Anonym bruker Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Jeg er alene med 2 barn, og det sier seg selv at økonomien ikke tillater ferieturer og helgeturer i tide og utide... Men nå er det slik at alle rundt meg har bedt med meg og barna på et eller annet i løpet av sommeren, og jeg greier ikke å si nei. Alle de som inviterer oss, baserer seg på oss som reisefølge. Det virker ikke som de ber med noen andre. Og da har ikke jeg hjerte til å si nei... :/ Nå skal vi tre ganger til samme familieparken på helgeturer med 3 ulike reisefølger. Og i dag tikka det inn ei melding fra 4. mulige reisefølge til samme sted. Det sier seg selv at det er nok, så jeg sa nei, men inviterte de på hytta vi disponerer ei helg i sommer i stedet. Men nå fikk jeg så dårlig samvittighet for å ha sagt nei. Nå er dette personer som jeg ikke føler det blir riktig å forslå å slå sammen turer med heller, ellers ville jo det vært greit. Skal også på byweekend med ei venninne (uten barn) senere i sommer. Og nå har to andre venninner spurt meg om det samme, og jeg ser at dette har jeg ikke råd til. Ikke kan jeg invitere de med på turen med den andre venninna heller, for det arrangementet vi skal på har ikke flere billetter til salgs... What to do? Hvordan gjør dere det mtp ferie og alle som vil ha dere med på forskjellige ting?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 Er det ikke litt hyggelig at andre vil ha dere som reisefølge da? jeg kunne godt tenkt meg at venner foreslo å gjøre ting sammen med oss, men det skjer ikke så ofte egentlig. Har du ikke råd, så bare si det som det er.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2012 #3 Skrevet 10. juli 2012 Huff, det må være utrolig slitsomt å ikke ha evnen til å si nei! Du blir jo spist levende her! Kanskje du burde snakke med en psykolog eller noe, for dette går faktisk ikke an. En venninne av meg hadde også - i tillegg til andre problemer - store vansker med å si nei til folk. Hun gikk lenge til psykolog for å snakke om blant annet dette, og i dag klarer hun å si nei på en vennlig og forståelsesfull måte. Anbefaler deg virkelig dette.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2012 #4 Skrevet 10. juli 2012 Ja, det er kjempehyggelig. Er så glad for at venner og familie vil bruke tid på oss. Setter stor pris på det. Men det er veldig vanskelig å skulle velge hvem jeg sier ja til og hvem som får nei... :/ Vil ikke skuffe noen Har sikkert råd til å bli med alle også, men da er det jo på bekostning av noe annet. HI
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2012 #5 Skrevet 10. juli 2012 #3 her igjen: Jeg har (for) mange venner og blir stadig invitert med hit og dit og overalt. Jeg svarer noen ganger ja, noen ganger nei. Jeg blir aldri med på noe etter ungenes leggetid, den alenetiden må jeg ha for å fungere. Jeg sier nei og forklarer hvorfor. De aller fleste forstår det utmerket godt, i alle fall de som selv har barn.
unnl Skrevet 10. juli 2012 #6 Skrevet 10. juli 2012 Har nok problem med å si nei. Vil ikke skuffe noen. Vil ikke miste noen av de gode vennene jeg har. Det som foregår etter barnas leggetid, må jeg jo si nei til. Har ikke noen som kan passe de når som helst, så det går som regel bra. Pleier ofte å si nei, jeg får det ikke til pga da trenger jeg barnevakt, og det har jeg ikke i umiddelbar nærhet, men tilbyr ofte vennene mine å komme hit til meg da i stedet. Når det gjelder ting i ferien, når jeg har fri, og det er meningen at barna skal være med, da føler jeg at jeg mangler en "unnskyldning" til å si nei. Tenker venner kan bli fornærma når de spør om jeg blir med ¨på helgetur med barna, og så viser det seg at jeg kunne ta den samme turen med noen andre liksom... Skjønner? Men må nok lære¨å legge bort samvittigheta noen ganger... :/ HI
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Snakk om luksusproblem.... Du har mange som vil gjøre ting med dere OG penger tul å gjøre det??
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 Jeg hadde ihvertfall aldri sagt ja til å dra til samme park TRE ganger. Etter du har sagt ja til de første, så har du jo den perfekte grunnen til å si til de to neste som spør, at dere heller kan finne på noe annet! Og alt man finner på trenger vel heller ikke koste penger? En dag på stranden, museum, piknik, mye morro man kan ha som ikke koster all verden ihvertfall!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #9 Skrevet 11. juli 2012 Jeg er ikke alene og blir også spurt om å være med på mange ting i sommer, men vi klarer å si nei med forklaring at vi har mange andre planer og det blir for mye. Forklar greit at dere har en del planer allerede og at dere ikke har mulighet for å være med på det de spør om.
Mrs. Bouquet Skrevet 11. juli 2012 #10 Skrevet 11. juli 2012 Jeg hadde sagt ja til de første som spurte, nei til resten, sier ikke ja til å reise til samme sted 3 ganger vel? Dessuten sier en også nei om man føler man ikke har penger til det. Er helt normalt å svare nei på et slikt spørsmål. Jeg har også litt vanskelig for å svare nei, og får dårlig samvittighet, men aldri når det gjelder å bli med på ferie.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2012 #11 Skrevet 11. juli 2012 What to do? Hvordan gjør dere det mtp ferie og alle som vil ha dere med på forskjellige ting? Jeg er også alene med to og jeg må si at det høres fantastisk hyggelig ut for deg å ha mange som vil ha dere med steder. Her er det dessverre ikke slik i hele tatt, ingen som lurer på om vi vil være med noe sted eller inviterer oss på besøk i hele tatt. Men jeg skjønner godt det her med pengene, kjenner på den selv og blir dårlig med å reise bort eller noe som helst i sommer. Jeg hadde sagt ja til nummer en og muligens nummer to som spurte om jeg ville være med i fornøyelseparken. Nummer tre og fire hadde jeg sagt at vi alt skal dit med xxx og en tur med yyyy. Kan vi ikke heller finne på noe annet en annen dag. Disse parkene blir fort dyre, ser hvordan det er her selv om vi bor rett ved den ene og derfor ikke trenger overnatting, går fort 1500-2000kr for meg og barna på en slik tur. Og 4 turer til samme parken på en sommer høres rett og slett kjedelig ut. Grenser hvor ofte man skal gidde å gjøre samme tingen på kort tidsrom Og det il jeg tro alle og en hver skjønner godt. Er vel ingen som blir sur fordi du ikke vil være med på en tur du har tatt 2 ganger før i løpet av noen få uker. Og om noen inviterer meg med på noe jeg ikke har råd til å bruke penger på så sier jeg det som det er. At jeg er kjempeglad for at de vil ha meg/oss med men jeg rett og slett ikke har penger til det nå, og håper vi kan finne på noe annet en annen gang.
sax Skrevet 11. juli 2012 #12 Skrevet 11. juli 2012 Da kan du vel kjøpe sesongkort parken da, hvis du skal dit tre ganger? Pleier å lønne seg tredje gangen man reiser. Og da kan du være med den 4. også, uten at det koster noe mer
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 11. juli 2012 #13 Skrevet 11. juli 2012 Jeg er alene med 2 barn, og det sier seg selv at økonomien ikke tillater ferieturer og helgeturer i tide og utide... Men nå er det slik at alle rundt meg har bedt med meg og barna på et eller annet i løpet av sommeren, og jeg greier ikke å si nei. Alle de som inviterer oss, baserer seg på oss som reisefølge. Det virker ikke som de ber med noen andre. Og da har ikke jeg hjerte til å si nei... :/ Nå skal vi tre ganger til samme familieparken på helgeturer med 3 ulike reisefølger. Og i dag tikka det inn ei melding fra 4. mulige reisefølge til samme sted. Det sier seg selv at det er nok, så jeg sa nei, men inviterte de på hytta vi disponerer ei helg i sommer i stedet. Men nå fikk jeg så dårlig samvittighet for å ha sagt nei. Nå er dette personer som jeg ikke føler det blir riktig å forslå å slå sammen turer med heller, ellers ville jo det vært greit. Skal også på byweekend med ei venninne (uten barn) senere i sommer. Og nå har to andre venninner spurt meg om det samme, og jeg ser at dette har jeg ikke råd til. Ikke kan jeg invitere de med på turen med den andre venninna heller, for det arrangementet vi skal på har ikke flere billetter til salgs... What to do? Hvordan gjør dere det mtp ferie og alle som vil ha dere med på forskjellige ting? Uff da, ikke bare bare å være så populær:-) Tror du ikke de aller fleste skjønner et høflig avslag hvis du forklarer hvorfor? Hvis ikke, så er de ikke videre gode venner synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå