Gå til innhold

Menskopp - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født 3 barn og er i slutten av 30 åra. Jeg har kraftige blødninger, og får ikke ob'n til å virke...får den ikke skikkelig på plass liksom så blør nedover på ene siden av ob og rett ut. Bind synes jeg er grisete. Mens så begynte jeg å tenke på menskopp. Noen med kraftige blødninger som bruker det? Virker det? Lekasjer? Og hva slags type anbefaler dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt divacup i flere år, og synes den funker helt fantastisk. Litt tilvenning, men så går du aldri tilbake til tamponger, for ikke å snakke om grisete bind!!!

Skrevet

Hva er det og hvor får man tak i det? Aldri hørt om det jeg....

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg bestilte min på nett, på nettstedet med det fantastiske navnet bleieboden.no ;) .

Det er rett og slett en silikonkopp som du setter inn i skjeden, og den fanger opp blodet. Du tar den ut, tømmer ut blodet, vasker den og setter den inn igjen.

Jeg har veldig kraftige blødninger. Jeg pleide å bruke tampong + nattbind, og måtte likevel på do en gang i timen og skifte. På de verste dagene (da jeg blør mest, dag 2 og 3), bruker jeg bind i tillegg til menskoppen, men da i normal størrelse. Ellers bruker jeg ingenting i tillegg.

Skrevet

Hmm jeg var inne og så på denne siden, på anbefalingene ang. størrelse. Hvis man er over 30 og har født, men blør lite og har ganske dårlig plass der nede... (kjenner de minste tampongene godt), kan man bruke minste størrelse da?

Skrevet

Jeg har veldig kraftige blødninger, og vet ikke åssen jeg skulle klart meg uten menskopp. Den jeg har heter the keeper (http://www.keeper.com/) , og jeg er kjempefornød med den. Jeg har ikke erfaringer med andre slag, men tipper at de fleste er ganske like.

Jeg trenger ikke lenger å stå opp om natta og skifte bind, eller løpe på do hver time på jobben de første dagene. Jeg kjenner heler ikke at den sitter inne.

Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve, men vær oppmerksom på at det kan ta litt tid før du finner den beste brettemetoden og finner ut hvordan den skal sitte for at det skal bli tett. Det tok et par menser før jeg fant helt ut av det, og for sikkerhetsskyld har jeg fortsatt på et truseinnlegg om dagen og et bind om natta.

Skrevet

Hmm jeg var inne og så på denne siden, på anbefalingene ang. størrelse. Hvis man er over 30 og har født, men blør lite og har ganske dårlig plass der nede... (kjenner de minste tampongene godt), kan man bruke minste størrelse da?

Jeg har fulgt anvisningene til størrelse selv om jeg er stram der nede, ikke noe problem å få koppen på plass uansett. Men prøv minste hvis du vil, er jo ikke noe verre enn at du kaster bort noen hundrelapper:-)

Skrevet

Interessant å lese om deres erfaringer med dette. Jeg har aldri prøvd det, men har alltid syntes det hørtes KJEMPEEKKELT ut! Spesielt derfor er det interessant å høre at det er så mange som har så positive erfaringer med det. Vet ikke om jeg kommer til å prøve det, klarer ikke bli kvitt skepsissen min, men skal aldri si aldri ;)

Men spørsmål: Hva gjør dere når dere er på offentlige toalett og det kun er "fellesvask"?

Skrevet

Interessant å lese om deres erfaringer med dette. Jeg har aldri prøvd det, men har alltid syntes det hørtes KJEMPEEKKELT ut! Spesielt derfor er det interessant å høre at det er så mange som har så positive erfaringer med det. Vet ikke om jeg kommer til å prøve det, klarer ikke bli kvitt skepsissen min, men skal aldri si aldri ;)

Men spørsmål: Hva gjør dere når dere er på offentlige toalett og det kun er "fellesvask"?

Den trenger egentlig bare tømmes morgen og kveld, og da er det sjeldent jeg er på et offentlig toalett. Men når det har skjedd har jeg tømt, tørket den med papir, og satt inn igjen. Ingen problem:-)

Skrevet
Interessant å lese om deres erfaringer med dette. Jeg har aldri prøvd det, men har alltid syntes det hørtes KJEMPEEKKELT ut! Spesielt derfor er det interessant å høre at det er så mange som har så positive erfaringer med det. Vet ikke om jeg kommer til å prøve det, klarer ikke bli kvitt skepsissen min, men skal aldri si aldri ;) Men spørsmål: Hva gjør dere når dere er på offentlige toalett og det kun er "fellesvask"?

Det er mindre ekkelt med menskopp enn med tampong, spør du meg, ihvertfall når du tenker på at en tampong er en kjemikaliebleket bommullsdott ;)

Jeg blør mye og må tømme den litt oftere enn morgen og kveld de to første dagene, og om jeg vet at jeg skal på offentlig toalett så tar jeg med meg våtservietter, tømmer koppen i do, setter den rett inn igjen og vasker hendene med en serviett. Jeg blir ikke mer "grisete" av det enn av å sette inn en tampong.

Skrevet

Har en sånn liggende, men den er kun brukt til tequila - da det var tomt for shotteglass (ikke døm - det virket genialt akkurat der og da)

... Den er selvfølgelig aldri brukt. Den var jo svæær!

(Men fra de jeg kjenner, som har prøvd den, sier de aldri vil tilbake til bind og tamponger)

Skrevet

Et lite spørsmål til: Med tamponger hender det at når jeg "gjør nummer 2", så presser jeg ut tampongen. Har noen opplevd slike problemer med menskoppen? Er lite lysten på å kjøpe den dersom jeg risikerer at den havner i do ;)

Skrevet
Interessant å lese om deres erfaringer med dette. Jeg har aldri prøvd det, men har alltid syntes det hørtes KJEMPEEKKELT ut! Spesielt derfor er det interessant å høre at det er så mange som har så positive erfaringer med det. Vet ikke om jeg kommer til å prøve det, klarer ikke bli kvitt skepsissen min, men skal aldri si aldri ;) Men spørsmål: Hva gjør dere når dere er på offentlige toalett og det kun er "fellesvask"?
Det er mindre ekkelt med menskopp enn med tampong, spør du meg, ihvertfall når du tenker på at en tampong er en kjemikaliebleket bommullsdott ;) Jeg blør mye og må tømme den litt oftere enn morgen og kveld de to første dagene, og om jeg vet at jeg skal på offentlig toalett så tar jeg med meg våtservietter, tømmer koppen i do, setter den rett inn igjen og vasker hendene med en serviett. Jeg blir ikke mer "grisete" av det enn av å sette inn en tampong.

Hmmm... Kanskje jeg må prøve dette fenomenet da ;) Tror det er mye navnet "mensenkopp", som gjør at jeg synes det virker så ekkelt. Skulle hett noe annet.. hehe...

Er for tiden gravid, så er deilig å slippe unna mensen for en periode, men skal prøve å huske på dette når jeg er ferdig med svangerskapet ;)

Skrevet

Et lite spørsmål til: Med tamponger hender det at når jeg "gjør nummer 2", så presser jeg ut tampongen. Har noen opplevd slike problemer med menskoppen? Er lite lysten på å kjøpe den dersom jeg risikerer at den havner i do ;)

Jeg mener det står i bruksanvisningen t den skal tas ut når du skal bæsje. Jeg gjør ihvertfall det.

Skrevet

Personlig synes jeg det er vemmelig og grisete. Og totalt uhygenisk å la blodet være oppi der flere timer før man vasker koppen. Samme synes jeg om tamponger. Blodet skal ut, og bind er det eneste jeg ser på som naturlig.

Gjest marmeladen
Skrevet

Man får kjøpt sånne kopper billig på ebay.

Skrevet
Personlig synes jeg det er vemmelig og grisete. Og totalt uhygenisk å la blodet være oppi der flere timer før man vasker koppen. Samme synes jeg om tamponger. Blodet skal ut, og bind er det eneste jeg ser på som naturlig.

Har du prøvd?

Skrevet

De sier bind er ekkelt, men synes nå å grave oppi tøtta si flere ganger om dagen for å ta ut og sette inn cup eller tampong høres mer ekkelt ut..

Skrevet

De sier bind er ekkelt, men synes nå å grave oppi tøtta si flere ganger om dagen for å ta ut og sette inn cup eller tampong høres mer ekkelt ut..

Deg om det, og heldigvis finnes det ulike alternativer for å dekke våre preferanser.

Når jeg bruker bind føler jeg for å vaske meg en gang i halvtimen. Selv om blodet suges opp av bindet blir jeg jo grisete "rundt omkring" der nede. Det er utrolig ekkelt å gå rundt og føle seg skitten på den måten. I tillegg lukter man på mange damer at de har mensen når de bruker bind, det er ubehagelig å være i nærheten av. For ikke å snakke om hvordan det lukter med blodige bind i søpla på badet (både hjemme hos folk og offentlige toaletter).

Med menskoppen (og forsåvidt tamponger) blir det ingen gris på utsiden, ingen skjemmende lukt, og ingenting i søpla som gir andre i nærheten brekningsfornemmelser ved bruk av toalettet.

At blodet blir liggende i en kopp noen timer i stedet for å renne rett ut tviler jeg sterkt på at kroppen har noe imot:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...