Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Klarer ikke folk si ifra om slike ting selv? må man ha med seg en plan?? Skal man gi den til jordmor under fødsel eller skal man bare ha den tilgjengelig i tilfelle man blir i tvil om hvem som skulle komme å se babyen eller i tilfelle man glemmer hvem som skulle være tilstede under fødsel osv? Haha, tok ikke helt poenget med sånn plan jeg! *Hvem skal være til stede under fødselen *Hvilke ønsker har du til hjelperen *Spesielle ønsker under fødselen *Hva ønsker du av jordmoren *Smertelindring *Ting du gjerne vil unngå *Når kan resten av familien komme og se den nyfødte *Ting du må huske på å ta med deg til sykehuset
Kanutten83 Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 For noen er fødselen såpass heftig at de mister litt seg selv, og får ikke utrykt hva de ønsker og trenger, da er et slikt brev godt å gi til jordmor
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Slått deg at det er de som får store smerter osv, som ikke klarer å tenke klart når fødselen starter opp. Fødsels planen sendes inn noen uker før termin, om fødselen drar igang før dette, så tar man den med, og leverer til jordmora man får tildelt. Det som skrives ned er om smertelindring, hvor lyst man vil ha det der man skal føde. Vil man dusje mye, bevege seg mest mulig, hvilke fødestillinger man ser for seg at man vil føde i, om det er noen bestemte som man ikke vil ha på besøk (da slipper man å komme i konflikt med de selv, siden barselavdelingen gir en mild beskjed til den aktuelle, at h*n ikke kan være der) osv. Skrev aldri en plan selv, men kan fint forstå de som gjør det.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Slått deg at det er de som får store smerter osv, som ikke klarer å tenke klart når fødselen starter opp. Fødsels planen sendes inn noen uker før termin, om fødselen drar igang før dette, så tar man den med, og leverer til jordmora man får tildelt. Det som skrives ned er om smertelindring, hvor lyst man vil ha det der man skal føde. Vil man dusje mye, bevege seg mest mulig, hvilke fødestillinger man ser for seg at man vil føde i, om det er noen bestemte som man ikke vil ha på besøk (da slipper man å komme i konflikt med de selv, siden barselavdelingen gir en mild beskjed til den aktuelle, at h*n ikke kan være der) osv. Skrev aldri en plan selv, men kan fint forstå de som gjør det. Jeg har ikke vært i stand til å si et eneste ord noen av gangene, gikk helt inn i en annen verden. Så kunne kanskje ønsket å ha med meg en liten skriftlig " plan ". Fødsler er jo ikke lett å planlegge da, men kunne f eks stå at man har bekkenløsning og vil ligge minst mulig på ryggen, at man vil være i vann hvis mulig etc
Gjest Miryks Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 Seriøst.... Idiotiske innlegg angående ting som ikke passer inn i din boble. Hva er vitsen?
me_87 Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Jeg er egentlig ganske sjenert så liker ikke ta negative ting opp med folk. Så derfor skrev jeg fødselsbrev på foran som jeg ga fra meg når jeg kom inn. Veldig greit synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 Jeg har heller ikke skjønt disse ønskelistene og planene. Det blir sjelden slik man planlegger likevel, så da er det like greit å la være. Begge mine fødsler møtte jeg med et åpent sinn, og stolte på at de som tross alt jobber med dette vet hva som fungerer best. Spørsmål om akupunktur, varmt bad etc svarte jeg på når de kom. Ser ikke greia med å ha med egne duftlys, fødemusikk ol. Men det er nå meg.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #8 Skrevet 17. juli 2012 Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde fått tilbud om det da jeg skulle føde. Var på ingen som helst måte forberedt på hvor sterk smerten skulle bli. Var sikker på at jeg skulle dø da det stod på. Jeg var ikke i stand til å snakke.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #9 Skrevet 17. juli 2012 Jeg har heller ikke skjønt disse ønskelistene og planene. Det blir sjelden slik man planlegger likevel, så da er det like greit å la være. Begge mine fødsler møtte jeg med et åpent sinn, og stolte på at de som tross alt jobber med dette vet hva som fungerer best. Spørsmål om akupunktur, varmt bad etc svarte jeg på når de kom. Ser ikke greia med å ha med egne duftlys, fødemusikk ol. Men det er nå meg. Ja, det er nå DEG. Er det dermed sagt at hvis andre velger annerledes, så er det feil? Vi er forskjellige, alle vi kvinner. Vanskelig å forstå? Jeg hadde heller ingen fødselsplan, men har da ingen problemer med å forstå, eller respektere, at andre velger det annerledes.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #10 Skrevet 17. juli 2012 #7 her Nå var det ikke jeg som laget et innelgg om det her i første omgang, men det må da være lov å svare HI ?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #11 Skrevet 17. juli 2012 #7 her Nå var det ikke jeg som laget et innelgg om det her i første omgang, men det må da være lov å svare HI ? Ja, men les ditt eget svar da....
Marias26 Skrevet 17. juli 2012 #12 Skrevet 17. juli 2012 Jeg synes fødeplanen var grei å ha. Jeg skrev ned hvilke smertestillende jeg ønsket, og at jeg gruet meg litt å blottlegge meg. Ga også beskjed om at jeg ville vite hva som skjedde til enhver tid, og at jeg skulle ha beskjed før de foretok seg noe. F.eks. sjekke hjertelyd, sjekke åpning, sette sprøyter, klippe osv. Ville også at de skulle tørke av babyen før de la han på brystet mitt. Det var bare så flott å legge den planen i lag med helsekortet. For når jeg kom inn, så klarte jeg ikke å snakke så mye. Og så var det greit at jordmødrene hadde den planen for hånden. For ganske fort klarte jeg ikke å si annet enn et ord av gangen, og de fulgte alle mine ønsker hele veien. Selv når jeg hadde glemt dem av selv! Supert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå