År og dag Skrevet 11. juli 2012 #1 Skrevet 11. juli 2012 ...er jeg i arbeiderklassen, selv om jeg ble jurist og gift med en lege? Er også litt forvirret her, har aldri tenkt på klassetilhørighet her i Norge.
Miss 84 Skrevet 11. juli 2012 #2 Skrevet 11. juli 2012 Vil tro at du er det DU er, ikke hvor du kommer fra. Med tanke på at vi er et samfunn som fremelsker individet, vil de fleste tenke mer på individnivå enn å se på familiens yrker.
charnelle Skrevet 11. juli 2012 #3 Skrevet 11. juli 2012 (endret) Mange av de med de feteste husene, bilene og båtene er håndverkere. For meg er uttrykket arbeiderklasse litt avleggs og ikke sammenlignbart med feks engelsk eller amerikansk arbeiderklasse. Middelklasse er vel et bedre begrep, så får man justere om man er øvre eller lavre middelklasse etter inntekt og utdannelse. Det er vel heller ikke alle jurister eller leger som er øvre middelklasse. Endret 11. juli 2012 av charnelle
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 ...er jeg i arbeiderklassen, selv om jeg ble jurist og gift med en lege? Er ogsÅ litt forvirret her, har aldri tenkt pÅ klassetilhørighet her i Norge. Din familiebakgrunn er arbeiderklasse, men du har gjennomført den berømte klassereisen. Det sies at foreldrenes yrke definerer hvilken klasse man tilhører. Dine barn vil jo nyte godt av din klassereise i form av Å vokse opp i et akademikerhjem.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #5 Skrevet 11. juli 2012 Mange av de med de feteste husene, bilene og båtene er håndverkere. For meg er uttrykket arbeiderklasse litt avleggs og ikke sammenlignbart med feks engelsk eller amerikansk arbeiderklasse. Middelklasse er vel et bedre begrep, så får man justere om man er øvre eller lavre middelklasse etter inntekt og utdannelse. Det er vel heller ikke alle jurister eller leger som er øvre middelklasse. Jo, alle leger og jurister er per definisjon minst øvre middelklasse. En god del leger og jurister tilhører klassen over øvre middelklasse, altså høyborgerskapet/overklassen. Om man er arbeiderklasse handler ikke om hva man tjener. Bestefaren min på den ene siden tjente dobbelt så mye som lærere gjorde, men hadde ingen utdannelse og var definitivt arbeiderklasse. Det merkes på ham og det er som vi er på forskjellige planeter. Selv tilhører jeg overklassen takket være min mors klassereise og fars høyborgerlige familiebakgrunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå