Gå til innhold

Flekkete klær... hva gjør dere andre?

Anbefalte innlegg

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Lurer på to ting når det gjelder flekkete barneklær...

1. Tips for å få fjernet flekker som allerede har satt seg?

2. Hva gjør dere med klærne når dere finner ut at de er for flekkete til at dere vil ta de på ungen, eller de vokser ut av de flekkete klærne? Tar vare på de til nestemann/andre som arver tøy, gir de til fretex (eller det er kanskje en dårlig skikk å gi bort klær med flekker?), eller kaster de i søpla?

Videoannonse
Annonse
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

1: Tja, her bruker jeg vanish ;) Det pleier å ta de fleste flekker.

2: Når de er kommet til å bli så flekkete, så får gutten bruke de som "arb.tøy" til han vokser ut av de. Han pleier å være med faren sin på å mekke traktor osv, så er kjekt at han har klær som det ikke er noen fare med. Nå han vokser ut av dem, så kastes de.. Jeg synes ikke noe om å gi bort flekkete klær. Om det er snakk om mindre, nesten usynlige flekker, så gir jeg bort klærne, er fargen på klærne nøytrale, så tar jeg vare på de til lillesøster. Men det meste går i søpla eller blir gitt bort om noen vil ha de :)

Skrevet

Bruker også vanish, det tar det meste! Og det pleier å ta flekker som har satt seg også.

Hvis tøyet ikke er altfor flekket, så bruker vi det. Ungen min griser veldig når hun spiser, mat fra topp til tå, så det er uansett umulig å holde henne helt ren :)

Skrevet

Forebygger litt ved å se på klærne når de legges til vask. Er det flekker på de så har jeg litt zalo på flekkene, zalo tar de fleste flekker.

Klær med flekker som ikke går vekk blir maletøy på hytta (umulig å få malt hytta og boder uten litt hjelp). Eller de blir til pussefiller til jaktvåpnene.

Skrevet

1. Vanish eller Biotex

2. Er det flekker som ikke går bort beholder vi det enten som "lekeuteisølaklær" ellers går det i søpla. Hvis jeg ikke vil ha det, hvorfor skal jeg gi det til Fretex? De vil heller ikke ha flekkete klær...

Gjest Filifjonka
Skrevet

1. Ingenting. Det som har satt seg, det sitter som regel godt. Jeg tar de fleste flekkene med en gang, men etter noen vask er det som regel for sent.

2. For små klær som ikke er helt rene kastes. Jeg gir bort kun det som er helt og rent. Rent defineres da i mitt hode som flekkfritt. Dersom klærne passer barnet og barnet liker klærne, bruker vi det som arbeidstøy. Fint å ha noe de kan bruke når de skal være med på møkkajobber også.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Flekkfjerningssåpe; gallesåpe, tar alt! Koster en bagatell hos f.eks. Clas Ohlsson eller i helsekosten, og funker som tusan. Og det som ikke går i første vask, går i neste.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Takk for svar!

Dere som vasker med vanish, er det da den sprayen som dere sprayer på flekker (altså de som har satt seg...) eller bruker dere det tilleggsvaskemiddelet i pulverform?

Gallesåpe- hvordan ser pakka ut? Er det i pulverform eller spray? Hvor finner jeg det i butikken (feks clas ohlson), står det sammen med andre vaskemidler eller er det i en helt annen kategori?

Skrevet

Du skal få et godt tips av meg. Bland vanish i pulverform med Zalo til en grøt (litt fuktig grøt som skal lukte salmiakk). gni et godt lag over flekken og la sitte på ca 1 time. Vask på vanlig måte m vaskepulver i maskina. Det som ikke går vekk med denne hardkuren er ufjernbart ;D

Bare ikke bruk vanish for hvitt tøy på farget, for da blir det bleket.

Skrevet

Bruker vanish pulveret. Jeg gnir flekken inn med vann og heller på litt pulver. Og lar det få virke iallefall en time før jeg hiver på vaskemaskin. Har aldri prøvd sprayen.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Gallesåpen ser ut som et grønt, kjedelig og gammeldags såpestykke. Ja, tror du finner den sammen med andre rengjøringsartikler. Fås både som såpestykke og flytende, forresten. Jeg har kjøpt i helsekosten og der er utseendet enda tristere, men effektivt som bare rakker'n! Jeg holder meg til denne med naturlige stoffer, jeg, i stedet for all "kjemien".

http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=galles%C3%A5pe&Nty=1&D=galles%C3%A5pe&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...