Gå til innhold

Det heter sigøynere, ikke "romfolk"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Romfolk bor på Mars. De som tigger i norske gater er sigøynere.

 

Debatten om ordet «romfolk» i 2008

 

I april 2008 besluttet nyhetsdelen av NRK (ikke NRK som sådan) og Aftenposten å innføre begrep som rom,romfolk, romkvinner og rombarn for å betegne dette folket, etter at en representant for sigøynerfamilien Jansen, svensk-bosatte[10] Jan Jansen, henstilte til norske medier å ikke bruke ordet sigøyner.[11] Det skjedde i forbindelse med en debatt om et voldelig oppgjør mellom Jansenfamilien og Karolifamilien. Det er ikke kjent at Jansen snakket for andre enn seg selv, andre norske sigøynere, bl.a. arrangørene av Sigøynerfestivalen og kjente formidlere av sigøynerkultur som Raya Bielenberg, har ingen problemer med ordet sigøyner og har ingen planer om å skifte navn på sigøynernes kulturfestival i Norge. Ordet rom, som betyr mann og derfor kan betraktes som kjønnsdiskriminerende, brukes dessuten ikke av alle sigøynere, andre velger å kalle seg f.eks. sinti og kaale. NRK og Aftenpostens praksis fikk endel kritikk, og bruken av ord som romkvinner og rombarn ble møtt med latterliggjøring, siden de fleste norsktalende assosierer det med noe helt annet. Bruken av ordet rom om sigøynere har uansett ikke fått gjennomslag på vanlig norsk.[12]

 

Sjefredaktør Bernt Olufsen i VG slo fast at sigøyner ikke er et rasistisk ord, og at rom er for ukjent i Norge til at det kan erstatte sigøyner. Han fikk støtte av direktør Sylfest Lomheim i Språkrådet.[13] I følge NRK tror ikke Språkrådet at folk flest skjønner hva romfolket er:

 

20px-Sitat1m-no.pngSelve ordet rom er enkelt, men det hjelper lite dersom folk ikke forstår hva de tre bokstavene betyr20px-Sitat2m-no.png

 

– Sylfest Lomheim[14]

 

Det samme mente Bernt Olufsen, som opplyste at VG ikke kommer til å slutte å bruke sigøyner:

 

20px-Sitat1m-no.pngJeg tror det er mange lesere, lyttere og seere i Norge som ikke automatisk ville forstå hvilken folkegruppe vi da snakker om20px-Sitat2m-no.png

 

– Bernt Olufsen, sjefredaktør i VG

 

Også professor i moderne nordiske språk og mangeårig språkkonsulent i NRK, Finn-Erik Vinje, slo i et intervju med NRK P1 fast at det er tull at sigøyner skulle være rasistisk, og mente at romfolket ikke kan brukes på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes ordet romfolk var latterlig da det kom og at det er like latterlig i dag. Ordet er dessuten ikke anbefalt av Språkrådet.

 

Ikke minst måten det skjedde på var suspekt.

 

- Karolifamilien og Jansenfamilien drev med knivstikking og skyting mot hverandre, og ble i den forbindelse invitert til en tv-debatt.

 

- Der sa en SVENSK mann, Jan Jansen, at alle sigøynere burde kalles romfolk

 

- Uten å sjekke fakta eller noe som helst bestemte den daværende autoritære lederen av NRKs nyhetsavdelingen samt avisen Aftenposten å gjøre som Jansen sa.

 

- Hvis de hadde sjekket fakta ville de oppdaget at romfolk er en betegnelse som bare brukes av noen sigøynere, ikke alle sigøynere. Sigøynere er derimot den etablerte samlende betegnelsen. Det heter Sigøynerfestivalen, ikke Romvesenfestivalen

 

- Alle skjønner dessuten at romfolk, rombarn og romkvinner er veldig stigmatiserende, ja direkte rasistiske, og fører til mye mer mobbing enn et nøytralt begrep uten negative/pussige konnotasjoner (sigøynere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg inn i disse betegnelsene, men kan de kalles for tatere også? Eller er det noe annet igjen, en undergruppe av sigøynere eller noe? Og kan man i det hele tatt uttrykke noen av disse betegnelsene uten en viss form for undertone i stemmen eller pennen, slik at i det minste ett av begrepene høres ut som et nøytralt begrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg inn i disse betegnelsene, men kan de kalles for tatere også? Eller er det noe annet igjen, en undergruppe av sigøynere eller noe? Og kan man i det hele tatt uttrykke noen av disse betegnelsene uten en viss form for undertone i stemmen eller pennen, slik at i det minste ett av begrepene høres ut som et nøytralt begrep?

Tatere er en annen gruppe, mener de også kalles romani (slik sigøynere blir kalt rom). De to gruppene har ikke samme språk, men forfedrene deres kom til europa i omtrent samme tidsepoke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut
Når man ser på hva de etterlater seg der de har campert er det svært nærliggende å tenke same shit, new wrapping. Men ja, det er klart at sigøyner er mer innarbeidet. På den annen side er media nå pakka fulle av "romfolk" så du skal ikke se bort fra at det funker.
Du kaller mennesker for "shit"? Pleier å like den skarpe tungen din, men her er du ufin.
Eh - nei. Les igjen. De etterlater seg sjelden mennesker, men ofte avføring og skrot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket "sigøynere" snakker(utenom norsk og annet, alt etter hvor de "bor") heter romani, så hva er da rart med romfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke satt meg inn i disse betegnelsene, men kan de kalles for tatere også? Eller er det noe annet igjen, en undergruppe av sigøynere eller noe? Og kan man i det hele tatt uttrykke noen av disse betegnelsene uten en viss form for undertone i stemmen eller pennen, slik at i det minste ett av begrepene høres ut som et nøytralt begrep?
Tatere er en annen gruppe, mener de også kalles romani (slik sigøynere blir kalt rom). De to gruppene har ikke samme språk, men forfedrene deres kom til europa i omtrent samme tidsepoke.

 

Sigøynere er Romani. Tatere er en annen gruppe.

Og Sug lut, nå er du bare ubeskrivelig ekkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på hva de etterlater seg der de har campert er det svært nærliggende å tenke same shit, new wrapping. Men ja, det er klart at sigøyner er mer innarbeidet. På den annen side er media nå pakka fulle av "romfolk" så du skal ikke se bort fra at det funker.
Du kaller mennesker for "shit"? Pleier å like den skarpe tungen din, men her er du ufin.
Eh - nei. Les igjen. De etterlater seg sjelden mennesker, men ofte avføring og skrot.

 

Okei. Men synes likevel det er noe som skinner gjennom her..? Eller er det bare jeg som overanalyserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket "sigøynere" snakker(utenom norsk og annet, alt etter hvor de "bor") heter romani, så hva er da rart med romfolk?

 

1) Fordi romfolk på norsk betyr folk fra rommet. Romfolk bor på Mars.

 

2) Fordi det etablerte navnet på dette folket på norsk språk, gjennom mange århundrer, er sigøynere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket "sigøynere" snakker(utenom norsk og annet, alt etter hvor de "bor") heter romani, så hva er da rart med romfolk?

 

1) Fordi romfolk på norsk betyr folk fra rommet. Romfolk bor på Mars.

 

2) Fordi det etablerte navnet på dette folket på norsk språk, gjennom mange århundrer, er sigøynere.

1) Det bor ikke folk på mars.

2) Verden og Norge forandrer seg både på språk og og andre ting. Du hadde ikke forstått noe av språket på 15tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært moderatorer her?? Hvorfor sees bare lutens og rødrev innlegg som svart på??

 

Eller er det jeg som er mindre intelligent nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg inn i disse betegnelsene, men kan de kalles for tatere også? Eller er det noe annet igjen, en undergruppe av sigøynere eller noe? Og kan man i det hele tatt uttrykke noen av disse betegnelsene uten en viss form for undertone i stemmen eller pennen, slik at i det minste ett av begrepene høres ut som et nøytralt begrep?
Tatere er en annen gruppe, mener de også kalles romani (slik sigøynere blir kalt rom). De to gruppene har ikke samme språk, men forfedrene deres kom til europa i omtrent samme tidsepoke.

 

Sigøynere er Romani. Tatere er en annen gruppe.

Og Sug lut, nå er du bare ubeskrivelig ekkel.

Etter hva jeg nå har lest (men som vær usammenhengende og forvirrende) er både tatere og sigøynere stammer av romanifolk, men har levd isolert fra hverandre og ønsker ikke å forveksles. Sigøynere snakker romanes, ikke romani.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Språket "sigøynere" snakker(utenom norsk og annet, alt etter hvor de "bor") heter romani, så hva er da rart med romfolk?

 

1) Fordi romfolk på norsk betyr folk fra rommet. Romfolk bor på Mars.

 

2) Fordi det etablerte navnet på dette folket på norsk språk, gjennom mange århundrer, er sigøynere.

1) Det bor ikke folk på mars.

2) Verden og Norge forandrer seg både på språk og og andre ting. Du hadde ikke forstått noe av språket på 15tallet.

 

Språket har ikke forandret seg når det gjelder sigøynere. Språkrådet har uttalt i 2008 at folk i Norge ikke forstår hva "romfolk" betyr og at det heter sigøynere på norsk. Det er du som vil innføre et annet, feilaktig begrep som betyr noe annet på norsk. Romfolk er folk fra verdensrommet på norsk språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten ville jeg skjønt språk fra 1500-tallet temmelig bra siden jeg har forholdt meg til språk og tekster fra 1500-tallet en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne si tater og sigøyner jeg men det blir jo også sett på som rasistisk.

 

Nei, det gjør ikke det. Det er bare EN mann som heter Jan Jansen, som er fra SVERIGE, som påstår det. Hvis det var rasistisk ville ikke sigøynernes egen kulturfestival hett -- sigøynerfestivalen!

 

Solomia Karoli sa i intervju forleden at det heter sigøynere og at "romfolk" er et tullete og forferdelig ord, og dessuten diskriminerende (det betyr "mann").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke ta stilling til hva som er "rett" begrep. Men de som ikke hører forskjell på romfolk fra Romania (tonem 1) og romfolk fra Verdensrommet (tonem 2), bør også unngå å ta fly til Sola eller kjøpe bønner på butikken. Da er det språklige gehøret på et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det engelske ordet gypsies betyr folk fra Egypt.

 

Det norske ordet signøynere har overhodet ingen ting med det engelske ordet å gjøre og betyr noe helt annet (det er ukjent hva det betyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke ta stilling til hva som er "rett" begrep. Men de som ikke hører forskjell på romfolk fra Romania (tonem 1) og romfolk fra Verdensrommet (tonem 2), bør også unngå å ta fly til Sola eller kjøpe bønner på butikken. Da er det språklige gehøret på et minimum.

 

Jeg uttaler romfolk sånn som jeg alltid har uttalt det og har tenkt å fortsette med det. Ordet romfolk fantes på norsk før Grethe Gynnild Johnsen og Jansen Jansen fant på å kalle sigøynere det, og betyr folk fra verdensrommet, og det er sånn det uttales. Kjenner ikke til noen annen uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke ta stilling til hva som er "rett" begrep. Men de som ikke hører forskjell på romfolk fra Romania (tonem 1) og romfolk fra Verdensrommet (tonem 2), bør også unngå å ta fly til Sola eller kjøpe bønner på butikken. Da er det språklige gehøret på et minimum.
Jeg uttaler romfolk sånn som jeg alltid har uttalt det og har tenkt å fortsette med det. Ordet romfolk fantes på norsk før Grethe Gynnild Johnsen og Jansen Jansen fant på å kalle sigøynere det, og betyr folk fra verdensrommet, og det er sånn det uttales. Kjenner ikke til noen annen uttale.

 

Da gjør du det jo helt åpenbart bare på trass. Deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det engelske ordet gypsies betyr folk fra Egypt. Det norske ordet signøynere har overhodet ingen ting med det engelske ordet å gjøre og betyr noe helt annet (det er ukjent hva det betyr).

 

"Gypsy" betyr ikke egypter i dag, like lite som "appelsin" blir forstått som "eple fra Kina". De er forskjell på et ords opprinnelse og dets semantiske betydning.

 

Ordet sigøyner er i slekt med søreuropeiske og slaviske ord som cigano, gitano, zigane, etc. Disse og "roma" brukes om hverandre de fleste steder.

 

Ordet "roma" (Ikke kom og si at det er en by i Italia) brukes også på engelsk:

http://en.wikipedia....ani_subgroup%29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...