Gå til innhold

Når sluttet dere å gi mat på natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og sluttet barnet selv å våkne, eller nattavvente du? :) Evt. hvordan vet man det er på tide å nattavvenne?

Vi er oppe opptil 5 ganger om natta (00.00-06.00), men han drikker godt hver gang, så da har han vel behov for det enda (?). Han er seks mnd, og blir fullammet utenom litt grøt på kveldene. Men lurer da litt på når jeg kan forvente at han ikke trenger det lenger, sliiiten mamma ;) Han må også vugges i søvn for hver gang han er våken, og det kan ta opptil en time.. (Ja, det var veldig dumt av meg å venne ham til å bli vugget i søvn.. Fyy som jeg angrer nå :P men hs sa jeg skulle la ham venne seg av med det selv)

Ble litt rotete dette, men setter pris på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ca 4mnd., og da avvente hun seg selv. Rettere sagt, hun slutta med pupp på natten omtrent samtidig som vi begynte med grøt, og sover nå 12-13 timer sammenhengende på natta. (måtte opp å gi pupp i natt, aldri vært så trøtt før :P )

Hadde jeg vært deg, ville jeg nok iallefall prøvd å vent ham av å bli vugget i søvn nå, da får jo du som mamma litt hvile iallefall. Og for å sitere min bestemor: HS snakker bare tull, gjør det du føler er best for deg og babyen. :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

2 mnd, da slutta han selv.

Gjest sandyBay1
Skrevet

2 mnd her :) Siste måltid kl 23.00 og sov til 06.00. Sluttet av seg selv og kun pupp.

Nå siste måltid kl 20.00 og sover til 07.00 ca og er 4 mndr.

Skrevet

Her sov lille gull hele natta fra to måneder til 4 måneder. Da fikk hun influensa og hang ved puppen en hel uke. Etter det etablerte hun en spise om natta-vane - nå er hun 6 måneder og i natt spiste hun to ganger mellom 20 og 8. Fullammer ennå, planen er å begynne med grøt etter ferien, krysser fingrene for mer sammenhengende nattesøvn da (som kommer av seg selv!) :) Kanskje litt optimistisk.. Hehe

Skrevet

Nattavvente da hun var ca 9 mnd fordi jeg ammet hele natten. Ventet og ventet på at hun skulle begynne å spise sjeldnere av seg selv, men det ble heller oftere. :P Jeg har aldri vent henne av med å bli vugget i søvn, men hun sover hele natten nå likevel. :)

Skrevet

Sluttet når han begynte å sove natten igjennom uten å våkne. Da var han 3mnd. Etterhvert så begynte vi med grøt siden han ikke spiste på 12timer. Veldig greit å slippe avvenning.

Skrevet

Hvis du ikke gir vil han heller spise på dagen. Det justerer seg fort. han har uansett ikke behov for så ogte mat, de våkner av vane. Bestem deg for å gi feks 01 og 05, og så ette et par uker kun 05 så. Så kan du avvenne hvis han ikke gjør det selv. La far, hvis dere bor sammen, gå inn hver gang han våkner og la han vugge han hvis det trengs.

Skrevet

Min sluttet da han var ett år. Da hadde vi gått over til flaske på natten. Først laget jeg melken gradvis tynnere helt frem til jeg bare ga han vann. Lot han drikke oppvarmet vann en liten stund. Derette ga jeg han en flaske med romtemperert vann som jeg tok med meg da jeg la meg om kvelden. Til slutt ga jeg han bare smokken.

Jeg nattavvente først da han var åtte mnd. fordi han skulle ammes mange ganger hver natt. Nattavvenningen endte imidlertid bare med at han startet dagen grytidlig. På det verste måtte jeg opp klokken 03.30. Han forventet ikke melk, men skulle leke.... Så ble han syk og vi var tilbake til nattamming. Men det var greit likevel. Ammet han da bare to ganger om natten og fikk ihvertfall sove til klokken 06.00. Det var det verdt til fordl for å tå opp klokken 03.30....

Skrevet

Ammet 2 ganger om natten til hun var ca 8 mnd. Da var det oftest 1 gang. Ved 9-10 mnd begynte hun plutselig å sove natten igjennom.

Var aldri stress med ammingen. På 10 min var hun ferdig og hadde sovnet igjen.

Hun sluttet å ville ha pupp ved 13-14 mnd.

Trodde det skulle bli en kamp, men det går seg til av seg selv! Ikke stress :)

Gjest Adventstjerna
Skrevet

Hva gjør man med ammingen når man begynner i jobb igjen? Vi skal ha 100% lønn og da er jo baby bare 7 mndr når jeg skal i full jobb og pappan være hjemme.... Kan jo ikke overlate ammingen til han. Hvordan løser man dette om man ønsker å amme i ett år?

Skrevet

og sluttet barnet selv å våkne, eller nattavvente du? :) Evt. hvordan vet man det er på tide å nattavvenne?

Vi er oppe opptil 5 ganger om natta (00.00-06.00), men han drikker godt hver gang, så da har han vel behov for det enda (?). Han er seks mnd, og blir fullammet utenom litt grøt på kveldene. Men lurer da litt på når jeg kan forvente at han ikke trenger det lenger, sliiiten mamma ;) Han må også vugges i søvn for hver gang han er våken, og det kan ta opptil en time.. (Ja, det var veldig dumt av meg å venne ham til å bli vugget i søvn.. Fyy som jeg angrer nå :P men hs sa jeg skulle la ham venne seg av med det selv)

Ble litt rotete dette, men setter pris på svar! :)

Hei :) jeg syns kanskje det høres ut som din lille trenger mer fast føde jeg? Jeg ville hvertfall ventet med nattavvenning til han spiste mer mat i løpet av dagen.. Det jeg har hørt er at man kan nattavvenne når man er oppe i 3/4 faste måltider iløpet av dagen. Får så vondt av de som nattavvenner sine små når de ikke har begynt ordentlig med fast føde, fordi mor er sliten og vil sove hele natten.. Også lurer de på hvorfor ungen våkner så tidlig, eller er våken en time eller to midt på natten? :-p mi lille var som din, pupp pupp hele natten. Det er travelt ja! Jeg ga henne derfor mer fast føde, samtidig som jeg utsatt/kuttet ned på antall måltid på natten til vi var nede i ett. Dette måltidet ble så forskyvd senere og senere (av lille selv) og til slutt ble det borte. Så hun har nattavvent seg selv. Nå får hun ikke pupp lenger da, men flaske, og det hender faktisk hun får en flaske i løpet av natten om hun har behov. Om hun er syk og ikke har spist så mye iløpet av dagen, eller hun er i en "vokseperiode" og trenger mat hele tiden. Hun er straks året :) lykke til ;)
Skrevet

Det gikk veldig i perioder her, han avvente seg selv ved ca 5 mnd og ca 8 mnd, men sluttet helt rett etter at han ble ett år. Avvente seg selv altså.

Skrevet

5 mnd, ville ikke ha pupp lenger og da var det slutt på natta også

Skrevet (endret)

Storesøster var 3 uker når hun sov de fleste nettene rundt uten å trenge pupp. Da var det jo ikke fra kl.20-8 da men. Ble lengre og lengre netter.

Lillebror fikk mm om nettene til han var 7-8 mnd. Da gikk jeg over til å gi han vann på flaske/kopp som han fortsatte med til han var nesten 4 år. Han var bare tørst, ikke sulten.

Men jeg følte at jeg merka når han ikke var sulten lenger når han våkna. Om han hadde drukket meg tom 1-2 eller flere ganger om natten hadde jeg tatt det som et tegn på at han var sulten. Prøvde meg litt frem når jeg gikk over til vann, og han godtok det raskt.

Endret av moota m storesøster&lillebror

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...