Gå til innhold

Hvor lenge må man regne med at ungene bruker bilstol?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

35 kg, 135 cm.

Det er vel grensene som er satt nå.

Skrevet

Storesøster er 7 år nå, har ikke nådd kilo/lengde, men hun må sitte på pute med rygg lenge enda i alle fall. Hun er verken kort eller lett, men blandt de større jentene i klassen. (Ikke tykk eller veldig lang heller altså :P)

Skrevet

Min eldste er 8 nå, og langt fra høyde og vektkrava. regner med han blir sittende i setet til han er 10-11 år.

Skrevet

Vanskelig å si. Eldstejenta mi er 131 cm og ca. 30 kg.. så ikke så lenge igjen... Høy for alderen. Kommer jo an på barnets vekst uanz...

Skrevet

jenta mi bikket 36 kg da hun var 7. kort tid etter var hun også 135 cm.

Skrevet

Vi tok ut sete til jenta vår nå, hun er 9 år, 37 kg og 144 cm :)

Skrevet

Er det min som er bitteliten eller ?

8,5 år, 31 cm lang og ca 22 kg - gutt.

Skrevet

8-åringen min er 138cm høy og 28 kg, han er ikke veldig høy men innenfor normalen på både høyde og vekt. Han har putestolen enda, men hender han sitter på bare pute om han sitter på i nærmiljøet i pappaen sin jobbebil.

11-åringen min er 155 cm og 38 kg, han er veldig slank og hengslete i kroppen. Husker ikke når han sluttet med setet, men tror siste sommerferien han satt i beltestol var da han var 9 år.

Skrevet
Er det min som er bitteliten eller ? 8,5 år, 31 cm lang og ca 22 kg - gutt.

Han var i alle fall ikke så lang ;) Hvis du mener 131 cm, så er han 2 cm lenger enn min som fylte 8 i mai. Han veier det samme :)

Skrevet
Er det min som er bitteliten eller ? 8,5 år, 31 cm lang og ca 22 kg - gutt.
Han var i alle fall ikke så lang ;) Hvis du mener 131 cm, så er han 2 cm lenger enn min som fylte 8 i mai. Han veier det samme :)

Lol. Ja, 131 cm ja.

Skrevet

I brosjyren om bilsikring fra Trygg trafikk, politiet og Statens veivesen står det:

Større barn, Gruppe 2 og 3: 15-36 kg (4-ca 11 år)

Vi anbefaler at barnet bruker en beltestol som har rygg og beskyttelse på sidene av hodet helt til barnet ikke lenger trenger spesielt utstyr. Setet tilpasser bilens ordinære trepunktsbelte til barnets kropp og sørger for at det ligger riktig over skuldrene og nede på hoftene. Hvis barnet sovner på langtur vil en beltestol holde det bedre på plass i setet og gi god komfort.

Bilpute er godkjent, men gir langt dårligere sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner.

Beltestol og puta skal alltid brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Skrevet

Hmm, han er er vel litt over 122 cm og veier vel ca 22-24 kg antar jeg. Er ikke storfornøyd med stolen hans og vurderer å kjøpe ny. Men så var det det om det er bortkastet... Vel vel, får se hva jeg gjør. Synes den har nå ikke gir støtte til beina hans...

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...