Gå til innhold

Hva er greia med at folk mener emmaljunga Edge duo er tung?


Ziiona

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg ikke har skjønt meg på. Vogna er stor, men vil absolutt ikke påstå at den er tung. Har denne vogna til datteren, og den veier så mye som 16 kg med bag, og 17 kg med sportsdel. Om det er tungt bør man seriøst begynne å trene. Hva skjer når ungen deres kommer opp i over 17 kg? Er den for tung til og løftes? Stakkars dere om ungen så må bæres over en strekning på 10-20 meter :/

 

Den triller veldig lett, og er god og manøvrere til å ha 4 hjul. Vil veldig jerne høre hva dere mener med at den er tung? Når den løftes inn i bil velger man om man vil ha den i en eller to deler også. I just don't get it :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er kjempefin, men veldig stor og tung.

Å trille gÅr greit, men jeg føler ihvertfall jeg mÅ "dytte" den hele tiden. Mens andre mindre vogner "triller" mye lettere.

 

Det med bilen er hovedÅrsaken til at jeg vurderer Å bytte den ut i en mindre neste gang. For det første fyller understeller opp bagasjerommet sÅ mye at jeg ikke fÅr plass til bagen der. Den mÅ stÅ i baksetet og fyller opp hele det bort til barnesetet. Det sier seg selv at jeg ikke fÅr plass til den i bilen med 2 barneseter der.

 

Bare det Å løfte den inn i bilen er jo et slit i seg selv. NÅ er jeg ikke trent, men det er forskjell pÅ Å løfte en treningsmanual eller andre ting som er 16 kilo, men mindre i størrelse, enn det svære understellet.

Dette er jo en svær sak jeg mÅ ta sats for Å hive opp i bagasjen.. Bagen er stor og deilig, men tung om man f.eks skal pÅ besøk Å skal bære den med inn og ut.

 

Denne vognen er perfekt pÅ tur om man bare bruker den hjemmefra. Men skal man ha den ofte med i bil mÅ man nesten ha caravelle for at det ikke skal bli styr.

Jeg har forresten helt standard størrelse bil, midtimellom-størrelse.

Det ER en grunn til at mange mener den er for tung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til veldig mange andre vogner som veier rundt ni-ti kg så er den tung ja. Skal man ha en vogn ut og inn av bilen noen ganger hver dag, så er det mye mere behagelig med en lett vogn, tro meg -jeg har hatt 31stk og vet hva jeg snakker om. Samt at når barnet ditt runder ti-femten kg så blir det ganske tungt å trille i oppoverbakker med en vogn som veier 17kg, grøss...

 

Men som du sier så er det jo en fordel i livet å være sterk og å orke å løfte tungt, men med bekkenløsning og vond rygg er det mange som ikke kan løfte tungt uansett hvor sterke de er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jammen si je er gla je har hatt fysisk jobb i mange år, for je tar min edge duo med letthet ut og inn av bilen flere ganger om dagen, og velger å lette den som en del :) har sett mange har klaget på denne vogna, men je er kjempe fornøyd, eneste problemet er plassen i bagasjerommet når vi skal på ferie, men det får så være, bytter ikke ut comforten og størrelsen til denne vognen for å få litt bedre plass på ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som å dytte på en traktor i forhold til de mindre lettere vognene :P Det er jo ikke bare vogna men ungen som stadig blir tyngre også. Og jeg synes forøvrig barn som veier 16-17 kg som regel er gammel nok til å ikke bli bært rundt omkring, det er jo en elendig sammenlikning forøvrig, da det er STOR forskjell på å dytte en vogn over lengre strekninger enn å løfte opp en 16kg tung unge på en stol...jeg valgte meg en lettere vogn og har aldri angret på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ER tung og stor iforhold til andre vogner.

Så jeg solgte min å kjøpte en emmaljunga scooter istedenfor.

Den er mye lettere og er super fornøyd med den! :)

Folk har fordkjellig smak sånn er det bare,men synst det er drøyt av deg å kalle oss omttrent for lat bare fordi vi foretrekker en litt lettere vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bytte ikke ut comforten og størrelsen til denne vognen for å få litt bedre plass på ferie :)

 

For meg er det ikke comfort å drasse rundt på et drog av en vogn som ikke er spesielt smidig og som tar stor plass på trange plasser, ikke er det god plass i den heller. 90cm liggelengde i sittedel og 79cm i bagen er ikke en stor og romslig vogn, da vet jeg om mange andre mye lettere og nettere vogner med mye bedre plass.

 

Men som med alt annet så er vogn en smakssak, derfor blir sånne tråder som dette litt tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står her at den er nesten 20 kg tung:

http://www.barnevognguiden.no/emmaljunga/emmaljunga-edge-duo-combi.html

 

Jeg synes sammenligninga med en traktor var god, for det er min mening om vogna også. Ikke fikk jeg plass til den i bilen heller, så det er en blanding av det at den er stor i størrelsen og at den er veldig tung som gjør at jeg ikke liker den. Men for all del, en solid og romslig vogn er det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en eldre modell(2002), og ja, den er tung. Den er tung i forhold til andre vogner. Det er en utrolig god vogn, beste jeg har trillet så langt, og jeg jobber i barnehage, MEN den er tung i forhold til andre vogner jeg har vært borti.

 

Det kan hende den er blitt lettere med årene, men min veier ihvertfall mye.

 

Vi skal bruke Teutonia denne gangen, da duo-edgen vår ikke har brems lengre(blir reservevogn for situasjoner hvor jeg ikke trenger brems). Bremsen som ble montert på disse modellene tålte ikke oppbevaring og er tatt ut av produksjon(håndbrems). Jeg merker stor forskjell på vekta av Teutoniaen vi har arvet(2006 modell) og duo-edgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis vognen er best for barnet, så dytter jeg gjerne litt ekstra.

Er det sånn at barnet ligger trangt fordi jeg vil ha en lettere vogn, så blir dette feil for meg. Er det sånn at barnet har det bra i en Edge duo? Eller har barnet det greit i alle vogner? ;) Jeg aner ikke. Tror det blir city cross her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis vognen er best for barnet, så dytter jeg gjerne litt ekstra.

Er det sånn at barnet ligger trangt fordi jeg vil ha en lettere vogn, så blir dette feil for meg. Er det sånn at barnet har det bra i en Edge duo? Eller har barnet det greit i alle vogner? ;) Jeg aner ikke. Tror det blir city cross her ;)

 

Tror nok barnet har det supert i alle vogner som er lune og myke å ligge i, også er det en fordel (synes jeg) at barnet ser mamma når det sitter i vognen.

 

Det skiller 4cm i liggelengde på Edge bagen og city bagen, tror nok ikke barnet merker det ;)

Endret av EnBlå&ToRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Emmaljunga Mondial duo (samme str som Edge) til førstemann, og jeg synes slett ikke den er tung å trille - det er en veldig god turvogn. Men derimot er den tung og diger når du skal ta den ut og inn av bil. Synes også den var et mareritt på shopping hvor andre med mindre vogner smatt lett mellom hyllene i de fleste butikker mens jeg måtte rygge forsiiiiiiktig ut igjen for ikke å rive med meg halvparten av varene i butikken fordi monstervogna ble for stor.

 

Har kjøpt TFK til nestemann, men kommer samtidig til å beholde Emmaljungaen etter førstemann til bruk ved turer hjemme, for der er den knallgod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke lappen da jeg brukte min Emmaljunga, men jeg brukte barnevogn utrolig mye. Og den ER unødvendig tung. Tung å dytte i oppoverbakker, tung å vende, klumpete stor i butikken etc. Den har riktignok mye stæsj og "comfort", men dette er jo egentlig veldig unødvendig. Ungen virker å ha det like godt i alle vogner jeg har trillet henne i. Det var helt fantastisk å gå over til en lettere vogn med svingbare hjul.

 

Skal man mye rundt med vogn synes jeg vekten betyr nesten ALT. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis vognen er best for barnet, så dytter jeg gjerne litt ekstra. Er det sånn at barnet ligger trangt fordi jeg vil ha en lettere vogn, så blir dette feil for meg. Er det sånn at barnet har det bra i en Edge duo? Eller har barnet det greit i alle vogner? ;) Jeg aner ikke. Tror det blir city cross her ;)
Tror nok barnet har det supert i alle vogner som er lune og myke å ligge i, også er det en fordel (synes jeg) at barnet ser mamma når det sitter i vognen. Det skiller 4cm i liggelengde på Edge bagen og city bagen, tror nok ikke barnet merker det ;)

 

Min erfaring er faktisk at barna liker best å sitte litt trangt og omsluttet. Om vogna ikke er så lun i seg selv er det bare å ta på regncover eller legge et teppe halvveis over åpningen dersom det blåser mye. Det jeg derimot synes er viktig for barnas comfort er at det er full liggestilling på sportsdelen slik at ungen får strekt seg ut og ryggen ikke blir så belastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til veldig mange andre vogner som veier rundt ni-ti kg så er den tung ja. Skal man ha en vogn ut og inn av bilen noen ganger hver dag, så er det mye mere behagelig med en lett vogn, tro meg -jeg har hatt 31stk og vet hva jeg snakker om. Samt at når barnet ditt runder ti-femten kg så blir det ganske tungt å trille i oppoverbakker med en vogn som veier 17kg, grøss... Men som du sier så er det jo en fordel i livet å være sterk og å orke å løfte tungt, men med bekkenløsning og vond rygg er det mange som ikke kan løfte tungt uansett hvor sterke de er:)

 

Fristende å spørre deg om hvilken vogn du vil foreslå til gutt som antagelig blir lang som broren sin, er avhengig av å ha vognunderstellet i bilen og ta bagen ut og inn. Har en gammel teutonia 2YK sportsvogn som jeg har vært kjempefornøyd med. Vurderer likevel å kjøpe en ny vogn da den er slitt, har du et godt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg ikke har skjønt meg på. Vogna er stor, men vil absolutt ikke påstå at den er tung. Har denne vogna til datteren, og den veier så mye som 16 kg med bag, og 17 kg med sportsdel. Om det er tungt bør man seriøst begynne å trene. Hva skjer når ungen deres kommer opp i over 17 kg? Er den for tung til og løftes? Stakkars dere om ungen så må bæres over en strekning på 10-20 meter :/ Den triller veldig lett, og er god og manøvrere til å ha 4 hjul. Vil veldig jerne høre hva dere mener med at den er tung? Når den løftes inn i bil velger man om man vil ha den i en eller to deler også. I just don't get it :/

 

Enig med deg, hadde den på førstejenta mi, da syns jeg den var noe tung! Nå som hun er snart 5 år og veier 20 kg er det ingen problem :D Men har kjøpt den med lettere understell denne gangen! Beste vogn vinter og å trille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står her at den er nesten 20 kg tung: http://www.barnevognguiden.no/emmaljunga/emmaljunga-edge-duo-combi.html Jeg synes sammenligninga med en traktor var god, for det er min mening om vogna også. Ikke fikk jeg plass til den i bilen heller, så det er en blanding av det at den er stor i størrelsen og at den er veldig tung som gjør at jeg ikke liker den. Men for all del, en solid og romslig vogn er det:)

 

Kan ikke forstå den ikke fikk plass, jeg har en liten mercedes A160 og vogna får glatt inn uten ta av bag el.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står her at den er nesten 20 kg tung: http://www.barnevognguiden.no/emmaljunga/emmaljunga-edge-duo-combi.html Jeg synes sammenligninga med en traktor var god, for det er min mening om vogna også. Ikke fikk jeg plass til den i bilen heller, så det er en blanding av det at den er stor i størrelsen og at den er veldig tung som gjør at jeg ikke liker den. Men for all del, en solid og romslig vogn er det:)
Kan ikke forstå den ikke fikk plass, jeg har en liten mercedes A160 og vogna får glatt inn uten ta av bag el.l :)

 

Da tror jeg enten du har et romslig bagasjerom eller at du snakker om en annen modell enn jeg. City crossen er jo ei mye mindre vogn sammenlagt for eksempel.

Vogna jeg ikke fikk plass til er egde duo. Hadde ikke sjans til å få den inn overhodet i vår bil dersom jeg ikke både tok av alle hjul, samt satte bagdelen i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står her at den er nesten 20 kg tung: http://www.barnevognguiden.no/emmaljunga/emmaljunga-edge-duo-combi.html Jeg synes sammenligninga med en traktor var god, for det er min mening om vogna også. Ikke fikk jeg plass til den i bilen heller, så det er en blanding av det at den er stor i størrelsen og at den er veldig tung som gjør at jeg ikke liker den. Men for all del, en solid og romslig vogn er det:)
Kan ikke forstå den ikke fikk plass, jeg har en liten mercedes A160 og vogna får glatt inn uten ta av bag el.l :)
Da tror jeg enten du har et romslig bagasjerom eller at du snakker om en annen modell enn jeg. City crossen er jo ei mye mindre vogn sammenlagt for eksempel. Vogna jeg ikke fikk plass til er egde duo. Hadde ikke sjans til å få den inn overhodet i vår bil dersom jeg ikke både tok av alle hjul, samt satte bagdelen i baksetet.

 

Romslig nei hehe, har du sett de små mercene jeg beskrev, minste rommet bak du får, men det går fint! :) Men city cross er nok bra den selvom bagen er hele 4 cm mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står her at den er nesten 20 kg tung: http://www.barnevognguiden.no/emmaljunga/emmaljunga-edge-duo-combi.html Jeg synes sammenligninga med en traktor var god, for det er min mening om vogna også. Ikke fikk jeg plass til den i bilen heller, så det er en blanding av det at den er stor i størrelsen og at den er veldig tung som gjør at jeg ikke liker den. Men for all del, en solid og romslig vogn er det:)
Kan ikke forstå den ikke fikk plass, jeg har en liten mercedes A160 og vogna får glatt inn uten ta av bag el.l :)
Da tror jeg enten du har et romslig bagasjerom eller at du snakker om en annen modell enn jeg. City crossen er jo ei mye mindre vogn sammenlagt for eksempel. Vogna jeg ikke fikk plass til er egde duo. Hadde ikke sjans til å få den inn overhodet i vår bil dersom jeg ikke både tok av alle hjul, samt satte bagdelen i baksetet.
Romslig nei hehe, har du sett de små mercene jeg beskrev, minste rommet bak du får, men det går fint! :) Men city cross er nok bra den selvom bagen er hele 4 cm mindre!

 

Javel så har du ikke et romslig bagasjerom, men vi kan hvertfall konstatere at det finnes mindre bagasjerom enn i akkurat din bil. Og nei, jeg har ikke sett hvilken type bil du nevner, er ikke inne på dette med bilmerker og modeller ;) Men poenget er vel bare at i vårt bagasjerom så var det overhodet ikke plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til veldig mange andre vogner som veier rundt ni-ti kg så er den tung ja. Skal man ha en vogn ut og inn av bilen noen ganger hver dag, så er det mye mere behagelig med en lett vogn, tro meg -jeg har hatt 31stk og vet hva jeg snakker om. Samt at når barnet ditt runder ti-femten kg så blir det ganske tungt å trille i oppoverbakker med en vogn som veier 17kg, grøss... Men som du sier så er det jo en fordel i livet å være sterk og å orke å løfte tungt, men med bekkenløsning og vond rygg er det mange som ikke kan løfte tungt uansett hvor sterke de er:)

 

 

 

Fristende å spørre deg om hvilken vogn du vil foreslå til gutt som antagelig blir lang som broren sin, er avhengig av å ha vognunderstellet i bilen og ta bagen ut og inn. Har en gammel teutonia 2YK sportsvogn som jeg har vært kjempefornøyd med. Vurderer likevel å kjøpe en ny vogn da den er slitt, har du et godt forslag?

 

De fleste vogner passer til beskrivelsen din hvis dine eneste krav er at man kan ta av bagen ;) Du har ikke litt flere ønsker til vognen? Så blir det litt enklere for meg å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til veldig mange andre vogner som veier rundt ni-ti kg så er den tung ja. Skal man ha en vogn ut og inn av bilen noen ganger hver dag, så er det mye mere behagelig med en lett vogn, tro meg -jeg har hatt 31stk og vet hva jeg snakker om. Samt at når barnet ditt runder ti-femten kg så blir det ganske tungt å trille i oppoverbakker med en vogn som veier 17kg, grØss... Men som du sier så er det jo en fordel i livet å være sterk og å orke å lØfte tungt, men med bekkenlØsning og vond rygg er det mange som ikke kan lØfte tungt uansett hvor sterke de er:)
Fristende å spØrre deg om hvilken vogn du vil foreslå til gutt som antagelig blir lang som broren sin, er avhengig av å ha vognunderstellet i bilen og ta bagen ut og inn. Har en gammel teutonia 2YK sportsvogn som jeg har vært kjempefornØyd med. Vurderer likevel å kjØpe en ny vogn da den er slitt, har du et godt forslag?
De fleste vogner passer til beskrivelsen din hvis dine eneste krav er at man kan ta av bagen ;) Du har ikke litt flere Ønsker til vognen? Så blir det litt enklere for meg å anbefale :)

 

lett, smal, romslig, lang. Ønsker at poden kan bruke de lenge og Ønsker derfor ikke de minste hardbagene, videre stØdig og smal, mao en forbedret utgave av teutonias 2Yk som jeg har men som er blitt litt slitt og gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) Dette er hva jeg ville valgt:

 

Vil du ha 4 faste hjul:

Emmaljunga city cross med citybag.

 

Vil du ha svingbare fremhjul:

Emmaljunga ozone city med citybag

Brio go

 

 

 

 

I forhold til veldig mange andre vogner som veier rundt ni-ti kg så er den tung ja. Skal man ha en vogn ut og inn av bilen noen ganger hver dag, så er det mye mere behagelig med en lett vogn, tro meg -jeg har hatt 31stk og vet hva jeg snakker om. Samt at når barnet ditt runder ti-femten kg så blir det ganske tungt å trille i oppoverbakker med en vogn som veier 17kg, grØss... Men som du sier så er det jo en fordel i livet å være sterk og å orke å lØfte tungt, men med bekkenlØsning og vond rygg er det mange som ikke kan lØfte tungt uansett hvor sterke de er:)
Fristende å spØrre deg om hvilken vogn du vil foreslå til gutt som antagelig blir lang som broren sin, er avhengig av å ha vognunderstellet i bilen og ta bagen ut og inn. Har en gammel teutonia 2YK sportsvogn som jeg har vært kjempefornØyd med. Vurderer likevel å kjØpe en ny vogn da den er slitt, har du et godt forslag?
De fleste vogner passer til beskrivelsen din hvis dine eneste krav er at man kan ta av bagen ;) Du har ikke litt flere Ønsker til vognen? Så blir det litt enklere for meg å anbefale :)

 

lett, smal, romslig, lang. Ønsker at poden kan bruke de lenge og Ønsker derfor ikke de minste hardbagene, videre stØdig og smal, mao en forbedret utgave av teutonias 2Yk som jeg har men som er blitt litt slitt og gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest lillemor og lillefrøken

Har alltid plass til den i bagasjerommet, men det betyr at det ikke er så mye plass utenom, og bager må gjerne lirkes til å passe oppi sittedelen eller oppå kurven på understellet. Gjør meg ikke noe om den veier litt å ta inn i bagasjen, det har jeg aldri tenkt over.

 

Har syntes den har vært god og stødig å trille. Alltid likt vogna veldig godt.

 

MEN- nå er hun som sitter oppi nesten 14 kg tung, og de gangene vi drar på tur og er nødt til å trille mye oppoverbakker/nedoverbakker, og vi gjerne i tillegg har med oss litt utstyr utenom, så blir jeg ganske heseblesende og sliten i bakkene og ulendt terreng. Når jeg da ser andre mammaer som suser forbi oppover som det skulle vært den enkleste sak, så får det meg til å tenke meg om to ganger, om det er kondisen min det er noe galt med, eller om det hadde vært lettere med en annen vogn. Det vet jeg jo ikke, for har aldri prøvd noen annen vogn ;) Men det er først nå jeg har tenkt tanken om at den faktisk er litt tung ja...

 

Vi har også i det siste ofte droppet å ta med oss vogn ettersom det tar hele gulvplassen i bagasjerommet på bilen. Hun er jo ikke så avhengig av vogn nå lenger. Så nå kunne en litt mindre vogn også vært hendig.

Endret av lillemor og lillefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...