Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Mine er så kresne. Eller er jeg stor forlangende? Tips og råd tas i mot med stor takk.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 Datteren min er straks 3 år, og spiser stort sett alt. Det eneste hun ikke liker er tomater og oliven. Ellers går alt ned, men hun har alltid vært enkel i matveien. Det vi gjorde fra første stund var å la henne delta på matlaging. Først bare ved å se på, deretter hjalp hun f.eks til med å legge mais i en skål osv. Tror barn får et "bedre" forhold til maten, og at de med stolthet kan si at de har vært med på å lage den (selv om de enkelte ganger roter mer enn de hjelper til ).
Gjest Mentha Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 Jeg tror også det er viktig at barna får være med på å lage maten. Junior er fortsatt litt liten til akkurat det, men han elsker å se på, og innimellom smake, enten på ingredienser eller på saus eller lignende. Nå i ferien blir det litt enkel mat ofte, ettersom vi ikke følger tidsskjema på samme måten som i hverdagen. Men ellers har jeg alltid en basis med grønnsaker av forskjellige slag, og så enten kjøtt, kylling eller fisk til, stort sett. Som tilbehør har jeg potet, fullkornspasta eller en sjelden gang ris. Maten krydres med hvitløk, løk, urter av forskjellige slag og oljer eller smør. Sauser kan lages og varieres i det uendelige, kjøttet kan marineres, eller man kan hive alt i en ildfast form, strø litt ost over og gratinere i ovnen. Det er stort sett fantasien som setter grenser Et råd jeg fikk, og som jeg har prøvd å følge, er: Ikke vær redd for smak i maten! Krydre masse, bruk urter og krydder med hjertens lyst, bruk fargerike grønnsaker.Det eneste man trenger å være forsiktig med er salt og pepper (og chili). Og mat med smak er stor stas hos junior. Lag en fest på tallerkenen! Del maten opp etter ingredienser og la barna sette sammen smaker selv på tallerkenen (f.eks når dere lager salat; ha ingrediensene i forskjellige skåler og la barna plukke). Og til syvende og sist; ikke stress med måltidene, eller hvis det er noe de ikke vil ha. Bare tilby gang etter gang uten å tvinge, og plutselig en dag finner de ut at de vil smake og at det kanskje var godt likevel.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 ji dem gjemmelaget pitsa de like ale ban
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 Noen barn liker alt, og noen liker nesten ingenting. Jeg har stor tro på å bare fortsette å tilby ulik mat i flere variasjoner, og å la barna være med på matlagingen. Jeg har derimot ingen tro på å presse i barna mat, men si at de skal smake, det tåler de. Gutten her i huset(snart 4) har til tider vært kresen, men har alltid måtte ha smakt på maten vi har. Han liker absolutt ikke fisk(elsker all behandlet fisk som fiskekaker, fiskeboller+++), men om jeg lager fiskesuppe og sier fisken oppi er fiskekjøtt, da er det greit :-p Spiser som bare det. Innen grønnsaker kan han en dag eeeelse kålrot, mens en annen dag skal han IKKE ha det! Jeg lager ofte stappe av potet, gulerot, blomkål+++ for å kamuflere grønnskaene litt ;-) Ettersom han snart er fire år får han bare gå sulten til neste måltid om han ikke liker eller ikke vil ha middagen, da spiser han somregel noe uansett. Mulig dette er litt strengt av oss, men det er aldri lengre enn to timer til kveldsmat, og om han har spist lite middag og sier han er sulten 1 time før kveldsmat får han en banan eller anen frukt.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #6 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har hatt me sønnen min på hele prosessen i matlagingen, det har han alltid hvert. Stolt som en hane sier han at han har laget maten, men fremdeles vil han ikke spise HI
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 Min eldste på 3 1/2 er veldig kresen og har alltid vært det, han rynket på nesen til første skje med grøt og har i grunn rynket på nesen til det meste siden. Jeg har for lengst slått meg til ro med at det er sånn, jeg har sett at det er lite jeg får gjort. Min yngste på 14 mnd, er stikk motsatt. Hun har gapet velvillig til hver en skje siden første smaksprøve. Spiser det aller meste hun blir tilbydt. Men hun har litt sart mage så vi må begrense litt hvor mye eller hva hun får så det ikke blir reaksjon. Men ser ut til at hun tåler mer med alderen, så satser på at hun kan få mer og mer med tiden.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #8 Skrevet 13. juli 2012 Ungene her i huset spiser det meste. Mitt eldste barn hadde en lang periode der hun nesten ikke spiste som liten, men det kom seg etterhvert. Hun var da aldri kresen, hun spiste bare ingenting. Jeg har to barn og min mann har to barn. Hans minste var skikkelig kresen før, men meg og min mann satte oss ned og laget regler for hvordan vi ville ha det. For når hun nektet så smittet det over på de andre. Så her må alle smake, de har ikke lov å si de ikke liker men de kan pelle vekk det de ikke liker etter å ha smakt. Og likte de ingenting så måtte de vente til alle var ferdig med middagen før de fikk en skive, men det ble så kjedelig å sitte stille ved bordet og vente så da ble maten spist opp. Nå er det vel igrunn bare brokkoli hun ikke spiser, men hun elsker brokkolisuppe. Hehe. Vi lar ungene være med og lage mat om de vil, de er med og handler og det er faktisk ungene som finner nye ting. Er vi i butikker med store grønnsaksdisker så går de nesten amokk, for det er så mye spennende. Nå har vi fått drivhus og de har gått amokk i frøhyllene, så nå er det mye rart vi smaler på omdagen. noe er ikke så godt, men mye er veldig godt. Selv hun ene som ikke har vært noe glad i salat, momser salat av hjerterns lyst. Mer spennende når hun har sådd det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå