Gå til innhold

Var dere på lange feriereiser da dere var barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på mine egne barn, som har vært på ganske mange og lange ferier. de har vært hele og Norge rundt, mangler bare Finnmark og i 8 forskjellige land, både nært fjærnt.

Da jeg var liten var jeg en gang i Danmark, og husker det som helt fantastisk!!

Noe så eksotisk som Danmark. :)

Ellers var vi vært år på hytta til mormor og morfar og en tur til pappas hjemsted.

Men uansett om mine foreldre ikke tok meg med på de store feriene, så har jeg bare utrolige gode minner fra barndommens sommerferier..

Var dere på lange utenlandsreiser da dere var små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bodde i Trøndelag, og måtte nesten utenlands for å være sikret litt sommervær ;)

Da jeg var liten var det Danmark her også. Stortrivdes! To uker med avslappede foreldre og lange, fine dager.

Da jeg startet på skolen ble det byferier i stedet. Mest London, men også Wien, Paris, Berlin etc. Foreldrene mine er lærere, og veldig interesserte i kunst, kultur og historie, så det kunne bli litt vel mye muséer, teater og døde konger for min smak, men kjekt det også ;)

Ellers ferierte vi hos besteforeldre og på hytta på fjellet.

Skrevet

Jeg har vært på veldig få ferieturer som barn. Det var langt fra hvert år vi var på tur. Men, jeg har aldri savnet det heller faktisk. Har bare gode minner og kan ikke huske jeg har tenkt at jeg ønsket meg på tur...

Skrevet

Vi dro hver sommer til besteforeldrene mine i Finnmark, og jeg elsket det :-) En gang var vi i Piteå, og det var megaeksotisk :D

Skrevet

Vi var kun på ferie i Sverige når jeg var barn, mamma og pappa dro heller ikke på weekendturer til det store utland, eller her hjemme i Norge for den saks skyld. Barna mine er på ferie til utlandet hvert år, og jeg og mannen drar på ett par utenlands weekenturer hvert år.

Jeg elsket forøvrig Sverige feriene, visste ikke om noe annet. :)

Skrevet

Vi dro på bilferie i det som da var Øst-Tyskland da jeg var liten. Var der da muren falt. Syns det er litt eksotisk nå som jeg har blitt voksen;)

Ellers var vi på hytta og dro på litt turer med korpset til Danmark. Første syden reisen var vel til Tyrkia, men som hel familie gjorde vi kun det en gang, var veldig dyrt å reise 6 stk til syden.

Skrevet

Jeg er bare rukket å bli 22, så det er jo ikke så stort sprik mellom dagens feriereiser og feriereiser i min barndom.

Vi kjørte mye rundt i Norge. Har sett mange kriker og kroker her til lands, men aldri lenger enn Møre. I tillegg dro vi til Afrika, Asia og USA, og 10 land i Europa - alt fra Sverige, Tyskland og Tyrkia.

Dette var før jeg ble 15, så regnes vel som barn:)

Skrevet

Ja, var som regel på ferie 3-4 uker. Overalt i Norge og Europa, har vel vært i nesten alle landene i Europa :)

Skrevet

Annethvert år så dro vi til England og besøkte slekt. Da var vi vel borte i ca 4-5 ukers tid.

De årene vi ikke var i England tilbrakte jeg sammen med besteforeldrene mine på campingvogna deres. Jeg var vel der uten foreldrene mine 2-3 uker av gangen fra jeg var rundt 5-6år gammel. Og så kom foreldrene mine og tilbrakte et par uker der også da de hadde fri fra jobb.

Hvert år var det de samme ungene som kom og jeg husker at vi hadde det kjempegøy sammen og fant på mye sprell :)

Skrevet

Vi var mye på campingferie i Norge, Sverige og Danmark.

Stuet oss sammen i bilen, og hadde sånn bagasjepose stroppet fast på taket.

Herlige minner :-)

Skrevet

Vi var i Sverige en gang jeg var liten.....

Ellers husker jeg feriene i Norge med glede og bare godt :) Vi reiste som regel til samme campingplass hvert år, og for oss barna var det bare supert der :) De voksne hadde det nok også supert der, og vi reiste mange familier sammen :)

Ser ikke på utenlandstur som noe spesielt, men mer at ting er trygt og godt, og morsomt, med en annen hverdag enn hjemme.

Mine barn har vært på hoteller i Norge og i utland, og vi har vært på charterferier til syden. Men favoritten deres er fortsatt Norge og camping på campingplasser, ofte med telt som bosted mens vi er der :)

Og så er de med besteforeldre på kortere campingturer fra vår til høst. Da bare noen timer unna hjemmet og for en helg eller så, og ungene elsker dette :)

Skrevet

Var en gang til Danmark, ellers besøkte vi slekt i norge. Har også vært i dyreparken i kristiansand og hunderfossen.

Skrevet

Ja, fra jeg var 4 dro vi til det store utland :) Når jeg dro med pappa og x stemor så gjorde vi alltid noe feks syklet Rhodos rundt og gikk mars i Nederland.

Når jeg var 9 år flyttet min far og stemor til Thailand så fra jeg var 10 år dro jeg ned dit hver sommer. Jeg og min stemor dro nesten hver gang på bursdagen min så da fikk jeg alltid en rudtur i cocpiten og siden min stemor jobbet i nordsjøen og pendlet Norge -Thailand ca 1 gang i mnd ble vi ofte oppgradert til 1 klasse.

Skrevet

Nei, holdt oss alltid i norden. Men feriene var alltid super kjekke! Ingen av mine venner dro langt avgårde heller. Det var først på ungdomsskolen at noen begynte å reise til "syden". Jeg var først 21 år når jeg var i syden første gang.

Gjest blåklokkevalsen
Skrevet

Var vel en gang i Danmark og ellers gikk feriene til tanter, onkler og besteforeldre rundt om i Norge.

Har mange gode minner:-)

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Jeg er oppvokst med å feriere i stort sett Norge og Sverige. Hvis vi skulle unne oss noe ekstra, så dro vi til Danmark :)

Husker at jeg til tider var ganske misunnelig på endel av mine venninner, som alltid reiste på eksotiske ferier til f.eks Maldivene og Australia. Men jeg har super gode minner fra mine ferier i barndommen, så jeg burde vel egentlig ha spart meg for den misunnelsen.

De siste årene før jeg ble for "gammel" til å bli med foreldrene mine på ferie, så kjørte vi faktisk bil til Italia og Frankrike. Hele familien inne i en bil uten aircondition, herlig :) Men sånn blir det når man har en mor med flystrekk som kun en gang i sitt liv har flydd Oslo-Bergen!

Skrevet

Var bare i Norge på ferie, en ukes besøk til besteforeldre på Vestlandet og en uke hos mormor på Østlandet, og resten av ferien var hjemme. Var 14 år før jeg forlot Norge for første gang, og det var på tur med fotballaget, uten foreldre.

Skrevet

Vi kjørte europa rundt med campingvogn hvert år. var på ferie i 3-4 uker. Var som regel innom Italia i en ukes tid.

Da jeg var rundt 12 år begynte vi å reise til syden med fly, første turen gikk til Tunisia. Ganske så eksotisk :)

Skrevet

Vi var aldri i utlandet på ferie, men vi har feriert masse rundt i Norge, eller i det gamle tømmerkøye(? tror det skrives sånn) som min bestefar fikk leid gfratis av sin arbeidgiver igjennom mange år. Der var det kunn ett digert rom hvor vi var stuet sammen på det meste 9 unger og 6 voksne. Disse turene er noe av det jeg husker mest fra min barnedom.

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Når vi var små var vi mest på hytta ved sjøen og hadde noen turer til Danmark og Sverige. Når vi ble litt eldre reiste vi mye til Gran Canaria. De beste minnene er fra hytta

Skrevet

Stort sett bare bilturer i Norge på camping, eller Sverige.

En tur i Danmark da jeg var tenåring.

Altså som ferieturer med familien.

Men jeg ble sendt til slektninger i california som femtenåring og var i Mongolia da jeg var 14 med CISV. uten familien.

Skrevet

Jeg har hatt familie i Danmark så har selvfølgelig vært der mange ganger. Da var vi så og si hver gang i Tyskland og handlet. Godteri (og alkohol tenker jeg).

Ellers har vi kjørt fra Stavanger til nord-Norge. Så langt nord som en kommer. Besøkte familie i Honningsvåg. Benyttet anledningen til å besøke mange fine plasser i Norge, og Sverige og Finland på den turen.

Jeg var 13 år første gang jeg var i syden.

Og etter det har vi kjørt til middelhavet 5 ganger + at vi reiser igjen om litt over 1 uke.

Men det jeg husker best som minner fra jeg var liten er nord-Norge turen og mange fine stunder i Danmark og Tyskland på ferie :)

Skrevet

Vi dro på campingferie til Sverige mange ganger. Da jeg var 13 år dro jeg for første gang til syden - Gran Canaria. Det var også første gangen jeg tok fly.

Når jeg får barn skal jeg ta dem med på ferier så de får fine opplevelser.. ikke bare til Sverige.

Skrevet

vi var rundt i Norge, Sverige eller Danmark. Mye med campingvogn, og det var kjempemoro. De samme opplevelsene jeg ønsker å gi mine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...