Gå til innhold

konsekvenser for den andre forelderen hvis en blir meldt til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange begymringsmelding-tråder her ikveld. Jeg bare lurer på hvordan det fungerer, ved feks delt omsorg? Hvis mor blir meldt til barnevernet, vil da situasjonen hos far også bli undersøkt? Da tenker jeg ikke hvis den ene melder den andre, men hvis feks naboen til mor melder henne? Og vil det også bli undersøkt hvorfor far ikke har tatt grep om dette selv? Det stilles jo krav til godt samarbeid ved delt omsorg, men det er ikke alltid man gjør det likevel. Og det er ikke heller alt man kan vite om den andre. Si feks hvis barnet er 5 år og naboen melder mor fordi hun ofte er full når barnet er hjemme, så er det likevel ikke så lett å vite for far siden barnet er lite og mor mest sannsynlig ikke vil fortelle dette selv. Noen som vet hvordan dette fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge vil mest sannsynlig bli undersøkt, selv tanta te Beate vil bli det :) Iallfall om han har normalt samvær

Skrevet

Som oftest begge, og tror de også innkaller begge til møte.

Skrevet

Begge vil få innkallelse enten sammen eller hver for seg!

Skrevet
Det er så mange begymringsmelding-tråder her ikveld. Jeg bare lurer på hvordan det fungerer, ved feks delt omsorg? Hvis mor blir meldt til barnevernet, vil da situasjonen hos far også bli undersøkt? Da tenker jeg ikke hvis den ene melder den andre, men hvis feks naboen til mor melder henne? Og vil det også bli undersøkt hvorfor far ikke har tatt grep om dette selv? Det stilles jo krav til godt samarbeid ved delt omsorg, men det er ikke alltid man gjør det likevel. Og det er ikke heller alt man kan vite om den andre. Si feks hvis barnet er 5 år og naboen melder mor fordi hun ofte er full når barnet er hjemme, så er det likevel ikke så lett å vite for far siden barnet er lite og mor mest sannsynlig ikke vil fortelle dette selv. Noen som vet hvordan dette fungerer?

For det første, hvorfor svarer dere så mye tull når dere ikke aner hva dere snakker om?! For det andre, man "melder" ikke "folk" til barnevernet, man leverer en bekymringsmelding på vegne av barnet.

Så vidt jeg vet, har er omsorgsfordelingen underordner i slike spørsmål. Dette er knyttet opp til fordelingen av foreldreansvaret. Har man aleneforeldreansvar, vil man blir varslet og innkalt til møte alene, uansett hvem av foreldrene bekymringsmeldingen angår basert på saksbehandlerens skjønn. Hvordan prosessen forløper seg dersom foreldrene har delt foreldreansvar, vurderes også etter skjønn.

Jeg vil anbefale deg å lese barnevernslovens punkter om opplysningsplikt og taushetsplikt, ta gjerne også en telefon til barnevernet fremfor å høre på svarene her. Her svarer folk etter intuisjon og normative oppfatninger som ofte er fullstendig løsrevet fra virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...