Gå til innhold

Ferdig med potter, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Harry Potter altså. Jeg og eldste på 11 har pløyd oss gjennom bøkene og så filmene. Neste uke drar bestisen hennes på ferie, og jeg planlegger bibliotekstur. Noen gode boktips for 11-åringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Narnia såklart. Percy Jackson, Ender's spill.

Og så er det jo klassikerne da: en reise til jordens indre,lyn gordon,tidsmaskinen,en verdensomseiling under havet, sølvhingsten, Jack og kjempefersknen, twilligt?

Alle unntatt twilligt og øverste linje er bøker jeg selv leste i den alderen. Veldig artige:)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jostein Gaarde:

Sofies verden,

Et speil, i en gåte

Kabalmysteriet

Ole Lund Kirkegaard:

Gummi- Tarzan

Tippe Topphatt og andre fortellinger

Sirkus Benito kommer til byen

Den vesle vampyren - Angela Sommer-Bodenburg

Boktyven - Markus Zusak

Blekk hjerte triologien - Cornelia Funke

Det mørke materine - Philip Pullman

Judy Moody - Megan McDonald

Skrevet

Ingen barn bør utsettes for sofies verden. Men kabalmysteriet er morsomt.

Skrevet

Kampen om tiden, Micael Allende (?)

Skrevet

Åh, dere er gode altså! Takk for mange tips :)

Så kom jeg jo også på at en del av disse bøkene har jeg alt i kjelleren. Kjøpte serien bokklubbens klassikre for barn noen år til bake. Var litt overivrig og litt for tidlig ute da, men nå er nok tiden inne til å finne de frem!

Noterer på gul lapp og planlegger togtur til biblioteket med sidesprang til Renaas matbar og Sjokoladepikene ;)

Gjest Mentha
Skrevet

I et speil i en gåte er vakker! Husker jeg fikk et helt nytt syn på liv og død etter å ha lest den, og jeg synes den illustrerer et vanskelig tema på en veldig fin måte.

Ellers støtter jeg opp om kabalmysteriet som har vært en av mine favorittbøker fra jeg var 12-13 og fram til nå.

Kan også anbefale Den uendelige historie om dere liker eventyrbøker. Er vel Michael Ende som har skrevet den tror jeg. Et fantastisk eventyr av en bok! Også en jeg har lest igjen og igjen godt opp i voksen alder :) Luuurer på om den er delt i to bøker, men vi hadde en sånn spesialutgave med hele historien i ett bind.

Oj, nå skal jeg jammen gå ned i kjelleren og hente boka selv, det er altfor lenge siden jeg har lest den :D Godt å kunne hente fram barnet i seg selv litt innimellom og glede seg over små og store eventyr :D

God tur til biblioteket!

Gjest peacock
Skrevet

Husker ikke hvor gammel jeg var når jeg leste Anne fra Bjørkely serien, men fin var den i hvert fall! Ellers er bøkene om Frk. Detektiv kanskje noe?

• 2 uker senere...
Gjest sug lut
Skrevet

Nissedreper-trilogien

Kiki Strike-bøkene

Ellers trodde jeg først at det handlet om avblomstring i blomsterpotter, deretter et øyeblikk om pottetrening (og da burde jo veien videre være relativt grei.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...