cecilia84 Skrevet 12. juli 2012 #1 Skrevet 12. juli 2012 Dette handler om min mor, og har alltid vært sånn, men etter jeg har fått barn har dette begynt å bli et problem synes jeg, som jeg ikke vet hjva jeg skal gjøre med. Saken er den at hun er veldig lite nøye med hygiene, og hun vasker heller ikke hendene etter toalettbesøk, og dette er noe jeg selv synes er fryktelig ekkelt.. Etter at hun hadde vært her en tur, og tatt inn av oppvaskemaskinen, var alle glass hun hadde satt i skapet møkkete, - av skitne fingermerker over alt. Hun bruker også vaskekluter som har vært brukt til å vaske stekeovnen, eller gulvet, eller hva det skulle være, til å vaske benken, bord eller skap med, eller tørke av en skjærefjøl. Har også sett at hun har skjært kjøtt på en skjærefjøl, og deretter bare skyllt kjapt av den, tørket (med et ikke rent håndkle) og satt i skapet. Når hun tar bleieskift eller hjelper barna med dobesøk, tørker hun som regel bakfra og fremover, og legger kluter som er brukt til rumpevask på vasken så den kan brukes flere ganger. Jeg tør ikke ta dette opp med henne heller, prøver ofte å hinte litt, men hun kan bli fryktelig sint om hun får kritikk for noe. Hva gjør man med sånn?
Lammelåret Skrevet 12. juli 2012 #2 Skrevet 12. juli 2012 Du må være direkte, men samtidig forsiktig - en vanskelig balansegang. Du kan f.eks starte med å si: "Jeg har noe jeg må ta opp med deg, jeg vet at du ikke kommer til å like det, men det er så viktig for meg at jeg ikke kan la være"
valkyrien Skrevet 12. juli 2012 #3 Skrevet 12. juli 2012 Det hadde jeg sagt i klartekst altså, så fikk hun bli så sur hun bare ville. Mange av eksemplene dine er ting som går på helsa løs, og sånt vil ikke jeg ha rundt meg... Hadde nektet henne å komme på besøk før ting har bedret seg.
Suretær Skrevet 13. juli 2012 #4 Skrevet 13. juli 2012 Har hatt noe av det samme problemet her. Mamma har rett og slett et merkelig forhold til hygiene. Da sønnen min var mindre og fikk skjemat, kunne hun plutselig stikke fingeren nedi og spise av det. Det samme hvis hun tørket han rundt munn med fingeren sin, puttet hun den i munn etterpå. Ser også at hun tørker snørra hans med hendene sine og bare tørker seg på buksa etterpå. Når hun skifter ham ligger det alltid rester av bæsj igjen på stelleputa og i rompesprekken hans. Åhhh, det er så frustrerende!! Jeg har sagt noe et par ganger, fordi sønnen min har vært mye syk, og det er viktig at han ikke blir utsatt for yttelige infeksjonssykdommer pga bakterier. Hun forsto det, men ble fornærmet og det er fort glemt. Tar det ikke helt seriøst liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå