Gå til innhold

Er det greit å rise barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei det er ikke greit under noen omstendigheter!

Du må jo kunne takle at barnet er vanskelig uten å ty til vold!

Folk som riser barna skulle ikke fått lov å hatt barn'

Hvordan kan dere lære barna at det ikke er lov å slå,når dere selv slår barnet når hun er ulydig?

Det er dobbeltmoral!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På jobb i går kom vi inn på barneoppdragelse, og det var overaskende mange som syntes det var greit å rise barna. Er det virkelig mange som fortsatt synes dette er greit? Er det ikke ulovlig å slå barn? De jeg jobber med mente det var stor forskjell på ris på rompa og det å slå barna + de gjorde et poeng av at de selv fikk ris som barn og ikke hadde tatt skade av det. Jeg kjenner jeg blir sint og mister litt respekten for de som synes dette er greit.

 

Er hjemme i permisjon om dagen og ser derfor litt "søppelTV". Bl.a. The Doctors fra USA. Der ble dette tatt opp og de konkluderte faktisk med at det var greit! Så lenge det var bare litt og sjelden... Og uten belte... Herregud. Ble litt lettere sjokkert. Hadde regnet med de skulle konkludere med at fysisk avstraffelse ALDRI er greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb i går kom vi inn på barneoppdragelse, og det var overaskende mange som syntes det var greit å rise barna. Er det virkelig mange som fortsatt synes dette er greit? Er det ikke ulovlig å slå barn? De jeg jobber med mente det var stor forskjell på ris på rompa og det å slå barna + de gjorde et poeng av at de selv fikk ris som barn og ikke hadde tatt skade av det. Jeg kjenner jeg blir sint og mister litt respekten for de som synes dette er greit.
Er hjemme i permisjon om dagen og ser derfor litt "søppelTV". Bl.a. The Doctors fra USA. Der ble dette tatt opp og de konkluderte faktisk med at det var greit! Så lenge det var bare litt og sjelden... Og uten belte... Herregud. Ble litt lettere sjokkert. Hadde regnet med de skulle konkludere med at fysisk avstraffelse ALDRI er greit...

 

Det er faktisk lov i de fleste land, men i norge er det forbudt med lov, heldigvis. Jeg tror nok de fleste barn rir av et lite klaps på baken, men hvor hardt en slår er umulig å måle. Tenk deg en rasende voksen som ikke klarer å beherske seg... Derfor er det viktig med en lov som forbyr det, så er det ingen tvil. En jeg jobber med sier rett ut at han kunne tenke seg å brukt ris på sine egne barn, slik han selv fikk i sin oppdragelse, men han lar vær pga. loven. Lurer på om han er like lovlydig når han er innenfor husets fire vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er overhodet ikke lov å rise barn. Det er heller ikke lov å klapse, slå eller å sparke barn. Det er hvertfall ikke lov i følge norske lover. Det er dumt å gi barn juling. Det er jo mer skadelig enn den dumme time out/ skammekrok.

 

Vis man riser barn så havner man i fengsel. Så ikke prøv å rise barna. Da risikerer man fengselsstraff, vis man er i Norge så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forbudt i følge loven. Ris, knipsing, klaps og alt lignende er med i den loven. Trur den kom i fjor.

 

Nei, den kom vel tidligere. Jeg tror at den kom på 1990 tallet. Den kom hvertfall tidligere enn 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På jobb i går kom vi inn på barneoppdragelse, og det var overaskende mange som syntes det var greit å rise barna. Er det virkelig mange som fortsatt synes dette er greit? Er det ikke ulovlig å slå barn? De jeg jobber med mente det var stor forskjell på ris på rompa og det å slå barna + de gjorde et poeng av at de selv fikk ris som barn og ikke hadde tatt skade av det. Jeg kjenner jeg blir sint og mister litt respekten for de som synes dette er greit.

 

Ehhh nei...60 tallet ringte, de vil ha holdningene dine tilbake liksom?! Nei såklart er det IKKE ok å yte fysisk vold mot barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det er greit.. Jeg fikk også det da jeg var liten, og selv om man ikke tar skade av det så er jeg ikke for å ydmyke barn på den måten..... Foreldre fra "den gamle skolen" riste barna sine, men jeg syns man i 2012 bør ha funnet en mer effektiv måte å oppdra barna på enn dette.

 

Da jeg gikk på en gammel skole så riste de ikke, heldigvis. Men de gjorde noe dumt, de brukte time out og skammekrok. Det er og gammeldags dum straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men det er jaggu fristende.

 

Nei, det er det nokk ikke. Vis du får se blodet strømmer ut så er det ikke fristende lenger. Dessuten kan jo man bli arrestert vis man riser barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. Ikke er det lovlig heller. Ville du tatt et voksent menneske som hadde gjort noe du ikke likte, og rist det på rompa? Hvis ikke. Hvorfor skulle det da være greit å gjøre det mot et barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit, men jeg tror egentlig det er samfunnets syn på ris som oppdragelsesmetode som er det som gjør det værst for barnet. Et barn som vokser opp i en kultur der det å bruke ris som del av oppdragelsen er helt normalt tror jeg tar mye mindre skade av det enn et barn som opplever det samme i Norge.

 

å få ris er ofte ikke vondere enn å gre håret på en jente med langt hår. Det er ikke smerten som er problemet men ydmykelsen. Hva som oppleves som ydmykende varierer en del fra en kultur til en annen og gjennom tiden. Hvis du er opplært til at det å bli slått er noe uhørt tror jeg du vil oppfatte det som grusomt også. I gamle dager da det var vanlig at barna fikk ris av og til var det ikke stigmatiserende på samme måte som det er i dag. Ut fra dette ser jeg ikke på det å gi barna ris automatisk som så ille som det mange andre gjør.

 

Et annet aspekt ved det å gi barna ris er å trekke grensen mellom det som kan være forsvarlig og i noen tilfeller en effektiv oppdragelsesmetode og det som er skadlig vold. Hvor denne grensen går er sansynligvis vansklig å avgjøre. Det tryggeste er derfor å forby fysisk avstraffelse fulstendig slik vi har gjort i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit! Hadde jeg havnet i en slik diskusjon hadde jeg sagt klart og tydelig hva som er norsk lov. Og hva jeg synes om mennesker som slår(riser, kliper, dytter etc) barn!

Det hadde ikke vært greit om det hadde vært lov heller, men heldigvis er det ulovlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke greit og det er ikke lov. Dessuten er det en lite effektiv oppdragelsesform. Unger som vokser opp i autoritære forhold der fysisk avstraffelse brukes i grensesetting, lærer i liten grad i internalisere hva som er greit og ikke greit. De holder seg unna det ulovlige fordi de vil unngå ris, ikke fordi de kan skille rett og galt. Dessuten har fysisk avstraffelse en tendens til å øke i intensitet. Hvis det å røre noe, rettferdiggjør et knips på 2-åringens fingre, det å spise godteri utenom lørdag rettferdiggjør et klaps på rumpa, det å komme for sent rettferdiggjør et slag med flat hånd, hva skal man da gjøre hvis ungen virkelig er ute å kjøre? Slå med kjepp? Nei, man må nå ungen på andre måter enn ved å skremme ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slÅ barn er forbudt i Norge og straffbart og kan straffes med fengsel. Det er en alvorlig kriminell handling, og hvis det skjer SKAL barnevernet kobles inn og overta omsorgen og foreldrene vil bli straffeforfulgt for vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit, men jeg tror egentlig det er samfunnets syn på ris som oppdragelsesmetode som er det som gjør det værst for barnet. Et barn som vokser opp i en kultur der det å bruke ris som del av oppdragelsen er helt normalt tror jeg tar mye mindre skade av det enn et barn som opplever det samme i Norge. å få ris er ofte ikke vondere enn å gre håret på en jente med langt hår. Det er ikke smerten som er problemet men ydmykelsen. Hva som oppleves som ydmykende varierer en del fra en kultur til en annen og gjennom tiden. Hvis du er opplært til at det å bli slått er noe uhørt tror jeg du vil oppfatte det som grusomt også. I gamle dager da det var vanlig at barna fikk ris av og til var det ikke stigmatiserende på samme måte som det er i dag. Ut fra dette ser jeg ikke på det å gi barna ris automatisk som så ille som det mange andre gjør. Et annet aspekt ved det å gi barna ris er å trekke grensen mellom det som kan være forsvarlig og i noen tilfeller en effektiv oppdragelsesmetode og det som er skadlig vold. Hvor denne grensen går er sansynligvis vansklig å avgjøre. Det tryggeste er derfor å forby fysisk avstraffelse fulstendig slik vi har gjort i Norge.

 

Er ikke helt enig i dette. Jeg fikk ris som barn, utenpå buksa og før det ble forbudt. Nabobarna fikk det også, og jeg hadde ikke hørt noe snakk om at dette skulle være galt. Ikke var det veldig vondt heller, men likevel var det utrolig ydmykende. Den følelsen av at det er ingen vei tilbake, du kommer deg ikke unna, men er maktesløs overfor en som er større, sterkere og raskere enn deg... som så går løs på dine private deler. (JA, rompa kan føles privat for et barn også!) Den følelsen kan ikke beskrives, men den er grusom! Dette er 30 år siden, men jeg glemmer det aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit, men jeg tror egentlig det er samfunnets syn på ris som oppdragelsesmetode som er det som gjør det værst for barnet. Et barn som vokser opp i en kultur der det å bruke ris som del av oppdragelsen er helt normalt tror jeg tar mye mindre skade av det enn et barn som opplever det samme i Norge. å få ris er ofte ikke vondere enn å gre håret på en jente med langt hår. Det er ikke smerten som er problemet men ydmykelsen. Hva som oppleves som ydmykende varierer en del fra en kultur til en annen og gjennom tiden. Hvis du er opplært til at det å bli slått er noe uhørt tror jeg du vil oppfatte det som grusomt også. I gamle dager da det var vanlig at barna fikk ris av og til var det ikke stigmatiserende på samme måte som det er i dag. Ut fra dette ser jeg ikke på det å gi barna ris automatisk som så ille som det mange andre gjør. Et annet aspekt ved det å gi barna ris er å trekke grensen mellom det som kan være forsvarlig og i noen tilfeller en effektiv oppdragelsesmetode og det som er skadlig vold. Hvor denne grensen går er sansynligvis vansklig å avgjøre. Det tryggeste er derfor å forby fysisk avstraffelse fulstendig slik vi har gjort i Norge.
Er ikke helt enig i dette. Jeg fikk ris som barn, utenpå buksa og før det ble forbudt. Nabobarna fikk det også, og jeg hadde ikke hørt noe snakk om at dette skulle være galt. Ikke var det veldig vondt heller, men likevel var det utrolig ydmykende. Den følelsen av at det er ingen vei tilbake, du kommer deg ikke unna, men er maktesløs overfor en som er større, sterkere og raskere enn deg... som så går løs på dine private deler. (JA, rompa kan føles privat for et barn også!) Den følelsen kan ikke beskrives, men den er grusom! Dette er 30 år siden, men jeg glemmer det aldri!

Jeg tror nok du har rett i at det var vanlig å oppleve det som ydmykende også da vi var barn. Jeg fikk også ris før det ble forbudt, men jeg tror det ville vært mye værre i dag.

Fysisk maktbruk viser veldig tydelig hvem som har makten og det kan føles veldig ydmykende å bli utsatt for det. Man kan imidlertid føle seg ydmyket av mange ting. Hva samfunnet godtar er veldig avgjørende for hvordan man oppfatter ting. En gutt som blir tvunget til å gå på skolen i kjole vil for eksempel lett kunne føle det som ydmykende, mens en jente sjeldnere vil oppfatte det slik. Det har ingenting med hverken lovverk eller fysisk smertefølelse å gjøre, men med hvordan vi er opplært og hva samfunnet forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit, men jeg tror egentlig det er samfunnets syn på ris som oppdragelsesmetode som er det som gjør det værst for barnet. Et barn som vokser opp i en kultur der det å bruke ris som del av oppdragelsen er helt normalt tror jeg tar mye mindre skade av det enn et barn som opplever det samme i Norge. å få ris er ofte ikke vondere enn å gre håret på en jente med langt hår. Det er ikke smerten som er problemet men ydmykelsen. Hva som oppleves som ydmykende varierer en del fra en kultur til en annen og gjennom tiden. Hvis du er opplært til at det å bli slått er noe uhørt tror jeg du vil oppfatte det som grusomt også. I gamle dager da det var vanlig at barna fikk ris av og til var det ikke stigmatiserende på samme måte som det er i dag. Ut fra dette ser jeg ikke på det å gi barna ris automatisk som så ille som det mange andre gjør. Et annet aspekt ved det å gi barna ris er å trekke grensen mellom det som kan være forsvarlig og i noen tilfeller en effektiv oppdragelsesmetode og det som er skadlig vold. Hvor denne grensen går er sansynligvis vansklig å avgjøre. Det tryggeste er derfor å forby fysisk avstraffelse fulstendig slik vi har gjort i Norge.
Er ikke helt enig i dette. Jeg fikk ris som barn, utenpå buksa og før det ble forbudt. Nabobarna fikk det også, og jeg hadde ikke hørt noe snakk om at dette skulle være galt. Ikke var det veldig vondt heller, men likevel var det utrolig ydmykende. Den følelsen av at det er ingen vei tilbake, du kommer deg ikke unna, men er maktesløs overfor en som er større, sterkere og raskere enn deg... som så går løs på dine private deler. (JA, rompa kan føles privat for et barn også!) Den følelsen kan ikke beskrives, men den er grusom! Dette er 30 år siden, men jeg glemmer det aldri!

Jeg tror nok du har rett i at det var vanlig å oppleve det som ydmykende også da vi var barn. Jeg fikk også ris før det ble forbudt, men jeg tror det ville vært mye værre i dag.

Fysisk maktbruk viser veldig tydelig hvem som har makten og det kan føles veldig ydmykende å bli utsatt for det. Man kan imidlertid føle seg ydmyket av mange ting. Hva samfunnet godtar er veldig avgjørende for hvordan man oppfatter ting. En gutt som blir tvunget til å gå på skolen i kjole vil for eksempel lett kunne føle det som ydmykende, mens en jente sjeldnere vil oppfatte det slik. Det har ingenting med hverken lovverk eller fysisk smertefølelse å gjøre, men med hvordan vi er opplært og hva samfunnet forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forbudt i følge loven. Ris, knipsing, klaps og alt lignende er med i den loven. Trur den kom i fjor.

knips? så det er ulovlig og knipse fingrene til barnet og?

ris er ikke et alternativ i mitt hjem som straff.. husker hvor vondt det var når jeg fikk det 1 gang. hjelper ikke og skape frykt til og få barn til og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er greit- og fullt lovlig * lyger*

 

Nja, kanskje i utlandet. Men vis du vil bo i Norge så er det ikke lov å rise barn. Da kan man havne i fengsel vis man riser barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er greit- og fullt lovlig * lyger*
Nja, kanskje i utlandet. Men vis du vil bo i Norge så er det ikke lov å rise barn. Da kan man havne i fengsel vis man riser barn.
Du ser det står *lyger* ? Det betyr at innlegget mitt var ren løgn. http://www.barneombudet.no/temasider/vold_og_ov/vold_og_ov/fakta_vold/om_fysisk_/

 

Linken viser til at det er forbudt å gi barn fysisk avstraffelse.

 

Endret av ellen-propellen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er greit- og fullt lovlig * lyger*
Nja, kanskje i utlandet. Men vis du vil bo i Norge så er det ikke lov å rise barn. Da kan man havne i fengsel vis man riser barn.
Du ser det står *lyger* ? Det betyr at innlegget mitt var ren løgn. http://www.barneombudet.no/temasider/vold_og_ov/vold_og_ov/fakta_vold/om_fysisk_/ Linken viser til at det er forbudt å gi barn fysisk avstraffelse.

 

Men hvorfor lyget du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...