 Å dra økonomisk ansvar for barnet sitt er ein viktig foreldrefunksjon. Og det er forventa av den som har dagleg omsorg. Ein ting er at ein søker sosialhjelp- dersom ein er i ein midlertidig vanskelig situasjon, men at ein i tillegg har sÅ lite orden at ein søker nødhjelp- og det to gongar, det er bekymrignsfullt. - Og det blir ikkje mindre bekymrignsfullt av at NAV skriv feil- det har jo ingenting med barnet ditt sin situasjon Å gjera, og kan umuleg gjera bekymrignen mindre. HÅpar du ser alvoret i situasjonen og fÅr orden pÅ økonomien din! Lukke til!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #8 Skrevet 17. juli 2012 Det er NAV som har gjort feil, og grunnet deres lange saksbehandlingstid og rot har jeg ikke mottatt penger siden april. Derfor jeg søkte nødhjelp, i påvente av vedtak på søknad. Jeg er ikke noe økonomisk rothue ;-) Har bare havnet i en situasjon der jeg er arb.søker uten trygderettigheter. Heldigvis bedrer situasjonen seg da jeg i august starter utdanning, og har dermed rettigheter på utvidet overgangsstønad/lånekassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå