Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser ut som om spørsmålene mine alltid blir hoppet over hos jordmødrene på denne siden, og forøvrig er jordmoren min, fastlegen min og vikaren til fastlegen på ferie til midten av august. Føler meg litt usikker på hvor "masete" jeg skal være mht kontroller. Tenkte å høre hvor god oppfølging dere andre har de siste ukene.

Jeg var på kontroll 5 juli, da var jeg uke 32+5 (jordmor - har kun vært hos jordmor, totalt 4 undersøkelser). Neste kontroll har jeg 15 august, da er jeg i uke 38 og dette er samme tidspunkt jeg fødte sist gang jeg var gravid. Jeg føler at det er mye med 6 uker, uten noe som helst oppfølging, når jeg er såpass langt kommet? Er jeg hysterisk? Skal nevnes at jeg er 40 år, og har to styrtfødsler fra før (på og før termin).

Jeg har i dag startet ringerunden til helsevesen for å prøve å få en kontroll i denne perioden. Uten hell. Det er ikke en jordmor på jobb før tidligst 13. august, og hos fastlegen er det stengt. Jeg prøvde å ringe sykehuset (føden), men ingen svarte - og når jeg først kom frem ble jeg satt over til en annen telefon der det heller ikke svarte. Jeg har ringt totalt 11 telefoner i dag uten hell. Til slutt reiste jeg ned til sykehuset (45 min unna), og spurte hva jeg skulle gjøre. Der sa de at jeg ikke "måtte finne på å gå 6 uker uten kontroll" - MEN, at de ikke gjorde svangerskapskontroller. Jeg måtte prøve å finne en jordmor f.eks i nabokommunen..... Kan man bestille privat undersøkelse og sende regningen til kommunen mon tro? Er det flere som opplever dette? Jeg vet jo ikke en gang om leie til babyen min, og jeg har kun tre SF-mål. Opplever det som litt ensomt å gå denne fødselen i møte, med bare mannen min å støtte meg på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til privat jordmor/lege?? Ja det koster litt, men det er vel verdt det for sjelefreden og babyens sikkerthet?Du har vært veldig uheldig, ingen tvil om det, men ville nok bare lukket øynene og betalt.

Jeg går til privat jordmor og synes det er verdt hver krone!

Skrevet

Ja, det er jo ikke slik at jeg ikke har råd - men jeg føler vel at jeg går glipp av minst en kontroll (uke 36). Hvis jeg føder som sist, har jeg totalt hatt enten 4 eller 5 av 8 kontroller. Trodde kommunen var forpliktet til å gi tilstrekkelig kontroller.

Skrevet

Jeg er uke 35+1 nå og har til nå hatt 5 timer til jordmor og 1 til lege.

Hadde kontroll til jordmor når jeg var 32+2, og fikk en ny en før hun gikk ut i ferie når jeg var 34+4 fordi jordmor syntes det var lenge til neste gang. Dessuten sa hun at jeg måtte få meg time til fastlegen når jeg va i uke 36-37 for å sjekke leie på ungen, noe jeg har gjort. Skal ivei neste uke, da er jeg 36+3.

Har faktisk fått timer til 1 uke over termindatoen min. Så jeg skal inn igjen når jeg er 39+3, 40+2 og 41+2. Det var hennes initiativ å sette opp alle disse timene.

Skrevet

skulle vært kontroll uke 32, 36, 38 og 40. Så jeg ville fått en i uke 36. :-)

Skrevet
skulle vært kontroll uke 32, 36, 38 og 40. Så jeg ville fått en i uke 36. :-)
Gjett om jeg har prøvd :-). Får ta det privat ser det ut som.
Skrevet

Jeg ville bestilt time hos privat jeg da, tatt vare på kvittering og sendt denne til kommunen... En ting er at man er høygravid i fellesferien, men det er det jo mange som er! Du kan jo være heldig å få tilbakebetalt pengene også, når kommunen ikke får fulgt deg opp som de skal,

Legen din plikter forøvrig å ha vikarordning. Viktig å følge med på slutten med tanke på svangerskapsforgiftning etc.

Jeg har foreløpig hatt ca en kontroll/mnd? Er i uke 30 nå, og har bestilt ny time i midten av august, men jordmor har bedt meg bestille en legetime eller time hod kommunejordmor i mellomtida (jeg går til privat hjemmejordmor siden vi planlegger hjemmefødsel, jeg hadde også styrtfødsel sist)

Skrevet

av en eller annen grunn leste jeg ikke det siste avsnittet ditt :-P haha.. sorry.. kan jeg skylde.på noe gravid greier? :-P Dette virket jo helt sprøtt :-\ får du ikke hos legen heller?? hmmm.. håpløst!!

Skrevet
Jeg ville bestilt time hos privat jeg da, tatt vare på kvittering og sendt denne til kommunen... En ting er at man er høygravid i fellesferien, men det er det jo mange som er! Du kan jo være heldig å få tilbakebetalt pengene også, når kommunen ikke får fulgt deg opp som de skal, Legen din plikter forøvrig å ha vikarordning. Viktig å følge med på slutten med tanke på svangerskapsforgiftning etc. Jeg har foreløpig hatt ca en kontroll/mnd? Er i uke 30 nå, og har bestilt ny time i midten av august, men jordmor har bedt meg bestille en legetime eller time hod kommunejordmor i mellomtida (jeg går til privat hjemmejordmor siden vi planlegger hjemmefødsel, jeg hadde også styrtfødsel sist)
Ja, det er jo også slike ting jeg tenker på - skal jeg ta forholdsregler mht styrtfødsel. Sist tok det 20 minutter - greit da å i det minste vite leiet på fosteret først.. Er ikke pengene det står på, men lurte på om det var "vanlig" å ha så langt opphold m kontrollene. Hadde nyresten med operasjon sist svangerskap, så da ble det naturlig lagt inn masse ekstra kontroller.
Skrevet
av en eller annen grunn leste jeg ikke det siste avsnittet ditt :-P haha.. sorry.. kan jeg skylde.på noe gravid greier? :-P Dette virket jo helt sprøtt :-\ får du ikke hos legen heller?? hmmm.. håpløst!!
Det er skikkelig morsomt, på sykehuset tar de meg i mot om jeg får henvisning fra lege - men jeg får ingen legetime he he. Det er ikke mulig å komme i gjennom på telefon en gang -litt catch 22. Men, nå betaler jeg meg ut av det :-)
Skrevet

Ja, bestill privat og føl deg trygg!

20min fra første tegn på fødsel? Kjappere enn meg du da, -ikke vurdert hjemmefødsel denne gangen da? Så slipper du den forferdelige knipe-igjen-bilturen og ambulanse etc?

Vi har resonert oss frem til at det tross alt er bedre å bli født hjemme i ro og mak, enn det er å prøve å rekke frem, og så komme til verden i en busslomme et sted..

Det koster jo litt, men jeg syns det er verdt det så langt. Lange rolige konsultasjoner, god tid, og jordmor på døgnvakt når den tid kommer. Som kommer til meg, og ikke omvendt..

Skrevet
Ja, bestill privat og føl deg trygg! 20min fra første tegn på fødsel? Kjappere enn meg du da, -ikke vurdert hjemmefødsel denne gangen da? Så slipper du den forferdelige knipe-igjen-bilturen og ambulanse etc? Vi har resonert oss frem til at det tross alt er bedre å bli født hjemme i ro og mak, enn det er å prøve å rekke frem, og så komme til verden i en busslomme et sted.. Det koster jo litt, men jeg syns det er verdt det så langt. Lange rolige konsultasjoner, god tid, og jordmor på døgnvakt når den tid kommer. Som kommer til meg, og ikke omvendt..
Har vurdert hjemmefødsel, men vi har fire andre barn og er redd det kan bli styrete med de rundt (jordmoren min som nå er på ferie har tilbudt seg å være "bakvakt" og komme til oss om det starter raskt).

Sist merket jeg ikke at jeg fødte, trolig pga nyrestensanfall/operasjon og stent gjennom svangerskapet, så jeg syntes rier var svake kynnere. Dro til føden pga en blødning og rakk akkurat innenfor døra og en sjekk der jordmor sa ti cm - plopp gikk vannet og jeg fødte stående i korridoren med alle klærne på - artig... Håper og tror jo vi får litt mer varsel denne gangen....:-). Ville derfor i det minste hatt litt hyppigere kontroller på slutten, kanskje sjekket modning osv.

Skrevet

Jeg hadde kontroll i uke 32, 36, 38. skal ha kontroll igjen i uke 39 og 40 hvis han ikke kommer før.

Høres rart ut at det er 6 uker mellom dine kontroller på slutten, det er jo alt for lenge. Trodde alle leger skal ha tilgjengelig vikar uansett når på året. Men bra du får bestilt deg en privattime, ville uansett sendt kvitteringen på den private timen til kommunen og prøve og få det dekt. :-)

Skrevet

Auu ja, jeg hadde gallestensanfall i et av mine svangerskap, skjønner at det er litt vanskelig å skille da ja! Smertene kommer jo som rier!

Har to små hjemme jeg og, -tenker at det er lettere å hive dem inn til naboen/ut for å leke/få barnevakten til å hente/parkere dem foran tv enn å måtte vente på barnevakt for siden å dra jeg da... Edste på fem vil gjerne være med på fødsel, men tror vel heller hun skal få komme inn raskt etter at det er over.. Eller vi får se!

Håper du får litt mer forvarsel denne gangen ja! Hørtes litt hektisk ut det der!

Skrevet
Jeg hadde kontroll i uke 32, 36, 38. skal ha kontroll igjen i uke 39 og 40 hvis han ikke kommer før. Høres rart ut at det er 6 uker mellom dine kontroller på slutten, det er jo alt for lenge. Trodde alle leger skal ha tilgjengelig vikar uansett når på året. Men bra du får bestilt deg en privattime, ville uansett sendt kvitteringen på den private timen til kommunen og prøve og få det dekt. :-)
he he, tror ikke jeg orker å styre sånn pga de pengene gitt - men det føles litt håpløst at det skal være så vanskelig å bli kontrollert, særlig når sykehuset sier jeg Må ha kontroll mellom uke 32 og 38. Trodde jeg var risikogravid også jeg, som er hele 40 år :-). Fastlegen har sikkert en eller annen vikar, men foreløpig er det ikke mulig å komme gjennom på telefon en gang - har prøvd meg på sånn sms-bestilling og venter i spenning på om jeg får en time - sendte sms for 8 timer siden, men ikke fått noe svar... så det blir privatbestilling i morgen.
Skrevet
Jeg hadde kontroll i uke 32, 36, 38. skal ha kontroll igjen i uke 39 og 40 hvis han ikke kommer før. Høres rart ut at det er 6 uker mellom dine kontroller på slutten, det er jo alt for lenge. Trodde alle leger skal ha tilgjengelig vikar uansett når på året. Men bra du får bestilt deg en privattime, ville uansett sendt kvitteringen på den private timen til kommunen og prøve og få det dekt. :-)
he he, tror ikke jeg orker å styre sånn pga de pengene gitt - men det føles litt håpløst at det skal være så vanskelig å bli kontrollert, særlig når sykehuset sier jeg Må ha kontroll mellom uke 32 og 38. Trodde jeg var risikogravid også jeg, som er hele 40 år :-). Fastlegen har sikkert en eller annen vikar, men foreløpig er det ikke mulig å komme gjennom på telefon en gang - har prøvd meg på sånn sms-bestilling og venter i spenning på om jeg får en time - sendte sms for 8 timer siden, men ikke fått noe svar... så det blir privatbestilling i morgen.

Bra du tar tingene i egne hender! :-)

Skrevet (endret)
Auu ja, jeg hadde gallestensanfall i et av mine svangerskap, skjønner at det er litt vanskelig å skille da ja! Smertene kommer jo som rier! Har to små hjemme jeg og, -tenker at det er lettere å hive dem inn til naboen/ut for å leke/få barnevakten til å hente/parkere dem foran tv enn å måtte vente på barnevakt for siden å dra jeg da... Edste på fem vil gjerne være med på fødsel, men tror vel heller hun skal få komme inn raskt etter at det er over.. Eller vi får se! Håper du får litt mer forvarsel denne gangen ja! Hørtes litt hektisk ut det der!
Jepp, skriver under på at det var vondt. Nyresten var mye vondere enn fødselen - måtte få morfin rett i årene under ett anfall, da kroppen faktisk prøvde støte ut fosteret pga smerte (var da i uke 32). Kjempeartig med knuseoperasjon, og deretter å gå med urinen i sånn lekker liten pose (som meg måtte sile i ukene etter). Når de endelig tok ut stenten og jeg hadde noen normale uker, trodde jeg jo riene var gode, gamle kynnere. Belønningen ble jo en enkel og smertefri fødsel hehe :-) Regner med en mer normal fødsel denne gangen. Lykke til til deg også!! Endret av eaglebeagle
Skrevet

Akkurat sånn var det for meg også, 6 uker mellom to kontroller (uke 31 og 37). Både jordmor og fastlege har ferie... Det endte med at jeg ringte legesenteret og nesten kranglet meg til en kontroll... Men... Da kom jeg så klart til en veeeeldig usikker turnuslege som ikke hadde gjort dette mange ganger og som ikke hadde noen å spørre... Så nå har jeg egentlig flere spørsmål enn jeg hadde tidligere. SF målet hadde plutselig økt en del og var nå over det grønne området, og ikke vet jeg hvordan babyen ligger for det klarte han ikke å kjenne. Så lurer litt på om jeg skal ringe sykehuset og bare spørre om det jeg lurer på...

Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig at du ikke har en vikar du kan gå til når både lege og jordmor har ferie!!!!

Nå får jeg litt ekstra oppfølging, men sist var jeg hos jordmor i uke 30, deretter skal jeg til vekstkontroll på sykehuset i uke 32, og i uke 34 til fastlegen, og deretter til jordmor igjen i uke 36. Hvis det er behov for ekstra kontroller, så kan jeg ringe både legekontor og helsestasjon for kontroll, og ringe sykehuset om det virkelig er behov.

I ditt tilfelle med styrtfødsel, så burde du hatt like hyppige kontroller som det jeg har. Skaff deg en privat time! Og som Vintersol, så burde du kanskje vurdere hjemmefødsel.

Jeg trodde alle kommuner hadde vikarer for jordmødre i ferie?

Skrevet
Jeg synes det er helt utrolig at du ikke har en vikar du kan gå til når både lege og jordmor har ferie!!!! Nå får jeg litt ekstra oppfølging, men sist var jeg hos jordmor i uke 30, deretter skal jeg til vekstkontroll på sykehuset i uke 32, og i uke 34 til fastlegen, og deretter til jordmor igjen i uke 36. Hvis det er behov for ekstra kontroller, så kan jeg ringe både legekontor og helsestasjon for kontroll, og ringe sykehuset om det virkelig er behov. I ditt tilfelle med styrtfødsel, så burde du hatt like hyppige kontroller som det jeg har. Skaff deg en privat time! Og som Vintersol, så burde du kanskje vurdere hjemmefødsel. Jeg trodde alle kommuner hadde vikarer for jordmødre i ferie?
Den kommunale helsestasjonen forsøkte å få tak i en jordmor som er på ferie, for å ta en time med meg - sikkert en som skal tilbake i jobb om en uke eller så. Men hun svarte ikke på telefon, og jeg synes jo det er ubehagelig å mase sånn. Fikk en sånn automatisk sms nå om at jeg har fått time hos en lege ved fastlegens kontor. Sikkert vikar for vikaren he he. Det er neste uke, så får jeg håpe vedkommende har gjort en svangerskapskontroll før :-) Da er jeg jo i uke 36, og vil i det minste vite om snuppelupp ligger med hodet ned (kjennes jo sånn ut, som om hodet er på vei ned når jeg går hehe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...