Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Min tidligere er sjef ble rasende da jeg ble gravid etter å ha vært ansatt i kort tid. Hun la meg for hat og nå ignorerer hun meg fullstendig... Har sluttet i jobben, men bedt henne om attest etc. Men hun svarer ikke på mail. Orker ikke å ringe henne. Er bekymret for hva hun kommer til å si om meg når jeg Må oppgi henne som referanse. Noen som har slitt med å få jobb pga dårlig referanse? Jeg har dessverre ikke hatt så mange jobber etter endt utdanning, men vet at forrige sjef var veldig fornøyd med meg. Håper hennes referanse teller like mye... Og at de skjønner noe skurrer om den forrige sjefen oppgir elendighet om meg og den før det tvert i mot... Bekymret!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Du MÅ ikke oppgi henne som referanse, men de som du kommer pÅ intervju hos vil mest sannsynlig spør hva du har gjort i det tidsrommet. Du kan jo være ærlig, og si pÅ en grei mÅte at det ble kraftig reaksjon pga graviditet, noe som de fleste virkelig vil skjønne er helt feil! NÅr jeg har søkt jobber har jeg oppgitt fra de 2 siste jobbene, eller det som de har spurt etter pÅ intervjuet. Det er sÅ uprofesjonelt av en sjef Å reagere slik, og jeg kjenner meg igjen pÅ et vis. ønsker deg masse lykke til, og synes det er kjempestort av deg at du har kommet deg bort fra en slik arbeidsplass
Mammaaaa? Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Du trenger ikke be sjefen din være referanse om dere havna skjevt ut. Du kan like gjerne be en god kollega være det. Attesten derimot, burde du nok få av sjefen, men har inntrykk av at de fleste attester i dag ikke inneholder så mye pos/neg om den ansatte, slik at den nærmest bare blir en bekreftelse på ansettelse fremfor en slags "ekstra referanse". Kan du ikke skrive ferdig en attest til deg selv, maile over og be om å få underskrift på? Om hun fortsatt ikke svarer, ring og si du har sendt mail, og at du ønsker attesten du har krav på, og for å lette sjefens arbeidsmengde, har du skrevet en helt kort og konsis attest hvor alt h*n trenger å gjøre er å signere. "X har vært ansatt ved [bedrift] f.o.m. [dmå] t.o.m. [dmå]."
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Du har krav på en sluttatest der det står hvor lenge du har jobbet i hvilken stilling ol, men det skal ikke stå noe mer. Hun skal ikke skrive negative ting i atesten.
Busy_bee Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 Dersom det er en såpass stor bedrift at de har egen personalavdeling, så vil jeg heller anbefale at du spør en person der om de kan skrive attesten til deg. Den skal ihht lovverket kun inneholde fakta om når du var ansatt der og i hvilken stilling. Det kan like gjerne komme fra en personalsjef som din tidligere sjef. Er også helt enig med de over her at du ikke trenger å liste denne sjefen som referanse og heller evt. finne en kollega som kan være referanse. Skulle du få spørsmål er det ikke noe problem å si enkelt og greit at dere kom i konflikt da du ble gravid og at du derfor ikke ønsket å involvere denne personen i din jobbsøker prosess fordi du ikke regnet med at det ville ha noe konstruktiv effekt på prosessen. :-) De aller fleste arbeidsgivere vil forstå dette.
Netti*** Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Ville ikke brukt henne som referanse. Har selv ansatt 4 stk de to siste årene og referanse blir vektlagt. En referanse sa rett ut at vedkommende kostet mere enn han kunne gi. Selgere er jo en egen gruppe mennesker noen med litt for stor selvtillit. Da jeg søkte jobben sa jeg rett ut på intervju når de spurte om referanse at min sjef ikke viste at jeg hadde søkt jobb og kom til å ta det personlig. Oppga i stedet navnet til noen jeg hadde pratet med på forhånd. Det skal man alltid. Ingen skal bli overrasket når noen ringer pga referanse. Det var 2 stk som behandlet rapportene mine, altså ikke min sjef men de som kjente jobben min. Jeg fikk jobben :-)
Anonym bruker Skrevet 2. august 2012 #7 Skrevet 2. august 2012 Dersom det er en såpass stor bedrift at de har egen personalavdeling, så vil jeg heller anbefale at du spør en person der om de kan skrive attesten til deg. Den skal ihht lovverket kun inneholde fakta om når du var ansatt der og i hvilken stilling. Det kan like gjerne komme fra en personalsjef som din tidligere sjef. Er også helt enig med de over her at du ikke trenger å liste denne sjefen som referanse og heller evt. finne en kollega som kan være referanse. Skulle du få spørsmål er det ikke noe problem å si enkelt og greit at dere kom i konflikt da du ble gravid og at du derfor ikke ønsket å involvere denne personen i din jobbsøker prosess fordi du ikke regnet med at det ville ha noe konstruktiv effekt på prosessen. :-) De aller fleste arbeidsgivere vil forstå dette. En attest innhold er ikke definert ved lov, men like juridisk gyldig som om den var det på grunn av rettspraksis. Følgende skal med: - Ansatt fra ... til.... - Stillingstittel - Hva arbeidet har bestått i (arbeidsoppgaver). Den kan også inneholde: - Vurderinger av positiv eller nøytral karakter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå