Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #1 Skrevet 14. juli 2012 man har vært det tidligere? Har ei veninne som var alkoholiker tidligere, men har holdt seg unna i 3-4 år pga 2 svangerskap. Hun var ute på fest nå i helga, og da gikk alt over stokk og stein. Er det lett å falle tilbake som alkoholiker da? Litt bekymret!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 14. juli 2012 #2 Skrevet 14. juli 2012 En tørrlagt alkoholikker har alltid en risiko for å falle tilbake. En av mine onkele var alkoholikker, så var han tørrlagt i 8 år, tok seg 3 øl på en kveld, og raset rett ned i driten igjen :-/ Han kunne fint ta en øl, en sjelden gang 2, men da kunne han ikke drikke på en stund igjen. Men når han var utenksom og tok en 3 øl, så var det igang igjen.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #3 Skrevet 14. juli 2012 Å være alkoholiker er liksom ikke helt som influensa... En tørrlagt alkoholiker bør helst fortsette med det, ellers er han ingen tørrlagt alkoholiker lengre.
☆☆☆ Skrevet 14. juli 2012 #4 Skrevet 14. juli 2012 Det er lett å falle tilbake til gammelt drikkemønster når man først glipper, men det er ikke en naturlov..
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 14. juli 2012 #5 Skrevet 14. juli 2012 Tror det beste du kan gjøre, er å stille opp som venn, se ann om det fortsetter likedann, og om det gjør, prøve å hjelpe henne med å se problemet. Rett og slett ta tyren ved hornet, før hun er for dypt i det til å "bry seg".
LykkeligSomMamma Skrevet 14. juli 2012 #6 Skrevet 14. juli 2012 En gang alkoholiker, alltid alkoholiker i den forstand at det er en sykdom og at eneste kur er å være avholdende. Avhengigheten er så sterk at det ikke er mulig å drikke litt, en sjelden gang etc. Jeg syns du gjør rett å være bekymret og jeg syns du burde snakke med henne, spesielt om barn er med i bildet.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2012 #7 Skrevet 14. juli 2012 Er ikke noe fasitsvar på det.. men jo, sånn generelt er det hvertfall mye større sjanse for å falle utpå igjen. Jeg har selv vært alkoholiker.. greide å slutte etter mye press fra legen min om at hun kom til å tvangsinnlegge meg på avrusning (jeg ble alkoholiker i ganske ung alder, så det var for meg skrekk nok til å slutte). Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg prøvde meg på alkohol igjen, men jeg har nå ett helt normalt forhold til det. Drikker sjeldent da, har to barn nå og er kanskje ute 1 gang i året, drikker evnt 2 ganger i året om vi har hjemmefest eller noe sånt. Det å bare ta seg en øl eller noe annet på kvelden skjer så og si aldri lengre, ikke fordi jeg ikke tror jeg greier å kontrollere meg (for det gjør jeg), men fordi jeg har fått ett helt annet forhold til sånt etter alt jeg har vært gjennom. Kan legge til at det har hendt at jeg har drukket meg altfor full og gjort mye rart uten at det betyr at jeg har mistet kontrollen over alkoholforbruket igjen. Så du må ikke være rask til å anta noe om det ikke skjer flere ganger, men du kan godt følge med litt Ps: Jeg har derimot en mamma og onkel som er alkoholiker, og jeg VET at de ALDRI kunne drukket mer alkohol om de skulle ha sluttet fordi de har levd med det i så mange år og har absolutt null vilje til å skulle slutte på egen hånd.. så det kommer kanskje an på hvorfor man drikker, hvor lenge man har gjort det, alder osv osv? (bare ren gjetning altså)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå