Gå til innhold

Hvordan valgte/velger dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da dere valgte (om det var mulig for dere å planlegge graviditet da) å bli gravide, tok dere hensyn til om det passet bra i forhold til økonomi, arbeid, eiendom, alder, o.l.?

Vi har egentlig bestemt oss for å bli gravid, men tenker mye for og i mot.

Positivt:

Far er i full jobb, tjener godt.

Begge foreldre over 26

Har stort nytt hus

Har to biler

Begge ønsker veldig et barn

Negativt:

Mor er ikke ferdig utdannet - men har ok økonomi tross student

Far nærmer seg 40 snart

Far har to barn fra før som nærmer seg 18-20 års alderen. Føler at de snart blir raskere ferdig med utdannelsen før meg, og at det derfor hadde vært fint å vært ferdig utdannet før en setter barn til verden. Tenker mye på dette. Men vet vi kan få det til fint uansett. Hvor mye skal man planlegge og tenke slikt? Synes det er så viktig å tenke nøye igjennom sånt før en blir gravid. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Miryks
Skrevet

Ble gravid på pilla begge gangene. Var også under utdanning.

Vi hadde snakket om barn før det skjedde, og var enig om at vi skulle vente, og at abort var det beste om jeg ble gravid.

Men da jeg satt der med graviditetstest i hånda, og fikk vite at jeg var 10 uker på vei, så var abort utelukket. Tanken gjorde meg syk.

Samme med andre, selv om jeg da fikk symptomer etter bare 4 uker. Eldstejenta skulle jo bli storesøster før eller siden, så... Var like greit da :)

Vi skulle gjerne hatt mulighet til å planlegge det bedre, men det ble bare slik. Om det blir en tredje, så skal vi planlegge. Om jeg blir gravid nå, så saksøker jeg de som lager kondomer og hormonspiral-folkene ;)

Skrevet

Vi planla og ventet til det passet med tanka på utdannelse, økonomi, bolig, jobb og at vi hadde et langt stabilt forhold. Men det er ikke alltid man kan få i pose og sekk f.eks som hos dere der det gjerne er greit å få barn før faren blir "for gammel".

Her var vi kanskje litt heldige med tanke på at mannen er 9 år eldre enn meg, så det eneste vi måtte vente på var at jeg hadde fått utdannelsen min.

Skrevet

Nr 1,2 og 3 var ikke planlagt;) Nr 4,5 og 6 var planlagt;) Idag ser jeg at alt har vært og er akkurat som det skal. Barna kom når de synes de skulle...hehe

Abort har aldri vært en valgmulighet for meg, selvom det kan ha sett kritisk ut til tider....

Skrevet

Når du bare er 26 så synes jeg du kan vente til utdannelsen din er ferdig og du jobber. Da kommer du mye bedre ut økonomisk. Regner med at dette ikke er så lenge til da.. Blir noe annet hvis du akkurat har startet et lengre studium.

Men som flere sier, det ordner seg gjerne med barn uansett når de kommer. Er også mange studenter som får barn, da har man stor frihet og er fleksibel.

Skrevet

Begge våre er planlagte. Da vi startet prøvingen på nr 1 var alt i orden med begge foreldrene i faste jobber, hus og bil. Da vi hadde begynt å snakke om at kanskje vi skulle starte prøvingen på nr2, mistet jeg den faste jobben jeg hadde og rett før jeg måtte slutte der fikk jeg et vikariat på 1år. Fra å tenke at vi måtte utsette prøvingen til jeg hadde en jobb, ble vi enige om at vi skulle starte prøvingen ganske snart sånn at jeg, mest sannsynlig, ville ha jobb frem til jeg skulle ut i permisjon. Heldigvis ble jeg gravid på første forsøk, så jeg gikk ut i permisjon litt før vikariatet gikk ut.

Ovenfor arbeidsgiver syns jeg egentlig ikke det var riktig å gjøre det sånn. De hadde jo regnet med at jeg kom for å bli til vikariatet var over, noe jeg ikke kunne, bare nesten. I tillegg visste jeg på forhånd at jeg mest sannsynlig kom til å bli dårlig og dermed sykemeldt en periode. Likevel bestemte vi oss for å starte prøvingen fordi hensyn til en midlertidig arbeidsgiver ikke kunne avgjøre hvor mange år vi skulle ha mellom våre barn. Jeg kunne jo heller ikke være sikker på at jeg fikk meg en ny jobb og hvertfall ikke en ny, fast jobb etter at vikariatet var ferdig heller og da hadde vi måttet vente enda lenger før vi startet prøvingen...

Om dere skal starte prøvingen nå eller ikke er det jo bare dere som kan avgjøre, men hvis du har flere år igjen av studiene dine, så hadde jeg startet prøvingen nå. Hvis du bare har igjen et år, så hadde jeg ventet til jeg hadde fått meg en jobb, hvertfall hvis du studerer til noe hvor det er lett å få jobb etter endt utdanning.

Lykke til uansett!

Skrevet

Jeg har fått et barn under utdannelse og planlegger å få et til før jeg er helt ferdig. Synes det er topp å være studentmamma! Hvis mannen er i full jobb skjønner jeg virkelig ikke hva som stopper deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...