Gå til innhold

Noen som er ped.leder på 0-3 års avdeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart starte i en slik jobb, som konstituert pedleder, og er dermed veldig ute etter gode tips.

F.eks hva slags tema/fokus dere har hatt.

Hva slags samlinger dere har hatt/har.

Hva synes dere er det viktigste å prioritere på en småbarnsavdeling?

Takker for alle svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker et fagområde i måneden(det gjør alle avdelingene) og legger tema etter fagområde. For eksempel i fagområdet om natur så har vi hatt fokus på bær. Plukke bær, smake på bær, kjenne på de, tegne med dem, lage pannekaker på bål med blåbærsyltetøy til. På avdelingen henger vi opp bilder av det vi har gjort på en dokumentasjonsvegg slik at foreldrene og barna kan se på dette sammen.

I samlingsstunden legger vi mye vekt på rutiner slik at barna vet hva de skal gjøre og hva som forventes av dem. Vi samler oss i samlingskroken vår der barna sitter på matter og starter med god morgen sangen med tegn-til-tale, etter det er det opprop hvor vi holder opp kort med navn og bilde av barnet og barnet får sette kortet sitt på talen. Etter det synger vi noen sanger, noen faste og noen knyttet til temaet for måneden. Etter det er det avslutningsangen og så går vi ut. Det er viktig å huske at stunden ikke må være lang, for da blir barna utålmodige og mister konsentrasjonen og hele stunden blir bare negativ.

Stikkord for hverdagen på en småbarnsavdeling er rutiner, tid og masse kos og omsorg:) lykke til!

Skrevet
Jeg bruker et fagområde i måneden(det gjør alle avdelingene) og legger tema etter fagområde. For eksempel i fagområdet om natur så har vi hatt fokus på bær. Plukke bær, smake på bær, kjenne på de, tegne med dem, lage pannekaker på bål med blåbærsyltetøy til. På avdelingen henger vi opp bilder av det vi har gjort på en dokumentasjonsvegg slik at foreldrene og barna kan se på dette sammen. I samlingsstunden legger vi mye vekt på rutiner slik at barna vet hva de skal gjøre og hva som forventes av dem. Vi samler oss i samlingskroken vår der barna sitter på matter og starter med god morgen sangen med tegn-til-tale, etter det er det opprop hvor vi holder opp kort med navn og bilde av barnet og barnet får sette kortet sitt på talen. Etter det synger vi noen sanger, noen faste og noen knyttet til temaet for måneden. Etter det er det avslutningsangen og så går vi ut. Det er viktig å huske at stunden ikke må være lang, for da blir barna utålmodige og mister konsentrasjonen og hele stunden blir bare negativ. Stikkord for hverdagen på en småbarnsavdeling er rutiner, tid og masse kos og omsorg:) lykke til!

Takk for svar!

Sto mye nevenyttig som jeg vil ta med meg! :-)

Tar gjerne imot flere tips :-)

Skrevet
Jeg bruker et fagområde i måneden(det gjør alle avdelingene) og legger tema etter fagområde. For eksempel i fagområdet om natur så har vi hatt fokus på bær. Plukke bær, smake på bær, kjenne på de, tegne med dem, lage pannekaker på bål med blåbærsyltetøy til. På avdelingen henger vi opp bilder av det vi har gjort på en dokumentasjonsvegg slik at foreldrene og barna kan se på dette sammen. I samlingsstunden legger vi mye vekt på rutiner slik at barna vet hva de skal gjøre og hva som forventes av dem. Vi samler oss i samlingskroken vår der barna sitter på matter og starter med god morgen sangen med tegn-til-tale, etter det er det opprop hvor vi holder opp kort med navn og bilde av barnet og barnet får sette kortet sitt på talen. Etter det synger vi noen sanger, noen faste og noen knyttet til temaet for måneden. Etter det er det avslutningsangen og så går vi ut. Det er viktig å huske at stunden ikke må være lang, for da blir barna utålmodige og mister konsentrasjonen og hele stunden blir bare negativ. Stikkord for hverdagen på en småbarnsavdeling er rutiner, tid og masse kos og omsorg:) lykke til!
Takk for svar! Sto mye nevenyttig som jeg vil ta med meg! :-) Tar gjerne imot flere tips :-)

Flere som har tips? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...