Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #1 Skrevet 13. juli 2012 Innser at dette er et teit spørsmål, men skal man smøre solkrem på spedbarn? Har ei på 6 uker og vi skal ut i dag, og det er sol og varmt. Hun skal ha kortarma body på seg, men hun skal jo for det meste ligge i vognen.. Men hun kan til tider bli eksponert for sola. Jeg tenker umiddelbart at, nei, man kan ikke smøre spedbarn med solkrem da den er fullproppet av parfyme og diverse.. Men.. kan man det?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #2 Skrevet 13. juli 2012 Man skal ikke smøre babyer med vanlig solkrem. Vis du absolutt må ha på solkrem på en baby må du bruke solkrem med fysisk filter. Det blir ett tykt hvitt klissete lag. En baby skal uansett ikke være i solen.
BareMas Skrevet 13. juli 2012 #3 Skrevet 13. juli 2012 Ja, det kan man! heller en baby som lukter litt godt enn en solbrent baby. Med det samme du er ute, så kan du jo stikke på apotek eller lignende å finne en solkrem med minst mulig parfyme og dritt, kanskje har de solkrem godt egnet for spedbarn også? Kos dere i sola
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 Jeg ville ikke smurt en så liten baby med solkrem. Ville heller unngått så langt det lar seg gjøre å holde den unna sola(noen sek/min nå og da går bra da..) Om du absolutt vil smøre, så smør med en solkrem beregnet på barn. Du finner flere gode typer på apoteket.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #5 Skrevet 13. juli 2012 Ok, jeg skal ikke smøre henne med den jeg har for den er ikke beregnet på barn på noen som helst måte.. Jeg har ikke tenkt å ha henne i sola men innser at hun må opp av vogna av og til for å spise eller få trøst og lignende. Men får da ha et tynt teppe rundt henne eller noe sånt. Prøver selvfølgelig så godt det lar seg gjøre å unngå baby i sola. Takk for svar hi
Von Hertelhofen Skrevet 13. juli 2012 #6 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har ei liten jente med rødt går og veldig lys hud, og jeg er ganske redd (hysterisk kanskje) for huden hennes. Hun skal jo ikke være i solen, men det er umulig å unngå soleksponering helt. Så jeg smører der som ikke klærne dekker. Bruker solkrem med partikkelfilter. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om ungen ble solbrent!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #7 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har ei liten jente med rødt går og veldig lys hud, og jeg er ganske redd (hysterisk kanskje) for huden hennes. Hun skal jo ikke være i solen, men det er umulig å unngå soleksponering helt. Så jeg smører der som ikke klærne dekker. Bruker solkrem med partikkelfilter. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om ungen ble solbrent! Ja jeg er vel kanskje også litt sånn "hysterisk" Men det er helt uaktuelt med solbrent baby!! Jeg får vel gå til anskaffelse av den kremen du snakker om da, vil ikke smøre henne med den jeg har som er beregnet på voksne og inneholder sikkert mye rart.. Kan vel nevne at jenta mi er mulatt også så jeg vet jo faktisk ikke om hun i det hele tatt KAN bli brent... det der kan ikke jeg noe om! Det vil helt sikkert tiden vise Men nå skal jeg dekke henne mest mulig til hi
cheni Skrevet 13. juli 2012 #8 Skrevet 13. juli 2012 Nå har det jo vært en elendig sommer her, men på de dagene det har vært sol har jeg ikke smørt. Leker i UV-telt ute, bruker solhatt og heldekkende, tynne klær. Hun er snart 11 mnd.
Von Hertelhofen Skrevet 13. juli 2012 #9 Skrevet 13. juli 2012 Jeg har ei liten jente med rødt går og veldig lys hud, og jeg er ganske redd (hysterisk kanskje) for huden hennes. Hun skal jo ikke være i solen, men det er umulig å unngå soleksponering helt. Så jeg smører der som ikke klærne dekker. Bruker solkrem med partikkelfilter. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om ungen ble solbrent! Ja jeg er vel kanskje også litt sånn "hysterisk" Men det er helt uaktuelt med solbrent baby!! Jeg får vel gå til anskaffelse av den kremen du snakker om da, vil ikke smøre henne med den jeg har som er beregnet på voksne og inneholder sikkert mye rart.. Kan vel nevne at jenta mi er mulatt også så jeg vet jo faktisk ikke om hun i det hele tatt KAN bli brent... det der kan ikke jeg noe om! Det vil helt sikkert tiden vise Men nå skal jeg dekke henne mest mulig til hi siden hun er mulatt har hun en naturlig beskyttelse mot UVB stråler. Men hun kan nok bli solbrenf fordet. Hun har derimot ikke mer beskyttelse mot UVA stråler enn andre. Så bare pøs på med solkrem
Gjest sandyBay1 Skrevet 13. juli 2012 #10 Skrevet 13. juli 2012 Brukte solkrem på min i syden nå når han var 12 uker gml og gjør det IKKE igjen for å si det sann. Var faktisk en som var anbefalt på apoteket, men ungen fikk utslett de luxe, Så da var jeg en erfaring rikere
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #11 Skrevet 13. juli 2012 Har ikke hørt begrepet "mulatt" siden jeg var ungdom selv... er det fremdeles greit å si? Trodde brun var brun jeg. Mulatt er vel en slags gammeldags betegnelse på "blandingsrase". Sier det ikke for å krangle, bare fordi jeg er usikker selv, og reagerte på at et mamma kaller barnet sitt for mulatt. På samme måte som jeg reagerer på at folk sier neger. Men når det er sagt, barnesolkremene har mer fysisk filter enn de andre. Så det er den du skal velge. Men det er uansett kjemisk filter i dem også, i tillegg (ca halvblandet sa apoteket til meg). Og det skal de helst ikke utsettes for. Men selv smurte jeg min jente (som da var 6 mnd når sommeren kom) når det var veldig sterk sol og hun ble utsatt for sola. Heller kjemisk filter en solbrent. Som regel så er det ikke så farlig om de får bittelitt sol i form av refleksjon i vogna eller sol noen sekunder. Men er klart, at er det umulig å unngå at hun får sol på beina når du triller henne i vogna, så smører du heller beina enn å la de bli solbrent. Du bruker sikkert solskjerm på vogna- det skjermer mye. Tar du henne ut, så finner dere dere et tre i en park som skygge, eller skyggen av vogna. Uansett er hun jo litt brun i huden og da har hun jo mer pigment og tåler mer sol enn en helt bleik baby.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 13. juli 2012 #12 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Jeg hadde aldri kalt guttungen for mulatt. Sier heller at han er blandingsbarn, eller brun. Eller "yellow fellow". Hehehe. Og sånn helt på siden synes jeg det er artig hvordan brune voksne ser på han og med en gang føler et slags brorskap, hoho! Men tilbake til saken: Det kunne ikke falt meg inn å ikke smøre guttungen med solkrem. Hvis jeg vet at han skal være i solen, smører jeg der klærne ikke dekker (er vi i et sydenland smører jeg hele kroppen, også der han skal ha klær på). Selvfølgelig med parabenfri, parfymefri, barnetilpasset solkrem med faktor 50 (kliss klass), og har aldri opplevd problemer med det! Nå var det vinter her mens han var så liten som din, HI, men også den første sommeren var jeg ganske nazi på å bruke solkrem. Jeg hater å bli solbrent selv, også vil jeg jo ikke at han skal se ut som at han er 50 når han er 30 Endret 13. juli 2012 av eelis+kian ♥
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2012 #13 Skrevet 13. juli 2012 Ja jeg vil jo også heller gjerne smøre med solkrem enn at hun skal bli solbrent. Men når jeg tenker meg om er vel kanskje ikke sola her så veldig sterk at man blir solbrent av å være i sola noen sekunder nå og da. Selv om babyer nok har veldig mye mer ømfintlig hud enn oss voksne. Jeg kan informere dere om at jeg smurte ikke med noe som helst, og var heller veldig forsiktig med at hun ikke skulle få sol på seg! Og det gikk fint Når det gjelder den mulatt-debatten, så trenger jeg sjelden å kalle henne for noe som helst som har med fargen hennes å gjøre, fordi hun har et navn Men her inne var det for å kjapt beskrive at hun er blanding av svart og hvit. Som jeg har forstått så betyr mulatt nettopp det: blanding av svart og hvit. Så hvis sønnen din er "yellow", så er han vel kanskje ikke mulatt heller da? I tillegg ser jeg ikke på det som et stygt ord, men behøver ikke bruke det i hverdagen da jeg sjelden trenger å forklare noen hva min datter "er". De som kjenner oss vet det, og de som ser henne skjønner det. Men her inne hverken ser eller kjenner noen henne Kunne selvfølgelig skrevet blandingsbarn, men følte ikke det var en god beskrivelse i spørsmål om hun blir solbrent eller ikke da det kan være blanding av hva som helst.. Neger derimot er et stygt ord som jeg aldri bruker. hi
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 13. juli 2012 #14 Skrevet 13. juli 2012 Når det gjelder den mulatt-debatten, så trenger jeg sjelden å kalle henne for noe som helst som har med fargen hennes å gjøre, fordi hun har et navn LIKER Jada, gul og gul. Han er brun, men faren hans er filippinsk. Så han er vel sånn sett en "guling" (huff!), selv om de begge er brune. Ble mye fargesnakk her nå! Virker som du har kontroll, HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå