Gå til innhold

Gammeldagse svigerforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har kommet opp i en krangel med svigerforeldrene mine. De er veldig konservative, og har veldig gammeldagse syn på ting. Jeg er veldig glad i dem, og synes de er superhyggelig, og derfor synes jeg at denne situasjonen er ganske kjip. Jeg og samboeren min har nettopp fortalt dem at jeg er gravid med to tvillinger. De ble rasende over at vi har hatt sex før ekteskapet, og krever nå at vi må gifte oss før barna blir født, ellers så kommer de til å kutte all kontakt med oss, og vil ikke ha noe med barnebarna deres å gjøre. Jeg og min samboer er så fortvilet over at de kan si noe sånt. De er ikke spesielt religiøse, men som sagt gammeldagse, og dermed kristne av tradisjon. Vi er begge i begynnelsen av 20-årene og har aldri snakket om å gifte oss en gang.

De mener også at når barna våre må døpes, noe vi heller aldri hadde planer om. Verken jeg eller samboeren min er religiøse, vi misliker religion meget sterkt begge to. Vi sa at vi kunne ha humanistisk navnefest, men svigermor sa at det var helt uaktuelt. Det måtte gjøres i kirken, siden det var norsk tradisjon. Vi mener at vi ikke vil stå og lyge til presten om å oppdra barna på kristen vis, eller å tvinge disse barna inn i en religion. Det skal de få velge når de blir eldre. Men igjen sier de at hvis vi ikke døper dem i kirken, vil de ikke ha noe med oss eller barna å gjøre.

Vi er begge utrolig fortvilet over situasjonen. Jeg har alltid kommet utrolig godt overens med dem, og jeg elsker å være med dem, selv om vi har litt forskjellige syn på ting. Etter lange diskusjoner, sa jeg at jeg gikk med på humanistisk vigsel og navnefest, for å inngå et kompromiss. Men svigers sier at det må gjøres kristelig, eller så er det ikke skikkelig. Og samboer sier at han gjerne kunne giftet seg nå, humanistisk selvfølgelig, men ikke på grunn av press fra foreldrene hans, og derfor vil han bare nekte å gjøre noe som helst, fordi han mener at de er så barnslige.

Og jeg vil bare holde familiefreden, men det er så vanskelig når vi har så forskjellige meninger om disse tingene. Jeg trenger desperat hjelp fra noen.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Off, for en situasjon! Skjønner godt du er frustrert. Men valget er deres, om dere ikke vill gifte dere burde dere ikke gjøre det nå. Får jo håpe de endrer mening når barna kommer til verden, å at de ønsker kontakt. Men det er Igrunn opp til de bare. Ikke gjør noe du ellers ikke ville gjort, det burde de respektere.

Skrevet

Shit, for noen folk(!)

Dette er ders liv, deres barn og deres forhold, ikke la noen andre bestemme hva dere skal gjøre mtp så viktige ting. Gjør som dere selv vil, og hvis de to apekattene av noen svigerforeldre/foreldre ikke godtar det, så er det dems tap.

De tar mest sannsynlig til vettet etterhvert, ellers er de ihvertfall sikret å komme til "helvete" etter dette livet, hehe :)

Gratulerer med baby ganger to :D <3

Skrevet

Hadde ikke gifta meg. Fikk høre det noen ganger selv, men sa klart i fra at jeg måtte ha brudepiker først. Fikk 3 barn med mannen min før vi gifta oss og de sang i kirka til oss :-)

Dåp betydde mye for besteforeldre her også, så det gikk vi faktisk med på. Men nå syns jo jeg selv at kirkelig dåp er mye koseligere... Selv om jeg ikke har oppdratt de kristelig :-/

Skrevet

Gi de litt mer tid til å summe seg.

Tror de tenker seg om når barna kommer jeg.

Ikke gift dere eller noe annet for å tekkes dem. Håper dette ordner seg, må være kjipt for dere og særlig for samboeren din.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Deres barn, deres liv og deres valg!

Det å stå for sine valg er en del av det å bli voksen, og om svigers bestemmer seg for å kutte dere ut pga at dere gjør det som er riktig for dere, er det deres valg!

Men jeg regner med at de kommer snikende når gullungene er født:)

Gratulerer med to i magen :)

Skrevet

Her hadde jeg streiket, hadde ikke latt meg manipulere til noe jeg ikke ville.

Hva blir det neste?

Gir man lillefingen, har de snart tatt hele hånda og armen med.

Støtter mannen din. Hvis han kan motstå presset, så burde du også kunne gjøre det.

Velger de å kutt kontakten med barna, så er det de selv det går mest utover.

Skrevet

Personlig tror jeg at om dere gir etter her er det noe dere kommer til å angre på. Det var ikke dette dere ville, det var ikke slik dere så for dere at det skulle bli.

At de da skal komme inn å belære to voksne mennesker om hvordan de skal leve livet sitt blir bare FEIL.

Stå på deres, ikke bukk under for presset, som det sies her så er det de kommende besteforeldrenes tap. Og er de så snevre at dette kirkelige skal stå mellom dem og dere som en liten familie, og sitt eget kjøtt og blod, så er det et valg de har tatt.

dog dette er en prioritering fra deres side som hører middelalderen til.

klem fra meg

Skrevet

Takk for svar alle sammen, det setter jeg virkelig pris på. :)

Jeg vet jo at det er vårt valg, og at vi ikke burde gi etter for presset, men jeg vil så gjerne fortsette å være venner med dem. Det er så sårende at de velger troen sin over oss.

Det blir de eneste besteforeldrene barna mine får, da mine foreldrene døde for et par år siden, og derfor er det enda viktigere for meg at vi blir venner igjen. Jeg vil jo at barna mine skal ha besteforeldre som bryr seg om dem.

På den ene siden vil jeg bare gi opp og gjøre som dem sier, men på den andre siden synes jeg de er utrolig barnslige og vil bare boikotte de totalt.

Uff, for et rot...

HI

Skrevet

Stå stille i stormen. Når barna er født vil de vise sitt sanne jeg og dermed også vise hva slags besteforeldre de vil bli. Dere vil sikkert måtte tåle ett visst press videre også, men dere må ta de valgene som er viktige for dere, til tider som er riktige for dere. Men det går kanskje an å fortelle de hvor mye de betyr og at dere håper at de ønsker å være der for barna. Så må dere stå stille:-)

Skrevet

Jeg hadde aldri latt meg presse til noe giftemål.

Dere bør si ifra at det er 2012. De ferreste blir født av godt gifte foreldre, det er ingen skam forbundet med det lenger. Det er faktisk deres liv og deres valg. Hvorfor syns de det er riktig å presse sitt livssyn nedover hodene på dere?? Tror ikke de kommer til å følge opp trusselen om å kutte kontakten. Og hvis de gjør det, så sier det jo alt om de. De er da mennesker som er hyggelig og snill så lenge folk gjør som de vil, men nøler ikke med å snu ryggen til hvis ikke. Og sånne mennesker er bare ødeleggende og kontrollerende i lengden.

Hør på mannen din! Ikke gi deg!!!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ikke følg dems krav, de må bare lære seg å akseptere at tidene har endret seg, og enten er de med i det livet du og samboeren din ønsker for dere og ungene, eller så får de sitte på sidelinja. Synes det blir frekt av dem å forlange noe som helst, dems oppgave var å oppdra sin sønn, det har de jo nå gjort seg ferdig med, han stifter jo nå egen familie.

Svigers her var likedann, vi HADDE å gifte oss, at vi kunne være så uforskammet å få barn utenfor ekteskapet. Men vet du hva.. Etter at samboeren sa ifra at enten fikk de godta det sånn det var nå, eller så fikk de pelle seg ut av livet hans, så ble det anderledes,de forsto at de ikke kunne presse med noe som helst, og i dag elsker de de to barnebarna sine, og sørger nok fortsatt over de to vi mistet. De sier de håper vi vil gifte oss etter hvert, men at dette får bli vår sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...