Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 Men hun er så vanskelig å få til å sove. Hun snakker i setninger, teller til ti, skjønner abstrakte begreper osv osv. men hun sover så lite, kan det være fordi hun lærer så mye hele tiden?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #2 Skrevet 14. juli 2012 Smarte barn trenger mindre søvn. Hun kan ha Asperger.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 Hehe, nei det tror jeg ikke. Hun er veldig sosial også. HI
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #4 Skrevet 14. juli 2012 Men hun er så vanskelig å få til å sove. Hun snakker i setninger, teller til ti, skjønner abstrakte begreper osv osv. men hun sover så lite, kan det være fordi hun lærer så mye hele tiden? Du tror altså det er en sammenheng mellom hennes "smarthet" og mangelen på søvn...?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #5 Skrevet 14. juli 2012 "Smarthet"? Hun er smart, sier det ikke for å skryte - er jo anonym. Fikk vite på 15 mnd kontroll at hun var på nivå med en 2 åring.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #6 Skrevet 14. juli 2012 Jeg hører hun er smart, noe hun også er, men med min teori så ja så tror jeg at intiligente barn trenger mindre søvn.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #7 Skrevet 14. juli 2012 "Smarthet"? Hun er smart, sier det ikke for å skryte - er jo anonym. Fikk vite på 15 mnd kontroll at hun var på nivå med en 2 åring. Var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om du tror det er en sammenheng mellom hennes "smarthet" (ble du sur fordi jeg brukte det ordet???) og mangelen på søvn? For du fokuserer veldig på dette at hun er smart, mens problemet syntes å være det at hun sover lite, derfor lurer jeg altså på om du ser en sammenheng mellom dette...
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #8 Skrevet 14. juli 2012 Jeg h ar hørt at barn som lærer mye trenger MYE søvn, fordi lærdomen lagres best når man sover
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #9 Skrevet 14. juli 2012 Det kan være en sammenheng. Husker helsesøster sa til oss da gutten var baby at de blir urolige på nettene når de lærer nye ting og får nye inntrykk. Ser ikke bort fra at babyer/barn som er veldig smarte og lærer noe nytt hele tiden sliter med søvnen da.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #10 Skrevet 14. juli 2012 Gutten min er også en liten smarting, men han sover myyyye... Tror han blir sliten av all denne lærlingen
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #11 Skrevet 14. juli 2012 Er hen nok fysisk aktiv da? Min lille smarting får nesten ikke sove uten å ha løpt og klatra ett par timer på ettermiddagen etter barnehagen. Håper å få plass i utebarnehage snart..
Aleteia Skrevet 15. juli 2012 #12 Skrevet 15. juli 2012 Jeg har også lest at de "smarteste" førskolebarna sover mest. I tillegg vet man jo at søvn er viktig for innlæring ( man husker ting bedre om man sover etter å ha lest / hørt noe). Din lille smarting er vel unntaket til regelen da! ;-)
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2012 #13 Skrevet 15. juli 2012 Men hun er så vanskelig å få til å sove. Hun snakker i setninger, teller til ti, skjønner abstrakte begreper osv osv. men hun sover så lite, kan det være fordi hun lærer så mye hele tiden? Det pleier være omvendt. De smarte sover mye, for da lagres og porosesseres informasjonen. Det er nok noe annet som gjør at hun har søvnvansker. Kanskje hun blir aktivisert for liute? Kanskje derfor hun har lært seg så mey slikt, fordi hun er litt stillesittende?
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2012 #14 Skrevet 15. juli 2012 Sikker på at hun er aktiv nok på dag tid? Her sov lillegutt dårlig/lite den perioden jeg var syk. Nå er vi fast ute siste halvtimen før han skal legge seg (om det ikke regner for mye, da er det full aktivitet inne) og han sover plutserlig mye bedre/lengre. Kan legge til at han er på ca samme nivå som det du snakker om her HI.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 15. juli 2012 #15 Skrevet 15. juli 2012 Helt utrolig å se hvordan misunnelsen og janteloven gjennomsyrer mange av svarene her!
Musemorbr / Skrevet 15. juli 2012 #16 Skrevet 15. juli 2012 Når de har slike utviklingssprang sover de jo dårlig, uten at jeg kan si at det har noen sammenheng med genismåttiser og søvn. Dette burde jo helsesøster eller legen kunne fortelle deg mer om. Som mange sier her er fysisk aktivitet viktig, selv om det så klart er supert å fokusere på det barnet liker og er god til. Prøv å finn en bedre balanse i det, og om det ikke hjelper kan du be om råd hos hs.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 15. juli 2012 #17 Skrevet 15. juli 2012 Kanskje hun rett og slett er av de som ikke trenger masse søvn? Mora mi blir hvertfall ikke overrasket over at gutten vår på 17 mnd, driver å fraskriver seg dagsdupp nå. Ingen av meg eller søstrene mine, sov dagsdupper etter "fylte" 12-18 mnd. Kanskje det rett og slett er ren tilfeldighet at hun sover lite, i henhold til hvor hun er på lærings stigen
Serepta Skrevet 15. juli 2012 #18 Skrevet 15. juli 2012 Sover hun på dagen enda ? Det kan i så fall være lurt å kutte ned eller kutte helt på dagsovingen og se om det hjelper på nattesøvnen. Og legg henne gjerne senest kl 19.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2012 #19 Skrevet 15. juli 2012 Helt utrolig å se hvordan misunnelsen og janteloven gjennomsyrer mange av svarene her! Nøyaktig i hvilke innlegg mener du å finne jantelov og misunnelse?
skinnfilla Skrevet 15. juli 2012 #20 Skrevet 15. juli 2012 så gøy at hun kan så mye når hun er så liten:) min erfaring er at unger er forskjellige;) har en aktiv som har lakenskrekk og ei bedagelig anlagt som mer enn gjerne vil "fove" når klokka nærmer seg 7 det er jo som kjent A og B mennesker. men vil nok tro at de sover mer urolig etter en dag med masse inntrykk. mine snakker og går i søvne....
Musemorbr / Skrevet 15. juli 2012 #21 Skrevet 15. juli 2012 Snakk med hs før du evt kutter dagsøvn, for det anbefales ikke. Vår gutt på 1.5 vil helst ikke sove dag. Hs sier at grunnet alder MÅ han sove dag, og at vi må jobbe hardere og starte tidligere. Starter legging rundt 11-11.30 nå, og oppnår ofte søvn rundt 14.30. Da klarer han 15-30 minutter. Dette er hs fornøyd med, og mener det er en overgangsfase før han begynner sovne tidligere. Nå tar det ca 2-3 timer om kvelden før han sover. Og han er veldig fysisk aktiv, både ute og inne. Merker ingen forskjell om han er totalt utkjørt heller. Jeg håper denne fasen snart er over, for det er tungt.
L-8 Skrevet 15. juli 2012 #22 Skrevet 15. juli 2012 Snakk med hs før du evt kutter dagsøvn, for det anbefales ikke. Vår gutt på 1.5 vil helst ikke sove dag. Hs sier at grunnet alder MÅ han sove dag, og at vi må jobbe hardere og starte tidligere. Starter legging rundt 11-11.30 nå, og oppnår ofte søvn rundt 14.30. Da klarer han 15-30 minutter. Dette er hs fornøyd med, og mener det er en overgangsfase før han begynner sovne tidligere. Nå tar det ca 2-3 timer om kvelden før han sover. Og han er veldig fysisk aktiv, både ute og inne. Merker ingen forskjell om han er totalt utkjørt heller. Jeg håper denne fasen snart er over, for det er tungt. Oi!!! Hvis du holder ut det uten å gå i oppløsning tar jeg av meg hatten for deg! Husker en gang jeg brukte nesten to timer på å legge jr, da var jeg helt kjørt, satt bare og grein XD
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2012 #23 Skrevet 15. juli 2012 Hun er ekstremt aktiv, er ute omtrent hele dagen. Hun sover fremdeles på dagen, men om hun sover lite eller mye på dagen har ingen effekt på kvelden. Hun er vanskelig å legge uansett. Ellers var det mye rare svar her, takk til de som svarte ordentlig. HI
L-8 Skrevet 15. juli 2012 #24 Skrevet 15. juli 2012 Hun er ekstremt aktiv, er ute omtrent hele dagen. Hun sover fremdeles på dagen, men om hun sover lite eller mye på dagen har ingen effekt på kvelden. Hun er vanskelig å legge uansett. Ellers var det mye rare svar her, takk til de som svarte ordentlig. HI Vi har forøvrig også slitt litt med legging tidligere, riktignok ikke så til de grader som enkelte andre beskriver. Til slutt kom vi frem til at kanskje vi stresset og dullet for mye, med sang, stryk etc, så vi prøvde oss på noe helt annet: leser bok i stua, alle tilstede får nattakos, så inn på rommet, ned i senga, god natt, og går ut og lukker døren. På mirakuløst vis var det noe så enkelt som skulle til for å få en fin leggesituasjon ;-)
ariel78 Skrevet 15. juli 2012 #25 Skrevet 15. juli 2012 Snakk med hs før du evt kutter dagsøvn, for det anbefales ikke. Vår gutt på 1.5 vil helst ikke sove dag. Hs sier at grunnet alder MÅ han sove dag, og at vi må jobbe hardere og starte tidligere. Starter legging rundt 11-11.30 nå, og oppnår ofte søvn rundt 14.30. Da klarer han 15-30 minutter. Dette er hs fornøyd med, og mener det er en overgangsfase før han begynner sovne tidligere. Nå tar det ca 2-3 timer om kvelden før han sover. Og han er veldig fysisk aktiv, både ute og inne. Merker ingen forskjell om han er totalt utkjørt heller. Jeg håper denne fasen snart er over, for det er tungt. Her hadde jeg brukt magefølelsen litt dersom perioden ikke gikk raskt over. Jeg har to barn som alltid har trengt lite søvn, begge slutta med dagsoving før de fylte to år. Hvis de sov på dagen fikk de ikke sove før kl 22, når de slutta med dagsoving gikk det seg til med normal legging på kvelden igjen. Ungers søvnbehov er ulikt og man må prøve seg frem hva som passer for hvert enkelt barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå