Gå til innhold

Noen her med særeie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta over barndomsheimen, et bittelite småbruk.

Jeg er gift og på grunn av mange omstendigheter (mann har et barn fra før med ei stein hakke gal dame) så har jeg og mannen sammen funnet ut at jeg skal ha særeie på huset. Såå, i tilfelle noe skulle skje han, så får ikke eksdama laga trøbbel.

Såklart skal han ikke betale ned på lån, eller andre utgifter til huset. Han betaler heller ike husleie. Og han får muligheten til å legge av mer i sum enn jeg betaler på huset pr mnd. Blir jo likevel litt skjevt, siden hus øker mer i verdi, men dette er altså vår løsning. Vi har et barn sammen.

Flere som av forskjellige grunner har særeie?

Fortell!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt av arv er uansett særeie så ikke uvanlig det.

Skrevet

Presiserer at det kun er på huset, ikke bilene og annet dill....

HI

Skrevet

En ting jeg stusset på her er at du skriver at han ikke skal betale på noe på huset. Han må jo være med å betale strøm, forsikring, kommunale avgifter og sånt? Ellers blir det jo veldig skjevt i hans favør....

Uansett, mannen din kan jo kjøpe seg en leilighet som ett investeringsobjekt som han kan leie ut, så går ikke han glipp av noe i boligmarkedet.

Skrevet
Alt av arv er uansett særeie så ikke uvanlig det.
Arver ikke huset, det er kjøpt til takst, kun fratrekt borett til foreldra mine.

HI

Skrevet
En ting jeg stusset på her er at du skriver at han ikke skal betale på noe på huset. Han må jo være med å betale strøm, forsikring, kommunale avgifter og sånt? Ellers blir det jo veldig skjevt i hans favør.... Uansett, mannen din kan jo kjøpe seg en leilighet som ett investeringsobjekt som han kan leie ut, så går ikke han glipp av noe i boligmarkedet.
Husforsikringen betaler jeg, innbo, livsforsikring og bilforsikring deler vi på. Han betaler også bidrag på 4500 pr mnd til barnet fra før:) Strømmen deler jeg med mine foreldre, og de kommunale avgiftene dekker jeg fint med husleien jeg får av foreldra mine. HI
Skrevet

Ok.

Ikke misforstå meg nå, men lurer på en annen ting. Når dere nå velger å la deg stå med huset alene, velger dere ikke da å "snyte" din stesønn for hans farsarv? Det er jo ikke eksen hans som skal evt arve din mann, men sønnen hans! Syns bare det virker så synd. Etterhvert så vil jo han bli bevisst på at nettopp far har valgt å ikke ha verdier pga situasjonen?

Sikkert mye som ligger til grunn for at dere velger som dere gjør, men utifra det lille du skriver så virker det litt urettferdig ovenfor sønnen fra tidligere forhold!

Skrevet
Ok. Ikke misforstå meg nå, men lurer på en annen ting. Når dere nå velger å la deg stå med huset alene, velger dere ikke da å "snyte" din stesønn for hans farsarv? Det er jo ikke eksen hans som skal evt arve din mann, men sønnen hans! Syns bare det virker så synd. Etterhvert så vil jo han bli bevisst på at nettopp far har valgt å ikke ha verdier pga situasjonen? Sikkert mye som ligger til grunn for at dere velger som dere gjør, men utifra det lille du skriver så virker det litt urettferdig ovenfor sønnen fra tidligere forhold!

De snyter jo ikke sønnen for farsarven når det er HI som betaler huset. Det fører jo derimot til at faren bor gratis eller i hvertfal veldig billig og dermed kan legge seg opp mer penger som sønnen eventuelt kommer til å arve en dag. Om verdien på huset kommer til å stige vet man ikke. Det kan stige, men det kan også hende utviklingen går den andre veien i perioder. Selv om boligprisene har økt mye de siste årene er det ikke noen garanti for at det vil fortsette slik.

Far kan jo eventuelt kjøpe et hus for utleie om han er sikker på at det er en god investering og han har penger til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...