Gå til innhold

Jantelov og evnerike barn..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker at det er mye jantelov inne på dette forumet. Spesielt når folk skriver at barna deres er over gjennomsnittet smarte og flinke.

 

Er dine barn evnerike? Evt hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja mine barn er unike og derfor synger jeg denne sangen for dem:

Du har noe ingen andre har

Ingen er som deg

Du kan mye, har litt av hvert og lære meg

Glad for at jeg møtte deg

 

Jeg er glad for at du lever.

 

Den sangen er bare flott synes jeg. Bruker den også til oppvarming sammen med teaterbarna mine. Har hørt flere navn på den, men for meg heter den anti-jantelov

Skrevet

Ja, jeg vil mene gutten min er evnerik.

Han er en liten "tenker"... han tenker mye, og ser sammenhenger som er veldig tidlig å se for alderen hans. Har også fått tilbakemeldinger fra barnehagen, og erfart selv, at han har ekstremt god hukommelse. Nesten skremmende hvor godt han husker.

 

Nye Einstein kanskje? :)

 

Dattera mi er for liten til at hun kan anses for å være evnerik eller ikke, men jeg tror ikke hun er det. Men hun er ekstremt søt og morsom med et vinnende vesen :)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Søkte akkurat om medlemskap i Mensa for henne...

 

Nei altså. Hun er jo halvannet så vet ikke om jeg har så mye å gå etter enda. Hun snakker veldig bra, men går ikke så bra enda hun er jo 16 mnd. Men kan hvis hun vil.

Hun spiser selv, og driver med "rollespill" alla mate dukken sin, stå ved komfyren sin og lage mat. Det var visst tidlig sa hs, men om det kalels evnerikt vet jeg nå ikke.

 

Men hun er et nydelig menneske! Sosial, empatisk og veldig blid :)

Skrevet

Ja, jeg synes min datter har noen evner der hun utmerker seg. Hun er akkurat fylt tre år og kan alle bokstavene i alfabetet. Hun kan skrive mange ord og har blitt veldig flink til å tegne mennesker og ting. Har sett at andre barn på samme alder tegner mer abstrakt enn henne. Hvis hun tegner en krusedull så sier hun at det er en krusedull. Det er mange ting hun ikke er like flink til, men det kommer forhåpentligvis senere.

Skrevet

Søkte akkurat om medlemskap i Mensa for henne...

 

Nei altså. Hun er jo halvannet så vet ikke om jeg har så mye å gå etter enda. Hun snakker veldig bra, men går ikke så bra enda hun er jo 16 mnd. Men kan hvis hun vil.

Hun spiser selv, og driver med "rollespill" alla mate dukken sin, stå ved komfyren sin og lage mat. Det var visst tidlig sa hs, men om det kalels evnerikt vet jeg nå ikke.

 

Men hun er et nydelig menneske! Sosial, empatisk og veldig blid :)

Sosial, empatisk og veldig blid... Er vel ikke noe bedre enn det! :)

Skrevet

Ja, jeg synes min datter har noen evner der hun utmerker seg. Hun er akkurat fylt tre år og kan alle bokstavene i alfabetet. Hun kan skrive mange ord og har blitt veldig flink til å tegne mennesker og ting. Har sett at andre barn på samme alder tegner mer abstrakt enn henne. Hvis hun tegner en krusedull så sier hun at det er en krusedull. Det er mange ting hun ikke er like flink til, men det kommer forhåpentligvis senere.

Ja da er hun dyktig! Sønnen min på tre vet knapt nok hva en bokstav er, og tegner bare kruseduller :)

Men han er sterk på andre områder da.

Skrevet

Rart det der, hvordan alle foreldre ser på barna som spesielt evnerike, men så gjør norske barn det generelt dårlig på skolen sammenlignet med andre land.

Skrevet

Rart det der, hvordan alle foreldre ser på barna som spesielt evnerike, men så gjør norske barn det generelt dårlig på skolen sammenlignet med andre land.

Alle foreldre gjør vel ikke det? Tror ingen av barna mine barn er spesielt evnerike. Men de er unike alle tre, med sine herlige personligheter. Og DET er det viktigste for meg :)

Skrevet

Evnerik? Nja, ikke mer enn gjennomsnittet vil jeg tro, men han er enormt omsorgsfull og har en høy eq. Han er veldig godt likt bland andre barn. Det synes jeg er viktig. :)

Skrevet

Sånn IQ-messig sett, så er eldste barnet mitt langt over snittet. Ungen er voksen, og viser at dette stemmer i praksis. Har blitt testet 3 ganger opp gjennom oppveksten, pga problemer og diagnoser som gjør det vanskelig å vise sine evner i skolesammenheng. Så karakterer henger IKKE sammen med IQ i dette tilfellet, men som sagt har det med handikap å gjøre og ikke mentale evner.

 

Jeg har selv IQ rett under grensen for Mensa-medlemskap ;) Faktisk.

 

Yngste vet jeg ikke hva har, men barnet er langt fra dumt :)

 

Janteloven er sterk, og det er så mye lettere å snakke nedsettende om de "andre barna" som ikke følger normalen og gjør gale ting, enn hva det er å skryte av avkommets intelligens og evner.

 

Bl a pga mitt eldste barn, så har jeg lært meg at mine barn ikke er meg, og ikke bare resultat av hva jeg har gjort og gjør. Ikke fordi der er mye negativt, men jeg har innsett at barna er sin egen person. Og bare litt har med meg å gjøre. Barnas valg der og da, er deres egne, og ikke mine alltid.

 

Poenget er at dersom man skryter av sine barn, så blir det ofte oppfattet som om man skryter av seg selv. Men slik er det da ikke. Man kan faktisk klare å være ganske så objektiv også når det gjelder egne barn(selv om ikke alle klarer det ;) ). Det er faktisk viktig å skille mellom foreldre som egne personer, og barna som også er egne personer. Ikke alt barn gjør og er, har med foreldre å gjøre.

 

Det er så altfor lett å ta æren når barna er "perfekte", mens det samme ikke gjelder om barna ikke er perfekte. Så slutt å ta æren for at barna deres er som de er når det er positivt. For det er barna som er slik, og ikke styringen av foreldrene. Det samme gjelder når ting er negative i barnets oppførsel. De velger faktisk selv, uansett alder. Det er da ikke noe foreldrene har bedt barna gjøre, dersom det er forferdelig galt, eller forferdelig bra det barnet gjør :) Det er bare lettere å godta det som er bra, og si "vi har lært opp barnet vårt meget godt". Det sier man ikke om oppførselen ikke er bra.......

 

Barna er ikke en forlengelse av foreldrene. De kommer fra foreldrene, men har sin egen person. Og det er den vi foreldre skal jobbe med og rettlede i oppveksten. Vi former ikke alt i våre barn, husk det.

Skrevet

Ja, alle 6 er helt utrolig flotte. Både hun som gikk ut med 6 6-ere og de andre 5. Med helt spesielle evner på ulike områder. Noen er spesielt sosiale, spesielt vakre, spesielt flinke med kroppen, kuntneriske, musikalske, rytmiske eller empatiske. Akkurat som alle barn:) Jeg elsker barna mine for den de ER og ikke for hva de GJØR eller kan. Ønsker at de skal elske seg selv og andre på samme måte.

Skrevet

eldste jenta var utrolig tidlig til alt.

 

gikk 9mnd og 2 uker

pratet rent ved 2årskontroll

tidlig med alt egentlig

 

minste er en midt på treet type :)

 

bedagelig anlagt

gikk 13 mnd

prater masse nå men langt ifra rent

 

hun kan hoppe da ,med begge bena over :D

kan MANGE sanger

spist selv siden ett årsalder

 

 

utrolig stolt av begge to og er så utrolig takknemlig for at jeg får se og ta del i deres læring og utvikling. bittesmå helt perfekte mennesker:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...