Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #1 Skrevet 11. juli 2012 Hvordan er diagnosen for slik kreft? Uff... pappa og mamma har hatt mer enn nok de siste årene, og dette er bare knusende beskjed for oss alle.....
Mami_ Skrevet 11. juli 2012 #2 Skrevet 11. juli 2012 Vet ikke noe særlig om diagnosen, ville bare si at det var skikkelig trist og jeg håper det går bra for dere
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #3 Skrevet 11. juli 2012 Risikoen for å dø av prostatakreft er ca. 3% - det vil si at de fleste som får sykdommen ikke dør av den. Man fjerner gjerne testiklene ved denne type kreft, men kan få lagt inn proteser så man ser helt ut som før nedentil. Man kan også ha et normalt sexliv ved å ta hormoner.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 Prostatakreft er ikke like farlig som det var for en del år tilbake, så for de fleste går det bra! Min pappa fikk prostatakreft for 8-9 år siden, og det har gått veldig bra med ham. Kjenner flere også som det har gått helt fint med Håper det går fint med din også, det er jo en påkjenning uansett bare å få diagnosen. Men ikke ta noen sorger på forskudd, for mest sansynlig går det bra
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Risikoen for å dø av prostatakreft er ca. 3% - det vil si at de fleste som får sykdommen ikke dør av den. Man fjerner gjerne testiklene ved denne type kreft, men kan få lagt inn proteser så man ser helt ut som før nedentil. Man kan også ha et normalt sexliv ved å ta hormoner. Man fjerner ikke testikklene ved prostatakreft. (Men kan fjerne prostata)
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #6 Skrevet 11. juli 2012 Ca. 15% av alle menn får prostatakreft, og det er den vanligste kreftformen blant menn, men også blant de mest ufarlige og uproblematiske.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Min far har hatt det, og blitt kvitt det. Ingen fjerning av noe som helst, men stråling og hormonsprøyter i hans tilfelle. Ingen spredning. Hans beste venn døde av det, fordi det var spredning til skjelettet før det ble oppdaget. Men det stemmer at de fleste dør med det, og ikke av det. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 Risikoen for å dø av prostatakreft er ca. 3% - det vil si at de fleste som får sykdommen ikke dør av den. Man fjerner gjerne testiklene ved denne type kreft, men kan få lagt inn proteser så man ser helt ut som før nedentil. Man kan også ha et normalt sexliv ved å ta hormoner. Man fjerner ikke testikklene ved prostatakreft. (Men kan fjerne prostata) Joda, man gjør det noen ganger. "Hos en del av pasientene vil det foreligge skjelettmetastaser på det tidspunkt da sykdommen oppdages, og i disse tilfellene er det påkrevd med hormonell behandling. [...] Fjerning av testosteron kan skje på prinsipielt to måter: Dels kan man ved et mindre kirurgisk inngrep fjerne begge testikler, noe som fører til at testosteron i blodet synker drastisk i løpet av meget kort tid. [...Det andre alternativet er å gi medikamenter som virker slik at testosteronproduksjonen i testiklene opphører («medikamentell kastrasjon»)." (Store medisinske leksikon)
Lotta27 Skrevet 11. juli 2012 #9 Skrevet 11. juli 2012 Dette var trist lesing Håper inderlig det ordnder seg for dere og at sykdommen ble oppdaget tidlig og han kommer igang med behandling raskt. Lykke til og god bedring til pappaen din, dette går så bra så Kan være lurt for pårørende å lese seg opp om sykdommen, slik at pasienten har noen til å stå på for seg,hvis det skulle bli behov for det....kunnskap er makt,vet du
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. juli 2012 #10 Skrevet 11. juli 2012 Min farfar hadde prostatakreft i 15 år, men døde som 86-åring av alderdom.
Musemora Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 Som sagt før her. De fleste dør med sykdommen og ikke av den. Men det er ofte slik at jo yngre du er jo hissigere kan sykdommen være. Har jobbet som spl i 15 år, har aldri møtt pasienter som har fjernet testiklene. Men mange av dem får hormonbehandling. Lykke til.
NurseBe Skrevet 11. juli 2012 #12 Skrevet 11. juli 2012 Veldig trist å høre. Det går bra med veldig mange! Min far er operert for det og hittil ser alle kontroller bra ut. Det er ikke veldig vanlig å fjerne testiklene. Mer vanlig med kjemisk kastraksjon ved skjelettmetastaser.
<3 mine søte små<3 Skrevet 11. juli 2012 #13 Skrevet 11. juli 2012 morfar fikk prostata kreft i fjor, og har hatt strålebehandlig, og er nå frisk. ikke fjerner testikler eller prostata.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå