magpie Skrevet 11. juli 2012 #1 Skrevet 11. juli 2012 Hvilke reaksjoner kan barnet få av mmr vaksinen? Gutten vårres ble vaksinert en uke siden og har no fått noe vi først trodde bare var myggstikk. Men jeg ble så litt usikker om det var vannkoppa..frem til jeg kom på dette med vaksine. Jeg har aldri sett vannkopper så vet egentlig ikje hvordan det ser ut. Han virker for øvrig frisk, ingen feber eller noe. Bare disse "koppene". Ikje har vi hørt om noen andre med vannkopper her heller.
Mamma_til_2 Skrevet 11. juli 2012 #2 Skrevet 11. juli 2012 Infeksjon med ett eller flere av de virus som er i MMR-vaksinen, med et noe svekket sykdomsforløp, er en forventet reaksjon som ses hos en viss andel av de vaksinerte, og som vanligvis starter 5-12 dager etter vaksinasjon. Feber uten andre symptomer kan like gjerne ha annen årsak selv om det inntreffer til ”riktig” tid etter vaksinasjon. Typisk utslett av minst 1 døgns varighet øker sannsynligheten for at vaksinen er årsak. Hvis det i tillegg er andre typiske symptomer som Kopliks flekker og konjunktivitt (meslinger), uttalte nakkeglandler (røde hunder) eller spyttkjertelhevelse (kusma), øker sannsynligheten enda mer. Vaksineutløst sykdom forekommer mye oftere ved førstegangsvaksinasjon enn ved revaksinasjon. Det er ufarlig og bør ikke få konsekvenser for barnets videre vaksinasjonsprogram ( kopiert fra folkehelseinnstituttet)
magpie Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 11. juli 2012 vil utslett i denne sammenheng være det samme som "koppa"? aner ikje hva disse "kopliks flekker" og "konjunktivitt" er for noe.. :/
Mamma_til_2 Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 Tror ikke det er noe annet enn en liten bivirkning av vaksinen, vannkopper klør vertfall Men er du usikker ring legevakta og forklar de så får du vite med sikkerhet
magpie Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2012 takk for svar nei, tror heller ikje no lenger at det er vannkoppa..ble bare litt stressa da vi skal ut å reise i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå