Gå til innhold

Garantert bekkenløsning neste gang også?? Gode råd??


Tredjemann på vei :D

Anbefalte innlegg

Finnes det noe som forebygger bekkenløsning i senere svangerskap når man har slitt med det før?

 

I forrige sv.skap slet jeg med bekkenplager allerede fra midten av 1.trimester og det ble ikke noe bedre før etter fødsel. Har også vært delvis plaget helt siden fødsel (4 år siden) og planlegger nå nytt svangerskap, men vil IKKE ha bekkenløsning. Begynner nemlig i ny jobb nå...

 

Er det for sent å trene seg opp nå? Og hvilke øvelser er garantert til hjelp?

 

Dum som jeg var så trodde jeg tidligere at det særlig var de litt tyngre som fikk de verste bekkenplagene, men jeg har alltid vært slank:-p Er imidlertid tyngre og mindre veltrent nå enn jeg var før forrige graviditet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oddsen er vel at du får mer problemer denne gangen enn sist, men det er ikke sikkert! Snakket ganske mye med legen og fysioterapeuten min om dette før jeg ble gravid denne gangen, siden jeg er i en liknende situasjon.

 

Forebyggende trening er vel i grunnen bare alt som går på kjernemusklaturen, også kalt core-trening. Og å unngå for hard belastning. Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger også nr 3 snart. Jeg er nok gal, for jeg sliter med bekkenet nå, 9 md etter forrige fødsel. (vi har to barn, 9md og snart 3 år). Man må nok forvente å bli litt værre ja. Og jeg blir REDD når jeg tenker på det! Men vil gjerne ha en til. Så like greit å bare bli ferdig med det! Men vi venter litt til. Synes det blir litt for tett enda! Så imellomtiden trener jeg mye styrke og stabilisering, for å bli sterk, for å tåle et svangerskap best mulig. Kommer til å trene under svangerskapet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt tung, 63 kg og 168 høy. Og var ikke noen sofagris! Likte å være veldig aktiv! Så det går nok ikke på størrelse og livsstil...

Men trodde som deg jeg ikke kom til å bli plaget av bekkenløsning! Men det ble jeg gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg trodde også bekkenløsning var noe som hadde med tyngde å gjøre, at den tunge magen ville kunne forårsake bekkenløsning. Jeg trodde også det da var nederst i ryggen. Så da jeg begynte å kjenne smerter i symfysen lærte jeg hva bekkenløsningen egentlig er. Hadde vondt i iliosakralleddene hvis jeg lå på ryggen, men det var ikke det som i hovedsak var mitt problem. Ble krykker i 7-8 mnd, men siden jeg da bare jobbet 30% (førskolelærer), så ble jeg faktisk mye bedre de siste 6 ukene.

 

Da er det det å klare å huske på HVORFOR man ble bedre sist, og GODTA det... Jeg er helt idiot vett.. Er gravid nå, 7.uke. Kjente symfysen som første graviditetstegn.. Jadda.... Jobber på en enda mer slitsom avdeling/base denne gangen, med 41 barn hvorav jeg har ansvar for de 18 2 og 3 åringene sammen med 2 assistenter..

 

Kan noen banke vett i meg? på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har meldt meg inn i foreningen for kvinner med bekkenløsningsplager (ble litt tatt på sengen da jeg skjønte at jeg hadde meldt meg inn i Norges handikapforbund, det må jeg si), slik at jeg skal få skikkelig info og støtte hvis det blir som sist.

 

Det er et par myter de avliver med en gang, blant annet at fysisk form i forkant skal ha noe å si. Litt deprimerende, men samtidig en lettelse for da får man ikke så skyldfølelse over at man ikke hadde trent nok (trente jo regelmessig,men ikke noe idrettsperson)..

Endret av Efay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste innlegget du skrev under "spør jordmødrene",og du- be om tilrettelegging, eller sykmeld deg! ;)

Tror jeg skal melde meg inn i den foreninga jeg og! Snart ett år siden fødsel nå, og jeg er ikke bedre! Fatter ikke at det er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen garanti for at du hverken får bekkenløsning eller ikke får det neste gang. Og det er heller ingen øvelser eller behandling som garantert hjelper... Desverre. Mange har god hjelp av stabiliserend øvelser, men ikke alle merker bedring med dette. Noen har nytte av kiropraktor, andre ikke.. Og samme regla kan man ta på alle slags behandlinger og behandlere. Bekkenet er ganske komplekst.. Noen få har problemer med selve leddet, men oftest er det smerter i muskler, ligamenter og nerver som sitter rundt bekkenet.. Det varierer ofte hvor man har mest smerter også, noen har i symfysen, andre bak, noen i bare ene leddet bak osv. Jeg tror "cluet" er å bli ekspert på egen kropp og hva som funker for den, og det er det kun du som er og kan bli... Samme med å være "sjef" for egen kropp, og tørre å være kritisk til hva behandlere mener er best for deg, om du merker at du ikke opplever bedring.

Jeg vet om noen som ikke har blitt verre ved neste svangerskap, vennina av mora mi slet veldig etter første f.eks, i to år, men etter det fikk hun to tette barn uten plager og i dag går hun på ski og gjør alt hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tredjegangsgravid og har det bedre i dette svangerskapet enn de to andre, og jeg har vært dårlig og ble ikke bra imellom. Betydelig plaget!!!!

 

Hva har jeg gjort denne gang:

 

1. Bassengtrening to ganger i uken med fysioterapeut.....fra tidlig/første symptom..

2. Manuellterapeut med litt korrigering av bekkenledd ca x1 mnd

3. Tidlig tilrettelegging på jobb, deretter tidlig sykmeldt når smertene økte på.

4. Ikke lengre gåturer enn det du får til uten for mye vondt.

5. Arbeidsstol på kjøkkenet slik at jeg kan sitte når jeg lager mat/ setter inn i maskin etc, triller rundt på den på kjøkkenet. Samt en

dusjkrakk når jeg dusjer.

6. Silkelaken og silkepysj i senga

7. Ikke vaske/støvsuge

8. Ikke handle mer enn en liten pose som du kan bære sentralt.

8. Rolige dager, men ikke helt i ro.

9. KNEBøY nesten hver kveld for å oppprettholde musklatur i lår/rumpe!!!!!Viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tredjegangsgravid og har det bedre i dette svangerskapet enn de to andre, og jeg har vært dårlig og ble ikke bra imellom. Betydelig plaget!!!!

 

Hva har jeg gjort denne gang:

 

1. Bassengtrening to ganger i uken med fysioterapeut.....fra tidlig/første symptom..

2. Manuellterapeut med litt korrigering av bekkenledd ca x1 mnd

3. Tidlig tilrettelegging på jobb, deretter tidlig sykmeldt når smertene økte på.

4. Ikke lengre gåturer enn det du får til uten for mye vondt.

5. Arbeidsstol på kjøkkenet slik at jeg kan sitte når jeg lager mat/ setter inn i maskin etc, triller rundt på den på kjøkkenet. Samt en

dusjkrakk når jeg dusjer.

6. Silkelaken og silkepysj i senga

7. Ikke vaske/støvsuge

8. Ikke handle mer enn en liten pose som du kan bære sentralt.

8. Rolige dager, men ikke helt i ro.

9. KNEBøY nesten hver kveld for å oppprettholde musklatur i lår/rumpe!!!!!Viktig.

Den lista der minner mistenkelig mye om hvordan hverdagen min er tilrettelagt. Ett år etter fødsel! Men har ny behandler nå, så håper hun kAn utføre mirakler ;) men godt å høre du ikke synes tredjemann ble mye verre! Selv om du ikke var bra når du ble gravid. Vi tenker nemlig å prøve på nr 3 snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er tredjegangsgravid og har det bedre i dette svangerskapet enn de to andre, og jeg har vært dårlig og ble ikke bra imellom. Betydelig plaget!!!!

 

Hva har jeg gjort denne gang:

 

1. Bassengtrening to ganger i uken med fysioterapeut.....fra tidlig/første symptom..

2. Manuellterapeut med litt korrigering av bekkenledd ca x1 mnd

3. Tidlig tilrettelegging på jobb, deretter tidlig sykmeldt når smertene økte på.

4. Ikke lengre gåturer enn det du får til uten for mye vondt.

5. Arbeidsstol på kjøkkenet slik at jeg kan sitte når jeg lager mat/ setter inn i maskin etc, triller rundt på den på kjøkkenet. Samt en

dusjkrakk når jeg dusjer.

6. Silkelaken og silkepysj i senga

7. Ikke vaske/støvsuge

8. Ikke handle mer enn en liten pose som du kan bære sentralt.

8. Rolige dager, men ikke helt i ro.

9. KNEBøY nesten hver kveld for å oppprettholde musklatur i lår/rumpe!!!!!Viktig.

 

Herlig!! Altså ikke at du plages og har vært plaget med bekkenet, men at du kommer med så mange fine tips til tilrettelegging! Kjempemye her som jeg ikke ville tenkt på selv. Men skal være flink til å lytte til kroppen tidlig denne gang og gi beskjed til jobben tidlig. Har heldigvis en snill og forståelsesfull sjef. Jobber som førskolelærer jeg også, så det er jo en krevende jobb. Det som er litt stress er at jeg kun har jobbet der i 2 mnd og dermed har prøvetid til over nyttår. Ikke har jeg mer enn 50% fast stilling heller, resten er vikariat, men håper å likevel beholde 80% stilling etter endt permisjon..?

 

Vi har uansett begynt prøvingen nå, så ting Må jo bare ordne seg på et vis uansett :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med bekkenløsning i mine to første svangerskap og ikke nå i det tredje. I det andre svangerskapet ble jeg sykemeldt 100 % fra uke 19, hadde da gått med tilrettelegging og delvis sykemelding i en 5-6 uker. Jobber i en travel barnehage og dagene ble rett og slett for tunge.

 

Nå derimot er jeg i uke 24 og er ennå frisk og oppegående, helt utrolig! Det som jeg tror utgjør den store forskjellen denne gangen er at jeg var i mye bedre form før jeg ble gravid. Jeg trente flere ganger i uken med spesiell fokus på bekkenmusklene for å bli frisk igjen, og det har jeg fortsatt med nå. I tillegg så er jeg hjemme i permisjon og trenger ikke presset kroppen mer enn nødvendig, slik som man gjerne gjør på arbeid. Så det er fullt mulig å ikke få bekkenløsning i de neste svangerskapene, bare man trener, spesielt bekkenmusklene, og holder seg i form. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...