Gå til innhold

Hva er galt med å amme et annet barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er innspirert av tråden til hun som passer venninas baby...

Der ca 80% svarer at de ikke kunne tenkt seg og ammet, selv om babyen har vært uten mat i flere timer.

Jeg kan forstå det om det var en helt fremmed baby..

Men her er det jo snakk om ungen til din venninde.

Hallo?

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

Slått deg at ungen kan reagere kraftig på hennes morsmelk?

Her bestemte jeg meg for å bli mm donor, da lilletupp ikke tålte min mm, sente inn første "rasjon", etter testing, gikk det i vasken, noen unger kan reagere på min mm, andre ikke. De ville ikke ta noen sjanser.

(jordmor og lege som foreslo at jeg kunne bli mm donor)

Endret av <3Barn&Engler<3
Skrevet
Slått deg at ungen kan reagere kraftig på hennes morsmelk? Her bestemte jeg meg for å bli mm donor, da lilletupp ikke tålte min mm, sente inn første "rasjon", etter testing, gikk det i vasken, noen unger kan reagere på min mm, andre ikke. De ville ikke ta noen sjanser. (jordmor og lege som foreslo at jeg kunne bli mm donor)

Er det best å la være å gi ungen mat da?

Jeg leser hva du skriver og forstår hva du mener, men hadde du latt barnet sulte?

Skrevet

Jeg har faktisk ammet to babyer , når jeg fikk mitt første barn hadde jeg ekstremt mye melk . Min søster fødte rundt samme peridode en årematur gutt og hun hadde ikke melk og måtte da få det på sykehuset . Jeg tilbød meg å amme han om hun ville ig det ville hun seøvfølgelig . Så da ammet jeg mitt eget barn og barnet til min søster en stund , vi bor nesten rett ved hverandre så hun kom innom noen ganger om dagen . Han gikk opp i vekt på NULL tid :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Slått deg at ungen kan reagere kraftig på hennes morsmelk? Her bestemte jeg meg for å bli mm donor, da lilletupp ikke tålte min mm, sente inn første "rasjon", etter testing, gikk det i vasken, noen unger kan reagere på min mm, andre ikke. De ville ikke ta noen sjanser. (jordmor og lege som foreslo at jeg kunne bli mm donor)
Er det best å la være å gi ungen mat da? Jeg leser hva du skriver og forstår hva du mener, men hadde du latt barnet sulte?

Har jeg sagt det?

Nei, jeg hadde prøvd å gi med kopp eller noe, går ikke det, hadde jeg kontaktet føden, hørt om de hadde noe morsmelk der, noe de stortsett alltid har

Skrevet

Nei, sånn som jeg ser det er det ikke noe galt med det:) De hadde jo ammer før i tiden også....

Gjest Filifjonka
Skrevet

Hadde jeg tatt på meg å passe en liten baby et døgn, hadde jeg nok antagelig sagt det til barnets mor at om han ikke tar flaske så ammer jeg. Hadde hun da protestert, hadde jeg bedt henne finne en annen barnevakt. Selvsagt, om babyen tok flaske enkelt og greit hadde det ikke vært noe problem og ikke aktuelt, men jeg hadde helt klart ammet en venninnes barn fremfor å la den skrike av sult i flere timer.

Skrevet

Ser ikke problemet i det hele tatt. Min søster får en liten en om 3 måneder, og da ammer jeg (forhåpentligvis) fortsatt (lillemor er da 9 mnd). Vi bor i samme blokkgang og når hun trenger avlastning skal hun jammen få det også :) (nå får jeg vel høre at det ikke er bra for melkeproduksjonen hennes og blablabla - men helsesøster har sagt at dette ikke vil være et problem). Dessuten er jenta mi hypersensitiv på ALT jeg spiser (må blant annet leve helt laktosefritt), så tror ikke det blir et problem å amme gutten hennes når hun trenger litt avlastning.

Jeg syns nesten dette blir litt overhysterisk, men så er jeg førstegangs ;)

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Leverte nelk til sykhuset her. Nå når det ikke er en fremmed baby her er jeg ikke sikker på om jeg ville ammet, men siden en vennine ammet gutten min tror jeg nok en sulten baby ville trumpet den rare følelsen med å la en annen baby amme.

Skrevet

Hadde ikke nølt et sekund en gang. For meg virker det som den eneste logiske tingen å gjøre hvis jeg har en sulten baby her (som ikke vil ha mme), og maten er så lett tilgjengelig.

Skrevet

Venninna mi ammet barnet til sin søster.. Melka hennes var noe søtere og mektigere enn søsterens, når søsteren prøvde å amme barnet sitt igjen, så ble det full nekt, ungen hadde fått sansen for min venninne sin melk, det var amming 2 ganger på en dag det er snakk om, og søstra hennes brukte 8 dager på å få ungen til å godta hennes melk igjen.

Skrevet

Jeg har ammet nevøen min, og svigerinnen min har ammet det ene barnet mitt, så nei, jeg ser ikke noe problem med å amme et annet barn. Tvert i mot synes jeg at det er en flott ting å gjøre for en annen.

Skrevet

Jeg kunne ammet et annet barn om det var krise. Skrubbsulten baby som ikke ville ta flaske er krise nok. Men ikke bare for å gjøre det.

Det hadde vært rarere om noen andre hadde ammet mitt barn, men hvis alternativet var at han ikke fikk mat så hadde det vært helt greit. Men det hadde nok krysset intimgrensen min.

Skrevet

jeg hadde ikke klart å ammet en annen baby en min egen.

hadde noen ammet mitt barn, uten å spørre meg, hadde jeg flippet.

for meg er det som et overtramp.

Om barnet er sulten så spiser det. babyen i andre tråden kan være ute av " rytme" er usikker på plass, usikker på personene rundt seg

eller rett og slett savner lukt av mamma.

Skrevet (endret)
Ja, jeg er innspirert av tråden til hun som passer venninas baby... Der ca 80% svarer at de ikke kunne tenkt seg og ammet, selv om babyen har vært uten mat i flere timer. Jeg kan forstå det om det var en helt fremmed baby.. Men her er det jo snakk om ungen til din venninde. Hallo?

Fordi det kan være skadelig for barnet om man bærer på diverse virus.

Jeg skulle donere morsmelk til sykehuset, og den ble testet, samt at det ble tatt blodprøver av meg for å sjekke at jeg ikke hadde HIV, hepatitt og cytomegaloviruset (noe nesten 80% av den voksne befolkningen har/har hatt). Det viste seg da at jeg hadde hatt cytomegalo, og at det var for kort tid siden jeg hadde utbrudd av det til at jeg kunne gi melk til prematuravdelingen.

Dette er ikke noe som var skadelig for mitt eget barn, men kunne være det for andres, premature og nyfødte barn.

Så det er ikke noe man nødvendigvis skal gjøre uten å tenke seg om, dersom man har alternativer. Og det har vi jo stort sett idag.

Selvsagt, jeg hadde ammet et annet barn om jeg måtte, om alternativet var at det hadde sultet ihjel, eller måttet gått uten mat over veldig lang tid- og hadde selvsagt ønsket det samme for mitt eget barn dersom det var helt krise.

Men om man får det til på annen måte, så bør man la være.

Endret av Lilleva ❤ lillejenta si ❤
Skrevet

Det blir for sært for meg! Klart at om det skulle oppstå en situasjon, så ville jeg trødd til. Men ville aldri avtalt å passe noen andre sine barn (om det så var søster/svigerinne) for å amme dem. Amming er noe nært og intimt som en kun deler med sine egne barn, hadde nok vært mindre restriktiv med å gi min melk til ett annet barn på flaske, men selv her blir det litt sært når det er avtalt på forhånd!

Skrevet

Hadde det vært krise, så klart jeg hadde ammet et annet barn.

Skrevet
Men når man tenker etter, så fantes det Ammer i gamle dager :) Var ingen som snakket om farlig ditt & datt! http://no.wikipedia.org/wiki/Amme

Joda, men da var alternativet mye verre. Dessuten døde flere spedbarn i gamle dager- hvem vet hva de døde av alltid, kanskje det var fordi noen av dem ble smittet av diverse sykdommer man ikke var klar over?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet
Men når man tenker etter, så fantes det Ammer i gamle dager :) Var ingen som snakket om farlig ditt & datt! http://no.wikipedia.org/wiki/Amme

Og på den tiden døde langt flere barn også, er en av grunnene til at de gikk fra ammer til å gi barna sukkret kumelk.

Skrevet

For MEG personlig, blir det for sært. Jeg får litt grøsninger av tanken på å amme et annet barn enn mitt eget, eller omvendt. For meg er det en intim ting mellom mor og barn, og det blir rett og slett merkelig om noen andre hadde overtatt min rolle der. Dette er mine generelle meninger om saken. OM jeg derimot skulle passet på et barn som var kjempesultent og ikke hadde noen andre alternativer til mat, så hadde jeg selvfølgelig ammet det barnet, men da kun i en slik situasjon.

Skrevet

Ser ikke problemet i det hele tatt. Min søster får en liten en om 3 måneder, og da ammer jeg (forhåpentligvis) fortsatt (lillemor er da 9 mnd). Vi bor i samme blokkgang og når hun trenger avlastning skal hun jammen få det også :) (nå får jeg vel høre at det ikke er bra for melkeproduksjonen hennes og blablabla - men helsesøster har sagt at dette ikke vil være et problem). Dessuten er jenta mi hypersensitiv på ALT jeg spiser (må blant annet leve helt laktosefritt), så tror ikke det blir et problem å amme gutten hennes når hun trenger litt avlastning.

Jeg syns nesten dette blir litt overhysterisk, men så er jeg førstegangs ;)

husk at melken forandres med tiden. Hvis barnet ditt er 9 mnd, så er melken din tynnere enn mammaen sin. Og det " gode" i melken er ikke konsentrert nok. For å overleve ja, men for avlastning så er det bedre at hun pumper seg og du gir hennes melk på flaske.
Skrevet

Jeg hadde også ammet et annet barn om det var eneste mulighet for at babyen ble mett. Og hadde blitt glad om noen hadde gjort det med min baby om det var eneste mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...