Anonym bruker Skrevet 12. juli 2012 #1 Skrevet 12. juli 2012 Når man driver for seg selv, har man da ikke rett på sykepenger ved sykemelding? Ingen rettigheter om man skulle bli sykemeldt under svangerskapet og må ta det med ro?... Med andre ord, er det å sette en selv i knipe å prøve å få barn når man driver for seg selv? Hilsen lei seg..
Lettie Skrevet 12. juli 2012 #2 Skrevet 12. juli 2012 Jeg har ikke drevet for meg selv, men mener du må tegne forsikring. Da har du krav på sykepenger etter 14 dgr, tror jeg, men sikkert andre som kan svare bedre. Finnes jo masse info på nett om å drive for seg selv da :-) Er du gravid eller prøver du å bli?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2012 #3 Skrevet 12. juli 2012 Strengt tatt er jo dette man burde settes eg inn i når man velger å starte for seg selv i god tid FØR man evt. blir syk.. http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+selvstendig+næringsdrivende+og+frilansere Hva kan du få? Som selvstendig næringsdrivende eller frilanser har du rett til sykepenger fra 17. sykedag. Det er et vilkår for rett til sykepenger at du som frilanser jevnlig har inntekt av oppdrag utenfor tjeneste. For deg som selvstendig næringsdrivende utgjØr sykepengene 65 prosent av sykepengegrunnlaget.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2012 #4 Skrevet 12. juli 2012 Jeg har ikke drevet for meg selv, men mener du må tegne forsikring. Da har du krav på sykepenger etter 14 dgr, tror jeg, men sikkert andre som kan svare bedre. Finnes jo masse info på nett om å drive for seg selv da :-) Er du gravid eller prøver du å bli? Er i oppstartsfasen av eget firma, ønsker barn innen 1-1.5 års tid..... har tidligere mistet en gang, og vet jeg vil være overnervøs og nødt til å ta det med ro.....men det passer dårlig å vente så lenge med oppstart av firmaet også =/ kinkig situasjon......
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2012 #5 Skrevet 12. juli 2012 Med forsikring kan du få utbetalt 100%, hvertfall fra dag 17, men tror også du med riktig (og dyr...) forsikring kan få utbetalt 100% lønn fra dag en. Uansett må du jo ha en inntekt på forhånd ettersom det er inntekten du allerede har som gir grunnlaget og det skulle jo bare mangle. I oppstarten av et firma vil jeg også tro det er viktig at du jobber noe hele tiden for å bygge opp firmaet, så det å få barn og starte opp firma samtidig er sjeldent noen god kombinasjon, hvis ikke dere kan gjøre det sånn at mannen din tar mye av permisjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå