Gå til innhold

boersamBarnevernet-drittsystem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne ble fysisk mishandlet av sin samboer, hun flyttet fra han etter 9 mnd, fikk en depresjon. Min venninnes mor ville prøve å hjelpe saken litt, så hun dro til barnevernet og fortalte hvordan ting var. Meningen var å gjøre barnevernet obs på hva som har skjedd, i tilfelle noe skulle skje senere. Kanskje smart å legge til at venninna mi har en datter med denne mannen.

Vel, venninnens mor skulle bare si ifra, og pr dags dato, så er det snakk om omsorgsovertakelse. Jeg bare lurer, hva i HELVETTE er det som får barnevernet til å tro at de bare kan ta barna til folk? Det er BARN det er snakk om, ikke en gjenstand. Ett barn vil som regel alltid ta skade av å bli tatt fjernet fra hjemmet sitt på denne måten. Jeg synes hele greia er så ufattelig TEIT, og jeg ser virkelig ned på barnevernspedagoger, som utdanner seg i 3 år kun for å ha mulighet til å misbruke makten sin. For det må jo være derfor de utdanner seg til dette, kan umulig ville barnets beste.

Såklart er det tilfeller der det er direkte farlig for barna å være hjemme, men når det ikke er sånne ting, så er det faktisk slik at de ikke gidder å høre på foreldrene. De stakkars foreldrene som sitter der. Helt seriøst, barnevernet mottok en bekymringsnelding på meg for noen mnd siden, dette var politiet som hadde sendt inn, da barnefar hadde blitt tatt for narkotika, og de trodde jeg og bf bodde sammen. Når jeg kom inn dit og forklarte iløpet av 3 minutter at vi ikke har noe med bf å gjøre, så ble jeg sittende i nesten en time etterpå, der pedagogen leita etter feil. De er så ufattelig tragiske!!

Jeg har hørt om så mange sinnsyke historier nå opp igjennom tidene, og det er faktisk to ting her i verden som øyeblikket får meg rasende, og det er faktisk barnemishandlere å barnevernet. Eneste forskjellen på de to er at bv ikke driver fysisk vold mot barna. Ellers så er det jo helt likt?!

En dame her i bygda mistet nettopp sine tre barn til barnevernet. Hun har lenge vært i systemene deres, da mannen hennes har mishandlet henne, og bv sa at hun fikk beholde barna, dersom bf ikke hadde noe med de å gjøre. Denne avtalen holdt moren, men eg sen kveld (!!!) Fikk hun tlf fra bv om å komme inn på møte. Barna ( en i bhg, to på barneskole ) lå å sov, så hun ba bf passe de. Mens hun dro inn på møte, så hadde bv i all hemmlighet dratt å henta barna hennes. Noe som tyder på at de hadde gjort det selv om bf ikke hadde passa de. Altså, hva faen?

Nei, jeg skal argumentere for dette i flere timer, men det gidder jeg altså ikke.. Barnevernet er grusomme maktmisbrukere, som istedenfor å tenke på barna, heller tenker på lønnslippen.. Drittsystem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slår meg er at du og vennene dine har mye kontakt med barnevernet. Ingen i min omgangskrets har det.

Sikker på at det er barnevernet som har feilet? Kanskje på tide å få kontakt med den virkelige verden.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan situasjonen deres egentlig er, men jeg vet om flere tilfeller der barnvernet går inn for å omsorgsovertakelse før de hele tatt har opprettet en sak. Dette er jo selvfølgelig ulovlig og de kommer sjelden noen vei med det. Men det er jo grusomt at de fremdeles er barnevern som driver slik. Men det er flott at barnevernet finnes de trengs jo absolutt, bare synd det er så store sprik i kunnskapen til de forskjellige pedagogene.

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir ganske provosert av innlegget ditt. Og nei, jeg jobber ikke i bv. Jeg er lærer og har ofte kontakt med bv gjennom min jobb. Jeg opplever det helt motsatt av deg. Det skal ganske mye til for at barn blir tatt bort fra foreldrene sine, og i de aller fleste tilfeller der det skjer, er det nettopp til det beste for barna. Selvsagt kan de som jobber i bv ta feile vurderinger, men det ligger nok mer bak en det du forteller her, evt. noe som du ikke vet om. Jeg har selv vert med på å sende bekymring til bv flere ganger. De jobber alltid for å ivareta barnets interesse. Og ALLE, uansett yrke, status, inntekt, intelligens, vet at barna har det best sammen med foreldre som kan ta vare på de. Barnevernet er til for å hjelpe foreldre som ikke takler rollen sin, til å bli bedre foreldre.

Veldig synd at venninnen din har opplevd dette, og naboen din, men det er veldig påfallende at de som opplever at barna blir tatt fra de, alltid skylder på bv, og ikke går i seg selv. Det er også veldig synd at de som opplever dette ikke forteller den hele og fulle sannhet til de rundt seg. Dette har jeg sett mange ganger.

Ta en ordentlig prat med venninne din og finn hele sannheten, så skal du se at det ligger mer bak enn det som har kommet frem til nå.

Skrevet

Ser at du er frustrert, og kan skjønne til en viss grad. Ingen liker å være mistenkt for ting de ikke har gjort.

men feks i din egen historie, sett at bf din var en manipulerende j**** som mishandlet deg og barna. Du ville helt klart også da ha sagt at dere ikke bodde sammen, men hvordan kan bv personen vite at du snakker sant? Du blir "avhørt " i en time for å gi deg sjansen til å fortelle om det er noe galt. De skal være 100% sikre på at det er absolutt ingen fare for barnet før de drar, og at mld kommer via politiet så vil de vel være ekstra sikker.

Sett deg utenfor din egen situasjon og se det fra andre siden. Psykopater og maktmisbrukere finnes i alle yrker, men alle samles ikke opp i bv. Du høres unødvendig bitter, aggressiv og sint ut.

Skrevet

Ja ja, bare fordi du mener at det ikke er grunn til omsorgsovertakelse så betyr det ikke at det ikke er det. Det er jo mulig at barnevernet har sett ting (i og med at de er utdannet innen faget så vet de jo hva de skal se etter) som ikke du vet om eller har sett. Selvfølgelig er det trist at hun mister ungene sine, men som du sier de er ikke en gjenstand. De er små individer som fortjener kun det beste og hvis det beste er å være hos noen andre enn mamma so be it....

Og, by the way, barnevernet kan ikke bestemme seg for å ta over barna når som helst. Det skal legges frem for en nemnd som står for avgjørelsen. Selv om det gjøres akuttplasseringer, avgjort av bv pga fare for liv og helse, så skal det alltid legges frem for nemnda.

Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå at mamman i dette tilfelle bruker bf som barnevakt når han har mishandlet henne. Hvis det ikke var andre som kunne være barnevakt, må hun jo si til bv at hun kan komme på møte, men må ta med 3 barna hennes pga manglende barnevakt. Jeg lurer litt på vurderingsevnen til denne mamman når hun lar bf være barnevakt, når det er avtalen med bv at han skulle holde seg unna. Jeg syns det er hårreisende. Ikke rart at bv mister tilitten til denne mamman.

Skrevet

I min veninnes tilfelle, bor barnefar 3 timer unna, hun flyttet hjem til sin far når hun endelig klarte å komme seg bort derfra. Så BV VET at hun bor hjemme hos sin far.

Og nei, det er ikke vi som har mye med barnevernet å gjøre. To av mine veninner har kontakt med de, hun ene er hun som blir mishandla, hun andre er ei veninne som var tidligere narkoman, men dette er over 6 år siden. Den saken endte faktisk med at jenta nå går til barnepsykolog fordi at hun klarer å tørke seg selv etter dobesøk, og vaske hendene sine. Dette er helt sant, jeg har selv fått lest dokumentene. Barnevernet mener barnet er for flink.

Når min datter har vært på do, så tørker hun seg selv og vasker seg. Hun er snart 3 år gammel, men jeg har lært henne dette. Såklart tørker jeg henne når hun selv er ferdig og hjelper henne å vaske extra godt når hun har vasket seg, men hun kan det! Er dette grunn nok til å sende henne til barnepsykolog?

Jeg måtte også inn til barnevernet, men det var pga bf ( som ble tatt for narkotika ) som vi ikke har noe med å gjøre. Etter besøket hos barnevernet dro jeg inn på politikontoret og sa at neste gang noe skjer, så trenger de ikke sende inn bekymringsmelding, for vi har ikke noe med bf å gjøre, rett og slett fordi at bf ikke vil ha noe med oss å gjøre. Jeg sa også at han for alltid kom til å stå oppført som far, da jeg koser meg med å kreve barnebidrag fra han, men at det kun var det. Barnevernet henla saken mot meg 2 dager etter møtet.

Hun som mista barna sine kjenner jeg ikke, jeg bare vet dette da hun gikk ut i lokalavisa med leserinnlegg om hvordan hun ble behandlet.

Det jeg tror er grunnen til at bv i min hjemkommune er sånn som de er, er rett og slett fordi at vi er en veldig liten kommune. Er sjelden det er bv-saker, så barnevernspedagogene tar fullestendig av for den minste ting. Men man leser jo om bv som svikter overalt. Alvdalsaken, Christoffer-saken, barnevern som fratar foreldrene barna før de er født!!

Bli irriterte dere, barnevernet svikter overalt, og ingen gidder å gjøre noe med det.

HI

Skrevet
Jeg kan ikke helt forstå at mamman i dette tilfelle bruker bf som barnevakt når han har mishandlet henne. Hvis det ikke var andre som kunne være barnevakt, må hun jo si til bv at hun kan komme på møte, men må ta med 3 barna hennes pga manglende barnevakt. Jeg lurer litt på vurderingsevnen til denne mamman når hun lar bf være barnevakt, når det er avtalen med bv at han skulle holde seg unna. Jeg syns det er hårreisende. Ikke rart at bv mister tilitten til denne mamman.

Denne reagerte jeg også på. "barna skal ikke ha kontakt med barnfar, da er vi nødt til å sette inn tiltak" Men hun bruker ham som barnevakt?

Hva med å si "Barna sover, og jeg har dessverre ikke mulighet til å skaffe barnevakt på dette tidspunkte. Kan jeg komme inn i morgen, mens ungene er på skole/bhg?" Alternativt få de til å sende en person hjem til seg. Nei, denne var for suspekt til å være sann, kjøper'n ikke!

Skrevet

I min veninnes tilfelle, bor barnefar 3 timer unna, hun flyttet hjem til sin far når hun endelig klarte å komme seg bort derfra. Så BV VET at hun bor hjemme hos sin far.

Og nei, det er ikke vi som har mye med barnevernet å gjøre. To av mine veninner har kontakt med de, hun ene er hun som blir mishandla, hun andre er ei veninne som var tidligere narkoman, men dette er over 6 år siden. Den saken endte faktisk med at jenta nå går til barnepsykolog fordi at hun klarer å tørke seg selv etter dobesøk, og vaske hendene sine. Dette er helt sant, jeg har selv fått lest dokumentene. Barnevernet mener barnet er for flink.

Når min datter har vært på do, så tørker hun seg selv og vasker seg. Hun er snart 3 år gammel, men jeg har lært henne dette. Såklart tørker jeg henne når hun selv er ferdig og hjelper henne å vaske extra godt når hun har vasket seg, men hun kan det! Er dette grunn nok til å sende henne til barnepsykolog?

Jeg måtte også inn til barnevernet, men det var pga bf ( som ble tatt for narkotika ) som vi ikke har noe med å gjøre. Etter besøket hos barnevernet dro jeg inn på politikontoret og sa at neste gang noe skjer, så trenger de ikke sende inn bekymringsmelding, for vi har ikke noe med bf å gjøre, rett og slett fordi at bf ikke vil ha noe med oss å gjøre. Jeg sa også at han for alltid kom til å stå oppført som far, da jeg koser meg med å kreve barnebidrag fra han, men at det kun var det. Barnevernet henla saken mot meg 2 dager etter møtet.

Hun som mista barna sine kjenner jeg ikke, jeg bare vet dette da hun gikk ut i lokalavisa med leserinnlegg om hvordan hun ble behandlet.

Det jeg tror er grunnen til at bv i min hjemkommune er sånn som de er, er rett og slett fordi at vi er en veldig liten kommune. Er sjelden det er bv-saker, så barnevernspedagogene tar fullestendig av for den minste ting. Men man leser jo om bv som svikter overalt. Alvdalsaken, Christoffer-saken, barnevern som fratar foreldrene barna før de er født!!

Bli irriterte dere, barnevernet svikter overalt, og ingen gidder å gjøre noe med det.

HI

Hvis du mener at barnevernet svikter overalt, så er du jammen ikke mye opplyst om barnevernet, hva de gjør og hvordan de utvikler seg. Les den nye NOKUT-rapporten av Raundalen-utvalget du, så kan du komme tilbake å diskutere barnevern. :)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det som er mest graverende i alle disse "anti-barnevern" sakene, er at jeg har aldri hørt èn familie som har fått bekymringsmelding på seg, som innser at den er berettiget!

Absolutt 100 % av de som klager på bv nekter å innse at det kan være grunn til bekymring.

Selvsagt kan det skje feil innen bv ogsådet kan det i alle etater hvor det jobber mennesker, men jeg nekter faktisk å tro at de gjør mer galt enn godt.

Hvor er selvinnsikten?

Du klager på at du ble "avhørt" etter at politiet (!) hadde sendt inn bekymringsmelding på deg? Hva mener du de skulle gjort da? Tatt ditt ord for at alt er bra, og latt deg gå etter 3 min? Tror du det er mange som innrømmer omsorgssvikt sånn over disken hos bv?

Jeg tror dessverre bv tar tak i for få saker heller enn for mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...