Gå til innhold

Dette er et skikkelig jeg synes synd på meg selv innlegg!


MammaBrum

Anbefalte innlegg

Jeg har vondt. Noe helt inn i helvetet jævlig vondt!!! (Beklager ordbruken, finner ikke noe annet som er like beskrivende.)

 

Jeg har fibromyalgi og bekkenløsning og masse homoner... I forrige svangerskap forsvant fibromyalgien så lenge jeg var gravid, og selv om jeg fikk bekkenløsning i uke 13, og måtte ty til krykker etterhvert, så var det ikke på langt nær så ille så tidlig. Nå er jeg 18 uker på vei og p.g.a. bekkenet klarer ikke gå på do uten krykkene - noe som kompliserers av en betennelse i venstre skulder som blusser opp hver gang jeg bruker armen. I tillegg har ikke sommeren på østlandet akkurat vært den beste - og skiftende vær gjør fibromyalgien mye værre.

 

I natt greide jeg ikke sove p.g.a. alle smertene, så blir jeg utslitt og anspent og får mer vondt. Og blir utålmodig i forhold til guttungen på 18 mnd som ikke skjønner at mamma ikke kan løfte, på mannen som blir sliten av å måtte gjøre alt og svigermor som prøver å hjelpe men bare gjør ting værre...

 

Hvordan skal jeg komme meg gjennom de neste 5 månedene??? Jeg tar allerede 4g Paracet hver dag for å dempe smertene (de tilsvarer 8 vanlige tabletter) - det hjalp inntil jeg merket at nurket i magen virkelig begynte å vokse for et par uker siden. Så da blir vel svare å ligge her da. Vri seg frem og tilbake i et forsøk på å finne en stilling jeg kan slappe av i i noen minutter. Og prøve å ikke få for dårlig samvittighet for at mannen sliter seg ut med jobb, lang pendling, oppussing av nytt barnerom, barnepass og husstell. Skulle liksom bruke 2. trimester til å samle litt krefter...

 

Måtte bare få ut litt frustrasjoner - i et forsøk på å ikke ta livet av min egen familie i et raseriutbrudd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å jeg føler med deg. Ikke at jeg har det pÅ langt nær sÅ ille, men dette høres ut som en forferdelig situasjon.

At man skal ha sÅ mye plager nÅr man skal bære frem et barn mÅ jo være naturens mÅte Å begrense vÅr populasjon. (er min filosofi)

Av og til lurer jeg pÅ om dyr har det pÅ samme mÅte..

 

Men hva er egentlig fibromyalgi??

 

HÅper dagene snart blir lettere for deg :)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huuuufffff stakkars deg da... høres ikke bra ut.... hva med svømming eller bedre sagt ligge avslappet i varmt vann?? og ta en liten spa ferie?? en massasjetime i uken?

kjenner flere som har fibromyalgi og det er helt jævlig. men det hørtes ut som veldig mye paracet i løpet av en dag, har du fått godkjent dette av legen? gir det en BIM klem og håper du kan få litt sol på kroppen. Sol er det beste for fibromyalgi. <3 <3 <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi (FM) er en kronisk sykdom hvor utbredte smerter og utmattelse er de to viktigste symptomene - det finnes over 20 andre på lista. Per i dag er den klassifisert for revmatisme, men det diskuteres om det er nevrologisk. Mange mener det er den samme sykdommen som ME, forskjellen ligger i at ME er mest utmattelse og FM er mest smerter. For gravide med FM går det stort sett en av to veier, symptomene forsvinner under graviditeten eller de blir værre. Forrige gang forsvant de for meg, så jeg var nok ikke helt forberedt på at de skulle forverres denne gangen. Og nå bekkenet da er MYE værre enn sist, så blir det mye på en gang.

 

Kakaoen: Er det ikke en liten brist i teorien din? Om smertene skulle begrense populasjonsveksten, måtte de ikke inntre rundt befruktning i stedet for når man er nesten halvveis i graviditeten? Litt seint å gjøre noe med det nå...

 

Peanutts: Bruker masse varme bad, men bassenget her holder stengt hele sommerferien :( Skal på Kiel-ferja til uka, regner med en tur i spaet der om ikke annet.

 

Takk for gode tanker fra dere begge!!!

Endret av MammaBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke ut som det var veldig greit.

Men det jeg tenkte på var at de som har en tøff og tung graviditet kanskje ikke ønsker så mange barn som de som har det lettere??

Søstra mi har ihvertfall sånn. Ho vil gjerne ha flere barn, men orker ikke gå gravid igjen.

 

Men jeg kan ikke klage, for har forløpig sluppet noen av de værste plagene. *bank i bordet*

 

håper formen din blir bedre. Eller i det minste ikke værre? Og at du får en fin tur til Kiel.

God bedring :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det er slit når det er sånn.

 

Jeg har også fibromyalgi, og hyperemesis under svangerskapet.... Kvalmen er så godt som borte, når jeg ikke blir for sliten (Pepsi max er mitt nye dop ;P) men tror nok mye av den elendige formen min kommer av vÆret, at kroppen hadde vÆrt i ulage om den ikke var gravid og at det blir litt for mye nå som vÆret er så vått og varierende. Jeg reagerer nemlig mer på varierende vÆr enn kulde.

 

Jeg har hatt dager hvor jeg er ufattelig langt nede, men håper det hjelper å tippe halvveis om noen dager.

 

God bedring og lykke til ♥

 

PS: Det er lov å klage, og jeg synes det er godt det ikke bare er meg. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lørdagen ble faktisk bare værre etter at jeg hadde skrevet dette innlegget - jeg kan ikke huske å ha hatt så vondt i hele meg unntatt ved fødsel!! Etterhvert fikk jeg feber også, og natta ble tøff. (Ettersom jeg gomler Paracet hele tida, pålagt av legen, vet jeg ikke helt hvor mye feber jeg reelt hadde, men svetten rant!!!)

 

Itpå morgenen begynte både feber og smerter å slippe litt taket, så jeg klarte å slappe av. Herre-jerre-min så godt!!!! Sov mye hele søndagen og nå er det natt til mandag og jeg får ikke sove, men det er helt greit, for det føles som kroppen har tatt seg inn og rett og slett har sovet nok for en stund. Om noen timer skal jeg til fysio og det skal bli godt å få hjelp til å løse opp i noen av alle spenningene denne runden har lagt igjen i kroppen.

 

Ser litt lysere på livet nå :) Og så er det jo deilig å kjenne et og annet spark, og på tirsdag er det min tur til ultralyd :) Håper på en god uke for meg selv og alle andre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer..!!

 

Har også fibro og merket ikke mye til den under forrige svangerskap. Utenom bekkenløsningen da, har også hypermobile ledd så det hjelper ikke akkurat.

 

Denne gangen derimot, huff, merket jeg begynner å slite skikkelig. Har gått bra frem til nå, men nå verker det mer enn noensinne.

 

Skikkelig nedtur, jobber fullt, men må nok redusere allerede.. er jo 17 uker da så er snaart halvveis.

 

Bruker heldigvis ikke smertestillende, er ikke noe glad i det. Men nå frister det skikkelig altså.

 

Vi må ha lov å syte litt, ser for meg dere heller ikke akkurat gjør det til vanlig. *flink pike syndrom* hører vel vanligvis med fibroen.. Ihvertfall for min del.

 

Lykke til dere, og kom gjerne med tips om dere finner på noe lurt som bremser fibroen. Den er ille nok i seg selv om ikke alle gravidplagene kommer i tillegg.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...