Gå til innhold

Ikke vift den forbanna koppen i trynet mitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så forbanna lei tiggere som vifter koppen sin opp i trynet mitt. Vært endel i Oslo, å det er stort sett bare romfolket som trykker koppen opp i ansiktet mitt. Ikke nok med det men de gir meg furteleppen, gnir seg på magen fordi de er "sultne".

Nr 1: de er tykke så det ser ikke ut som om deres største problem er mangel på mat!

Nr 2: de har fader meg hatt råd til å komme seg til Norge, noe som kostet penger. Hadde det ikke vært bedre å brukt de 100 kr de brukte for å komme seg hit, til å brødfø hele familien i Romania for tilsvarende i 6mnd?

Jeg har ingenting i mot å kjøpe blader av narkomane f.eks. Så jeg er ikke gjerrig av meg. Men syntes romfolket er kvalmende. Jeg hysjer de vekk når de nærmer seg, gir de et hånlig blikk og viser tydelig med kroppsspåket hva jeg mener om dem! Flere som irriterer seg av infiserte "romkopper i ansiktet"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sitter en eldre mann rett ved jobben min stort sett hele sommeren,innimellom er kona der også. Så dem på toget...de hadde mnd kort...

Skrevet

Jeg har flere gange overveid å skjenke kaffe i koppen... Alternativt ta koppen og si takk men da får man kanskje hele tiggerfolket på nakken?

Skrevet

My point exactly! Når de til og med har mnd kort er det ikke så forbanna synd på den. Måndeskort koster endel det, hvertfall for de uten inntekt! Hehehe #3, mistenker at du får det da ja. Eller at de camper i hagen din, en av to mulige alternativer:P

HI

Skrevet

Månedskort ja...ikke snikere!

Skrevet

Når de kommer med koppen til meg så smiler jeg og sier; nei,takk! Jeg har mer enn nok :P

Skrevet

De er inne på jobben min flere ganger om dagen. Kjøper baconpølser,flaxlodd, kontantkort kaffe ogbrus.... Dette er kiosk og dyrt.

Skrevet

HI, disse rom folkene du prater om er også mennesker. Slik som du og jeg er. å sitte der og slenger med leppa om dem på denne måten, gjør meg rett og slett kvalm. Du har mye å lære av #6 kikkam. Ja, mye av det dem gjør er ikke rett, men det går da an å vise dem en smule respekt som ditt medmennesket.

Skrevet (endret)

Joda de er medmennesker! Men jeg er såpass enkel av meg at hvis noen norske, svenske, rom eller spanier springer etter meg, oppfører seg ufyselig og ikke tar nei for ett nei så ber jeg de reise til helvete uavhengig av rase eller tilhørighet! jeg er iallefall rettferdig sånn sett:)

Endret av khm
Skrevet
Joda de er medmennesker! Men jeg er såpass enkel av meg at hvis noen, norske, svenske, rom eller spanier springer etter meg, oppfører seg ufyselig og ikke tar nei for ett nei så ber jeg de reise til helvete uansett :) jeg er iallefall rettferdig sånn sett!

Den situasjonen forstår jeg. Men slik som HI beskriver hvordan hun oppfører seg når det kommer en tigger bort, er rett og slett forkastelig. Ingen tar skade av å gi et lite smil og si nei på en hyggelig måte. Jeg gjør det og har aldri blitt plaget av disse.

Skrevet
HI, disse rom folkene du prater om er også mennesker. Slik som du og jeg er. å sitte der og slenger med leppa om dem på denne måten, gjør meg rett og slett kvalm. Du har mye å lære av #6 kikkam. Ja, mye av det dem gjør er ikke rett, men det går da an å vise dem en smule respekt som ditt medmennesket.

Men mange av de har ikke mye respekt for folk, så hvorfor skal en da respektere dem. De har ikke respekt for meg når :

- de åpner bildøren min og setter seg inn i bilen min for at jeg skal gi

dem penger

- når de følger etter meg og maser selv om jeg sier nei

- når de banner og skriker til meg når jeg ikke gir de penger

Skrevet
Men mange av de har ikke mye respekt for folk, så hvorfor skal en da respektere dem. De har ikke respekt for meg når : - de åpner bildøren min og setter seg inn i bilen min for at jeg skal gi dem penger - når de følger etter meg og maser selv om jeg sier nei - når de banner og skriker til meg når jeg ikke gir de penger

Men ikke alle er sånn! Nå må du ikke gre alle over en kam her. Noen er kriminelle mens andre tigger for å overlever, for å få penger til å sende hjem til familien sin som de etterlot. Det er stor forskjell der.

Skrevet
Men mange av de har ikke mye respekt for folk, så hvorfor skal en da respektere dem. De har ikke respekt for meg når : - de åpner bildøren min og setter seg inn i bilen min for at jeg skal gi dem penger - når de følger etter meg og maser selv om jeg sier nei - når de banner og skriker til meg når jeg ikke gir de penger
Men ikke alle er sånn! Nå må du ikke gre alle over en kam her. Noen er kriminelle mens andre tigger for å overlever, for å få penger til å sende hjem til familien sin som de etterlot. Det er stor forskjell der.

Jeg grer ikke alle over en kam. Jeg skriver at mange ikke har mye respekt for folk. Jeg skriver ikke al alle er sånn. Ikke legg ord i munnen på meg

Skrevet

Medmenneskelighet er nå en ting. Hadde dem nå enda kunnet oppført seg litt når dem tigger. Har flere ganger opp gjennom åra opplevd narkomane som har tigd etter penger. Dem har spurt pent og tatt det pent når man ikke har hatt noe og gi dem, har dem fått noen mynter så takker dem pent og er lykkelige.

Tidligere i sommer var jeg på uterestaurant og opplevde å få denne tigge koppen opp under nesa mens jeg spiste. Jeg avviste damen høflig men bestemt, men ikke søren at hun ga seg. Til slutt ble jeg og gutta jeg var ute med sinte. Han ene jagde henne bort, men etter få minutter var hun tilbake igjen enda mer pågående og aggressiv enn tidligere. Til slutt måtte vi true med politi. Da forsvant hun. At dem sitter stille og rolig på en fortauskant er en ting men når dem blir for aggressive og pågående blir det noe annet. Det er rett og slett blitt utrivelig i sentrum av Oslo nå. Mannen jobber i sentrum og ser litt av hvert av hva dem foretar seg. Butikktyverier, lommetyverier etc.etc.... Jadajada, de er mennesker, men hva med å skrike etter hjelp når de har lært og oppføre seg som et menneske, er lovlydige og ikke plager andre...

Og nei, det at jeg spiste på uterestaurant betyr ikke at jeg har penger til overs til kjeltringer..... Gir gladelig noen kroner til en narkoman.

Skrevet

Jeg gir konsekvent ikke til dem. Dette fordi de jeg har møtt har vært ekstremt pågående, uhøflige, tidvis på grensen til truende i sin oppførsel - midt på lyse dagen, midt i hovedstaden. Jeg er alltid høflig når de kommer mot meg, men de blir nærmest stygge i sin oppførsel. De sier stygge ting, de skjærer stygge grimaser og ser stygt på meg og en del gjør obskøne gester i tillegg, en del oppleves som truende! Så nei, jeg har dessverre ikke noe sympati igjen for dem...

Det trekkes stadig vekk hvor viktig 100 kr er for dem. Men det må ha kostet dem mye å komme til Norge i utgangspunktet. Hvem har råd til å reise til utlandet (og til en av verdens dyreste byer å bo i) hvis man er så fattig?

Jeg mener det er min rett å kunne gå i fred på gaten uten å bli plaget av andre. Men Oslo sentrum er blitt et utrivelig sted hvor man stadig blir plaget av halvaggressive mennesker, ikke bare en gang i blant, men hele tiden. Midt i sentrum skal man ikke gå mange meterne før de begynner å prøve seg på deg. Ofte opererer de også flere sammen, hvor en får oppmerksomheten din mens de andre stjeler fra de som følger med "diskusjonen" den første starter med deg.

Norge gir allerede en god del i støtte til hjemlandene deres, øremerket til sigøynerne. For min del kan vi gjerne gi mer, men jeg vil holde på min rett til å kunne gå noenlunde i fred på gaten uten å bli plaget av andre, uansett hvilken bakgrunn de har!

Jeg har alltid vært fascinert av sigøynerkulturen og tidligere lest mye om dem og hatt stor respekt for dem. Men måten disse tiggerne i Oslo oppfører seg fjerner det meste av min respekt. Det er forferdelig synd, fordi de får folk mot seg som gruppe slik at det blir vanskelig å se enkeltpersonene i gruppen. Med en mindre aggressiv tilnærming tror jeg de kunne oppnådd mye mer. Men det er ofte bakmenn som tjener penger på at de er her, og disse bakmennene har vel sine krav til inntjening også...

Jeg håper man vil finne en måte å stoppe denne utidige tiggingen på uten at det går ut over de narkomane i Oslo!

Skrevet

Jeg misliker aggressiv tigging overhodet, men har ikke noe mot rom-folkets især. Samtidig vil jeg få sagt at jeg syns innlegget ditt blir litt smakløst når det henger ut rom-folket på den måten, for det du egentlig irriterer deg over er tiggere som maser.

Skrevet

Jeg passerer sikkert 50 sigøynertiggere på vei til og fra jobb HVER JÆVLA DAG. Hvis jeg skulle vært "medmenneskelig" og gitt penger hver gang, hadde jeg ikke hatt penger å bruke til andre ting.

Folk forstår ikke dimensjonene på problemet her. Det er snakk om at det bare i sommer har kommet 2000 nye tiggere, bare til Oslo, i tillegg til dem som var her fra før.

Skrevet

Så de når de hadde pause jeg, en hel gjeng samla utenfor 7-11 med hver sin pølse og cola. Om de har så dårlig råd så er vel ikke pølse og cola på 7-11 det beste alternativet?

Skrevet

Takk! Det dere skriver er det jeg vil frem til. Det er virkelig ikke synd på dem, for som dere sier, jeg har også sett de utenfor kiosker osv med mat og drikke i hånden. hadde de vært så fattige hadde de i det minste handlet på en matvarebutikk. De 60-70 kr de bruker per person på en kiosk, kunne sikkert holdt hele familien med mat i flere dager i Romania. Grunnen til at jeg snakker om dem i denne sammenhengen er at jeg aldri har opplevd en narkoman tigger, presse seg på meg slik disse gjør. De forpester hovedstaden vår! Fortsetter vi å sy puter under armene dems slik vi gjør nå, kommer Romania til å stå tomt fordi alle flytter til Norge.

Det verste er som en over har nevnt her, de dytter koppen sin opp i trynet ditt til og med når man sitter på resturanter å spiser! HVa i helvette? Det er det kun romfolket som gjør. Så klart har jeg min fulle rett å ønske de dit hvor peppern gror. Jeg skulle i de tilfelle ønske jeg var en sterk mann så jeg kunne tatt de i bakgata å latt de få smake på hva jeg mener om de. Men- jeg er ingen stor mann derfor blir det hånlig latter, stygge grimaser og stygge ord til dem. Men de får ikke en krone av meg. De narkomane oppfører eg. de spørr gjerne pent, noen av de jobber med å selge blader, de "presser" seg ikke på om man hyggelig svarer "nei". Kulturen i norge er helt annerledes enn i romania hvor de blir oppdratt til å være tyver og sverger til "klegg" oppførsel!

Blæ, kjenner jeg blir kvalm når jeg ser dem!

hi

Skrevet
Takk! Det dere skriver er det jeg vil frem til. Det er virkelig ikke synd på dem, for som dere sier, jeg har også sett de utenfor kiosker osv med mat og drikke i hånden. hadde de vært så fattige hadde de i det minste handlet på en matvarebutikk. De 60-70 kr de bruker per person på en kiosk, kunne sikkert holdt hele familien med mat i flere dager i Romania. Grunnen til at jeg snakker om dem i denne sammenhengen er at jeg aldri har opplevd en narkoman tigger, presse seg på meg slik disse gjør. De forpester hovedstaden vår! Fortsetter vi å sy puter under armene dems slik vi gjør nå, kommer Romania til å stå tomt fordi alle flytter til Norge. Det verste er som en over har nevnt her, de dytter koppen sin opp i trynet ditt til og med når man sitter på resturanter å spiser! HVa i helvette? Det er det kun romfolket som gjør. Så klart har jeg min fulle rett å ønske de dit hvor peppern gror. Jeg skulle i de tilfelle ønske jeg var en sterk mann så jeg kunne tatt de i bakgata å latt de få smake på hva jeg mener om de. Men- jeg er ingen stor mann derfor blir det hånlig latter, stygge grimaser og stygge ord til dem. Men de får ikke en krone av meg. De narkomane oppfører eg. de spørr gjerne pent, noen av de jobber med å selge blader, de "presser" seg ikke på om man hyggelig svarer "nei". Kulturen i norge er helt annerledes enn i romania hvor de blir oppdratt til å være tyver og sverger til "klegg" oppførsel! Blæ, kjenner jeg blir kvalm når jeg ser dem! hi

Si ikke det. Jeg bor i Bergen og her er spørsmålet: "Haaaar du noæn småpængæææææær?" ikke en helt uvanlig bylyd. Rom-folk kommer gjerne raslende med en pappkopp, men svarer aldri frekt. Da er det mer sannsynlig at man får høre: "Neivel, din drittkjerring!" fra en nordmann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...