Magia Skrevet 11. juli 2012 #1 Skrevet 11. juli 2012 Er det noen her som har funnet kul i brystet og som har vært på mammografi pga det? Jeg lurer litt på hvordan ting foregår. Hvor lang tid gikk det fra du var hos legen til du fikk mammografi? Måtte du ta andre tester samtidig, eller tar de bare andre tester dersom de finner noe urovekkende på mammografien? Fikk du svar på bildene med en gang eller måtte du vente? Var det vondt? Jeg hater sykehus... Var det skummelt?
Mamma til tre gutter Skrevet 11. juli 2012 #2 Skrevet 11. juli 2012 Eg gjorde det.. Blei først undersøkt og da blei dei enige om å ta ultralyd og der var alt fint.. Kom raskt til, husker ikkje helt men trur det gikk 1-2 uker.. Fikk svar med en gang... Så slapp å ta mammografi kan være du er heldig og slipper det du og... Masse lykke til, det kommer til å gå fint...
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 11. juli 2012 #3 Skrevet 11. juli 2012 Jeg har tatt mammografi 3 ganger, ikke noe skummelt eller vondt. 1 gangen fikk jeg en kul i brystet når jeg gikk gravid, 2 dager etter fødselen tok jeg mammografi og det var litt ubehagelig siden jeg hadde melkespreng og melka spruta ut i rommet. hehe. Det som skjer er at du legger brystet ditt mellom 2 plater som trykker brystet flatt og det blir tatt bilde, det tar ca 30 sek. Det gjør ikke vondt. Jeg måtte ta biopsi i tillegg. Da fører de inn en tynn nål i kulen. Det gjør heller ikke vondt. det ser værre ut enn hva det er fordi sprøyten er stor og nålen er lang. Jeg fikk svar med en gang. De har også tatt ultralyd av kulen de gangene jeg har vært der. Første gangen jeg tok biopsien fikk jeg en blødning som gjorde kulen 3 ganger så stor, det er en vanlig komplikasjon, men den er ikke farlig. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #4 Skrevet 11. juli 2012 Det tok et par uker, men det avhenger av sykehuset du er henvist til. De tar ikke andre tester der og da, men finner de noe, så får man ultralyd, det viser mer av kulen. Så må man avgjøre selv om man vil ta prøve av den eller ikke. ELler, ER det noe ondartet, så er det enkelt for de og se og KJENNE det....De er som regel veldig sikre på om det er godartet kul eller ondartet. Jeg var ivei første gang for 10 år siden. Fant en "dobbelknute" som det ikke ble gjort noe med. Nå, for et år siden, så ble det brystet betydelig mi ndre enn det andre, det "sakk inn" på den øvre delen, jeg så "bulker" under huden der den var mest innsuket, og jeg kan kjenne flere små kuler. På mammografien var det flere "hvite flekker" som viste mange, små kuler, men ingen som er ondartet...100% sikker kan man ALDRI være, men jeg har små pupper, mange kuler og det hadde vært umulig og ta prøver av alle. Skyggene jeg så der det var innsunket var også reelle, "Popcornforkalkninger" heter det, og kulene var muskelknuter og kjertelknuter i en herlig forening. SLik de kunne se det. Jeg ble sendt for og ta prøver (fordi jeg ville det selv), men legen som skulle ta disse prøvene mente det ville ikke være noe vits, da en test som ikke viser noe galt vil gi "falsk trygghet", fordi det som sagt var umulig og treffe på og få tatt prøver av alle. Og at det er like hensiktsmessig og la de være og bare følge med ekstra godt. SYnes ikke det ar skummlet, mammografi var langt fra så vondt som jeg trodde, mer ubehagleig for man står så "feil"..beste forklaringen jeg kommer på.. Og jeg har SMå pupper, alikevel fikk de skvist de bra utover Dette går helt sikkert bra, "Bare en kul" er sjeldent noe ondartet, men man må jo sjekke det. Er det noe skummelt medfører det ofte andre symptom også...Bare så du vet det.
Magia Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2012 Takk for beroligende svar Synes det hele er litt skummelt, men har på følelsen at det ikke er noe farlig. Kjennes mer ut som en slags hevelse i en melkegang. Litt samme følelse som når melkegangen var tett når jeg hadde brystbetennelse. Sikkert ikke noe farlig.. Jeg er ganske ung også, og brystkreft er ikke så vanlig i min alder uansett. Skal aldri si aldri men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå